Modernity, coloniality and tradition
Uma foto de pés descalços com adornos de conchas nos tornozelos em meio a areia, com a marca da revista exibida na parte inferior central da imagem.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Standard violin repertoire
Concert music
Violin tradition
Decolonial thought
Modernity - Coloniality

How to Cite

ANASTÁCIO, Luiza Gaspar. Modernity, coloniality and tradition: a reflection on the standard concert repertoire in violin study and practice. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 221–238, 2020. DOI: 10.20396/proa.v10i1.17613. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17613. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

This article proposes a reflection, in the context of concert music, on the standard violin repertoire - homogenized worldwide in both professional and training circles of the instrument. Such repertoire excludes, almost completely, the musical production coming from countries outside the European continent, besides prioritizing the works composed in the eighteenth and nineteenth centuries, and keeping aside, also, the works composed by women from any place or time. Based on decolonial critical thinking, we seek to analyze the matrix of power contained in this tradition, besides making explicit the systematic reproduction of musical works that instigate and perpetuate a Eurocentric vision of the instrument.

https://doi.org/10.20396/proa.v10i1.17613
PDF (Português (Brasil))

References

ARCANJO, Loque. História da Música: Reflexões teórico-metodológicas. Revista Modus, Belo Horizonte, Ano VII, n.10, p. 9-20, 2012.

BAUTISTA, Juan José. El Espíritu de la Revolución del Siglo XX. Caracas, 2018. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=MalsOazcrdk. Acesso em: 24 mar. 2019.

CASTAGNA, Paulo. Dificuldades, reflexões e possibilidades no ensino da história da música no Brasil do nosso tempo. Arteriais, Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Pará, v. 1, p. 147-157, 2015.

CECCONELLO, Márcio. Excerto Orquestral para violino do poema sinfônico Don Juan Op.20 de Richard Strauss: um estudo técnico-interpretativo. Dissertação (Mestrado em Música), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidad y eurocentrismo. La colonialidad del saber: euro-centrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, p. 24-33, 2000.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós--coloniais: Transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global.In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, p. 383-417, 2010.

KINGSBURY, Henry. Music, talent and performance: a conservatory cultural system. Philadelphia: Temple University Press, 1988.

MALDONADO-TORRES, Nelson. A topología do ser e a geopolítica do conhecimento. Mo-dernidade, império e colonialidade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, p. 337-382, 2010.

NETTL, Bruno. Heartland Excursions: ethnomusicological reflections on school music. University of Illinois Press, 1995.

PEREIRA, Marcus Vinícius Medeiros. Habitus Conservatorial: do conceito a uma agenda de pesquisa. Anais do XXIII Congresso da ANPPOM, Natal, 2013.

PLESCH, Melanie. También mi rancho se llueve: problemas analíticos en una musicología doblemente periférica. Procedimientos analíticos en musicología. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”. Secretaria de Cultura de la Nación, p. 127-138, 1998.

QUEIROZ, Luis Ricardo Silva. Traços de colonialidade na educação superior em música no Brasil: análises a partir de uma trajetória de epistemicídios musicais e exclusões. Revista da ABEM, Londrina, v. 25, n. 39, p. 132-159, 2017.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of world-system research. v.2. Binghamton NY, p. 342-386, 2000.

REIS, Carla Silva. Trajetórias em contraponto: uma abordagem microssociológica da formação superior em piano em duas universidades brasileiras. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

TRAVASSOS, Elizabeth. Redesenhando as fronteiras do gosto: estudantes de música e diversidade musical. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, ano 5, n. 11, p. 119-144, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Luiza Gaspar Anastácio

Downloads

Download data is not yet available.