The pricess Mariana festival
Imagem da capa de revista com título no canto superior esquerdo. Abaixo do título, estão presentes informações sobre ISSN, volume e número da edição. No centro da imagem, há 5 figuras de pessoas vestindo vestidos vermelhos, em diferentes posições de dança, com os braços em movimento. O fundo é branco, destacando a vibrante coreografia das figuras em destaque.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Feast
Dance
Religion
Amazon

How to Cite

PEREIRA, Anderson Lucas da Costa. The pricess Mariana festival: dance revealing the "cabocla turkey" in Amazon. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 8, n. 2, p. 67–87, 2018. DOI: 10.20396/proa.v8i2.17586. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17586. Acesso em: 18 may. 2024.

Abstract

The party gives fluidity to the spaces, recreates meanings and materializes cosmologies. My interest in this article is to demonstrate the Cabocla Mariana's feast, a Turkish princess who crossed the portal of enchantment and swore herself into Amazonian lands, held in an Umbanda terreiro in the city of Santarém, western Pará. I will talk about the feast not as the end product of a great undertaking, but of the part that gives meaning to the ritual: the dance of Cabocla Mariana. In particular, I will "metaphorize" the spinning of the entity as a hypothesis of approximation with the Sama, the spinning Sufi dance of the dervishes to think: what Turkey is this present in the Umbanda rituals in Santarém, full of sworn Turkish princesses, caboclos and Indians? The dance points to a line of investigation capable of revealing how and why it can function as a discursive and affective social action in society, to the point of even (re)constituting a "Turkish caboclo" kingdom in the Amazon.

https://doi.org/10.20396/proa.v8i2.17586
PDF (Português (Brasil))

References

BARBARA, Rosamaria. Dança das Aiabás: dança, corpo e cotidiano das mulheres de candomblé. 2002. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo. São Paulo, 2002.

BARDET, Marie. A filosofia da dança: um encontro entre dança e filosofia. São Paulo: Martins Fortes, 2015.

BASTIDE, Roger. O candomblé da Bahia (Rito nagô). São Paulo: Nacional, 1978.

BLACKING, John. Movimento e significado: a dança na perspectiva da Antropologia Social. in: CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes (Org.). Antropologia da Dança 1. Florianópolis: Insular, 2013.

BUCKLAND, Theresa Jill. Perspectives on Dance Ethnography. In: CARTER, Alexandra and O’SHEA, Janet. (Editors) The Routledge Dance Studies Reader. (Second Edition) London and New York: 2010. p. 335-343. Tradução de CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes. In: Antropologia da Dança 1. Florianópolis: Insular, 2013. p. 143-156.

CAMARGO, Giselle Guilhon Antunes. Etnografia de uma Dança Sufi. Florianópolis: Mosaico, 2002.

CRUZ, Alline Torres Dias da. Sobre dons, pessoas, espíritos e suas moradas. 2014. Tese (Doutorado em Antropologia social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Museu Nacional, Programa Pós-Graduação em Antropologia Social. Rio de Janeiro, 2014.

FERRETTI, Sergio. Querebentan de Zomadonu:etnografia da Casa das Minas do Maranhão. 3. ed. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.

FURUYA, Yoshiaki. Entre a “nagoização” e a “umbandização”: uma síntese no culto mina nagô de Belém, Brasil. Tóquio: Universidade de Tóquio, 1986.

GEERTZ, Clifford. The transition to humanity. In: TAX, Sol. (Ed.) Horizons of Anthropology. London: Allen and Unwin, 1964.GELL, A. Art and Agency: An Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press, 1999.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos; CONTINS, Marcia. A escassez e a fartura: Categorias cosmológicas e subjetividade nas festas do Divino Espírito santo entre imigrantes açorianos no Rio de Janeiro. In: CAVALCANTE, Maria Laura Viveiros de Castro; GONÇALVES, José Reginaldo Santos. As festas e os dias: ritos e sociabilidades festivas. Rio de janeiro: Contracapa, 2009.

LUCA, T. T. Devaneios da memória:A história dos cultos afro-brasileiros em Belém do Pará na versão do povo-de-santo. 1999. Monografia (Graduação em História). Curso de História. Universidade Federal do Pará. Belém, 1999.

MAUÉS, Raymundo Heraldo. Padres, pajés, santos e festas: catolicismo popular e controle eclesiástico. Um estudo Antropológico numa área do interior da Amazônia. Belém: Cejup, 1995.

MARILU, Marcia Campelo; LUCA, Taissa Tavernard de. As duas africanidades no Pará. Revista Aulas, São Paulo, n. 4, abr./jul. 2007.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo, Martins Fontes, 1994.

MOURA, Beatriz Martins. Dinheiro de Santo, Dinheiro de Gente: usos e sentidos sociais do dinheiro no contexto afro-religioso. Santarém. 75 f. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Antropologia) – Universidade Federal do Oeste do Pará, Instituto de Ciências da Sociedade, Programa de Antropologia e Arqueologia. Santarém, 2014.

PEIRANO, Mariza. A análise antropológica de rituais. Série Antropológica. n. 270. Brasília: UNB/Departamento de Antropologia, 2000.

PEREIRA, Anderson Lucas da Costa. A Cabocla Mariana e a sua Corte Ajuremada: modos de pensar e fazer festa em um Terreiro de Umbanda em Santarém, Pará. 2017. 148 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2017.

RODRIGUES, Ronaldo de Oliveira. Ritual em Tambiah: trajetória, conceitos e reflexões. Revista Brasileira de História das Religiões, ANPUH, ano 7, n. 20, set. 2014.

SALLES, V. Cachaça, pena e maracá. Brasil Açucareiro, Rio de Janeiro, v. 37, n. 2, p. 46-55, 1971.

SHAPANAN, Francelino de. Entre Caboclos e encantados. In: PRANDI, Reginaldo (Org.). Encantaria brasileira: o livro dos mestres, caboclos e encantados. Rio de Janeiro: Pallas, 2001. SILVA, Marcel Franco da. A água e seus significados no tambor de Mina do Pará: Um estudo de caso no Terreiro de Mina Nagô de Xangô e José Tupinambá. 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências da Religião) – Universidade do Estado do Pará. Belém, 2013. 162 f.

TAMBIAH, Stanley. Culture, Thought, and Social Action: an anthropological perspective. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1985.

THOMPSON, Robert Farris. African Art in Motion. National Gallery of Washington D C, 1974.

VERGOLINO E SILVA, A. A semana santa nos terreiros: um estudo do sincretismo religioso em Belém do Pará. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3. 1987.

VERGOLINO E SILVA, A. Os cultos afros no Pará. In: FONTES, Edilza (Org.). Contando a história do Pará: diálogos entre a História e a Antropologia. Belém: Ed. Motion, 2003.

WILSON, Mônica. Rituals of kinship among the Nyakyusa. Oxford: Oxford University Press, 1970.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Anderson Lucas da Costa Pereira

Downloads

Download data is not yet available.