A glimpse of Japanese music at the 1900 Universal Exposition
Uma foto de pés descalços com adornos de conchas nos tornozelos em meio a areia, com a marca da revista exibida na parte inferior central da imagem.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Universal exposition
Japanese music
East

How to Cite

HAYASAKA, Mateus. A glimpse of Japanese music at the 1900 Universal Exposition. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 10, n. 1, p. 37–50, 2020. DOI: 10.20396/proa.v10i1.17605. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17605. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

The Western interest in Japanese music through the Exoticism in Puccini's Madama Butterfly and others was extended to the Expositions of 1889 and 1900 in Paris that made possible the first large-scale contact of oriental music in the West. This paper discusses this occurrence at the 1900 Exposition, seeking to analyze how Japanese music, still without traces of Westernization, was perceived, identified, and assimilated by the Western listener.

https://doi.org/10.20396/proa.v10i1.17605
PDF (Português (Brasil))

References

FORNARI, José; PENTEADO, Antonio Fernando. Estudo do desenvolvimento de um sistema computacional para taquigrafia musical. In: Congresso de Engenharia de Áudio, 13º e Convenção Nacional da AES Brasil, 19ª. 25 a 28 de Maio de 2015, São Paulo, SP.

GAUTIER, Judith. Les musiques bizarres à l’Exposition de 1900: la musique japonaise. Li-brairie Paul Ollendorff. Chaussée d’antin, 50. Paris. 1900.

HARA, Kunio. Puccini’s use of Japanese melodies in Madama Butterfly. 2003. 120 f. (Mestrado em Música) – Divisão de Composição, Musicologia e Teoria do Colégio-Conservatório de Música da Universidade de Cincinnati.

HUARD, Charaire, Lucien. Livre d’or de l’Exposition. Charaire et fils. Rue Rennes, Paris, 1889.

KINOSHITA, Akira. THE NOH. Disponível em: http://www.the-noh.com/en/plays/data/program_077.html. Acesso em: 09/11/2018.

KINOSHITA, Akira. THE NOH. Disponível em: http://www.the-noh.com/en/plays/data/program_043.html. Acesso em: 10/11/2018.

LOCKE, Ralph P. Uma ampla visão do exotismo musical. Rio de Janeiro, v. 24, n. 1, jan./jun. 2011.

NOGUEIRA, Lenita Waldige Mendes; TOLÓN, Rosa Maria; VIRMOND, Marcos da Cunha Lopes. Iconografia e Exotismo em Il Guarany de Antônio Carlos Gomes. 3º Congresso Brasileiro de Iconografia Musical. 24 de Julho de 2015, Salvador, Bahia.

SAID, Edward W. Orientalismo. São Paulo: Cia da Letras, 2007.

TAMBA, Akira. La théorie et l’esthétique musicale japonaises: du 8. à la fin du 19. siècle. Publications Orientalistes de France. Outubro de 1988.

TIERSOT, Julien. Notes d’ethnographie musicale: première série. Libraire Fischbacher. Rue de seine, 33. Paris. 1905.

TONIETTO, Jorge. Afinal, o que é terroir? Bon Vivant, Flores da Cunha, v. 8, 2007.

WHIGHT, Lesley. Music Criticism and the Exposition Internationale Universelle de 1900. Revista Context nº 22. Primavera de 2001. Disponível em: https://cpb-apse2.wpmucdn.com/blogs.unimelb.edu.au/dist/6/184/files/2016/11/22_Wrightz5cc64.pdf. Acesso em: 19/05/2018

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Mateus Bruno Hayasaka

Downloads

Download data is not yet available.