Banner Portal
FFélix-Émile Taunay et la pratique du discours académique au Brésil (1834-1851)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Academic Discourses
Félix-Émile Taunay
Fine Arts Imperial Academy

How to Cite

DIAS, Elaine. FFélix-Émile Taunay et la pratique du discours académique au Brésil (1834-1851). Journal of Art History and Culture, Campinas, SP, n. 9, p. 81–99, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rhac/article/view/15420. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article presents an analysis of the discourses delivered by Félix-Émile Taunay, as director of the Fine Arts Imperial Academy in Rio de Janeiro, between 1834 and 1851. These discourses, kept at the D. João VI Museum in Rio de Janeiro, make up a most valuable source about the artistic thoughts of Taunay during his tenure as director of the artistic institution. In the discourses, he proposes teaching techniques as well as theories based on French and English academic models. Therefore, we
briefly discuss the practice of academic discourse in France and England, in order to try and grasp its references, and to shed light into a few important issues, such as architecture and education through the Fine Arts. Such issues were fundamental to Taunay’s direction of the Brazilian Academy as well as to the construction of national memory.

PDF (Português (Brasil))

References

BULWER LYTTON, Henry. La France sociale, politique et litteraire. Paris: Librairie de fournier, 1834. 2 v.

BYNGTON, Elisa. Arquitetura e as vidas de Vasari no âmbito da disputa entre as artes: a vida de Bramante da Urbino: problemas de historiografia crítica. (Dissertação de mestrado), UNICAMP, (Prof. Luiz Marques), Campinas, 2004.

CHASTEL, André. Introduction à l’Histoire de l’Art Français. Paris: Flammarion, 1993.

DIAS, Elaine. “Les Artistes Français au Brésil au XIXème Siècle: L’Académie des Beaux-Arts et la formation de la collection nationale de peinture à Rio de Janeiro”. In: PRETI-HAMARD, Monica; PANZANELLI, Roberta. La Circulation des Oeuvres d’art. Rennes: PUR, INHA, GETTY, 2007.

DISCURSO de Posse, 1834. Atas acadêmicas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA, UFRJ.

DISCURSO da Sessão Pública de 1836. Atas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA-UFRJ.

DISCURSO da Sessão Pública de 1838. Atas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA-UFRJ.

DISCURSO da Sessão Pública de 1839. Atas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA-UFRJ.

DISCURSO da Sessão Pública de 1840. Atas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA-UFRJ.

DISCURSO da Sessão Pública de 1846. Atas da Academia Imperial de Belas Artes, Museu D. João VI, EBA-UFRJ.

GALVÃO, Alfredo. “Félix-Émile Taunay e a Academia de Belas Artes”. Revista do Patrimônio Artístico Nacional, Rio de Janeiro, n. 16, 1968.

Goudail, Agnes; Giraudon, Catherine. Procès-verbaux de l’Académie des BeauxArts. Tome premier – 1815-1815. Paris: Honoré Champion, 2001.

LICHTENSTEIN, Jacqueline; MICHEL, Christian. Conférences de l’Académie Royale de Peinture et Sculpture. Tome I, vol. I. Paris: Énsb-a, 2007.

MARQUES DOS SANTOS, Francisco. “Subsídios para a história das belas artes no Segundo Reinado: as belas artes na Regência”. Estudos Brasileiros. Rio de Janeiro, v. 9, n. 25-27, jul-dez 1942.

MARQUES DOS SANTOS, Afonso Carlos. A invenção do Brasil: ensaios de história e cultura. Rio de Janeiro: UFRJ, 2007.

MARQUES DOS SANTOS, Afonso Carlos. “A Academia Imperial de Belas Artes e o Projeto Civilizatório do Império”. In: Anais do Seminário EBA 180. Rio de Janeiro: UFRJ, 1998.

MICHEL, Christian. “Les Conférences académiques: enjeux théoriques et pratiques”. Revue d’esthétique, Paris, n. 31/32, 1997.

Quadro Estatístico da Academia Imperial de Belas Artes. 1834. Arquivo Nacional. Rio de Janeiro.

REYNOLDS, Sir Joshua. Discours sur la peinture. Paris: Énsb-a, 1991.

VASARI, Giorgio. Vite de’ più eccellenti architetti, pittori e scultori. Torino: G. B. Einaudi, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Journal of Art History and Culture

Downloads

Download data is not yet available.