Abstract
I choose to begin with the trail left in the land of my ancestors. At first, I bring up a brief memory of Mr. Joca, a fisherman and former resident of Cajueiro - a remaining quilombo community in São Luís/MA - who, during a conversation about belonging and memory, when "stepping" his foot on the dirt floor told me: "I don't know anything, my daughter... I only know how to make tracks!
References
BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. São Paulo: Cosac Naify, 2006.
BENJAMIM, Walter. Obras Escolhidas v. I: Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.
MBEMBE, A. Necropolítica. São Paulo, sp: n-1 edições, 2018.
OLIVEIRA, Eduardo. Filosofia da Ancestralidade: corpo e mito na filosofia da educação brasileira. Curitiba: Gráfica e Editora Popular, 2007.
SANTOS, A. Bispo. Colonização, Quilombos: modos e significações. 2ª Ed. Brassília: AYÔ, 2019.
SILVA, Luciene R. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acogny. Tese (doutorado) - Universidade de Campinas. Campinas, SP, 2017.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Tieta Macau