The filming process in the heritage field
Na imagem, há seis caixas de papelão com desenhos no fundo, dispostas em duas fileiras. Na fileira superior, a primeira caixa apresenta o desenho de uma árvore sem folhas, a segunda caixa apresenta uma tartaruga e a terceira caixa apresenta uma cadeira de rodinhas estofada. Na fileira inferior, a primeira caixa apresenta uma penteadeira com espelho de cabeça para baixo e as duas últimas caixas juntas formam o desenho de uma mesa de ponta cabeça. No canto superior direito, há o nome da revista e abaixo dele, a indicação de "10 anos". Na parte inferior, estão as informações sobre o volume e número da revista, bem como o ISSN.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Visual anthropology
Ethnographic film
Cultural heritage

How to Cite

ZANARDI, Paula. The filming process in the heritage field: report of an ethnofiction experience. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 240–267, 2019. DOI: 10.20396/proa.v9i2.17568. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17568. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article develops about the creation process of the ethnographic film-me Cortadores de Pedra, made, as part of the master's research, in order to reflect on the possibilities of the moving image in the intangible heritage policy of Iphan. The film was made in partnership with stone extractors in Campos de São João, located in the Chapada Diamantina, BA. In this article I explain all the stages of creation, from its conception, the elaboration of the scenes, the relationship built with the interlocutors, the filming strategies, and the editing process. I discuss the methodology created for the construction of the film that uses moments of encounter as a tool for reflection and representation of the issues surrounding the craft of stone extraction. The ethnographic data dialogued with references from the field of visual anthropology are presented to the reader in order to elucidate the decisions that were taken to make this research into a film.

https://doi.org/10.20396/proa.v9i2.17568
PDF (Português (Brasil))

References

ADINOLFI, Maria Paula. Em busca do prumo, régua e compasso para a salvaguarda dos ofícios da construção tradicional na Chapada Diamantina. In: LINS, Eugênio. A. [et al.]. Mestres artífices: Bahia.Brasília, DF: IPHAN; Salvador: UFBA, 2017. (Cadernos de memória 4)

ARENDT. Hanna. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. 10.ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2007.

BARBOSA, Andrea et al. (Org.) A experiência da Imagem na Etnografia. São Paulo: Terceiro Nome, 2016.

BOUDREAULT-FOURNIER, Alexandrine; HI-JIKI, Rose Satiko Gitirana; CAIUBY NOVAES, Sylvia. Etnoficção: uma ponte entre fronteiras. In: BARBOSA, Andrea et al. (Org.). A experiência da imagem na etnografia. São Paulo: Terceiro Nome, 2016. p. 37-58.

CAIUBY NOVAES, Sylvia. El filme etnográfico: autoría, autenticidad y recepción. Revista Chilena de Antropologia Visual, n. 15.p. 103-125, ago. 2010.

CAIUBY NOVAES, Sylvia. Imagem, magia e imaginação: desafios ao texto antropológico. Revista Mana, vol.14 no.2, Rio de Janeiro, oct. 2008.

CRESPIAL. Módulo II: Técnicas de Registro e Inventário do Patrimônio Cultural Imaterial. Sessão 4. 2011.

FERRAZ, Ana Lúcia M. C. “Dramaturgia da vida social e a dimensão patética da pesquisa antropológica”. In: DAWSEY et al. Antropologia e performance: Ensaios na pedra. São Paulo: Terceiro Nome, 2013.

FERRAZ, Ana Lúcia. A experiência da duração no cinema de Jean Rouch. Doc On-line. Agosto, 2010.

GONÇALVES, Marco Antônio. Imagem e expe-riência. IN: BARBOSA, Andrea et al. (Org.) A experiência da Imagem na Etnografia. São Paulo: Terceiro Nome, 2016.

HIKIJI, Rose S. G. Rouch compartilhado: premonições e provocações para uma antropologia contemporânea. Iluminuras, Porto Alegre, v.14, n.32, p.113-122, jan./jun. 2013.

HIKIJI, Rose; CAFFÉ, Carolina. Filme e Antropologia Compartilhada em Cidade Tiradentes. In: Cole & Ribeiro. Antropologia, Arte e Sociedade. São Paulo: Altamira Editorial, v.1, p. 515-526, 2012.

LIMA, Romilda de Souza, D.Sc., Práticas alimentares e sociabilidades em famílias rurais da Zona da Mata mineira: mudanças e permanências.[Tese] Universidade Federal de Viçosa, novembro de 2015.

LINS, Consuelo. O cinema de Eduardo Coutinho: entre o personagem fabulador e o espectador-montador. In: OHATA, Milton (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

LINS, Eugênio. A. [et al.]. Mestres artífices: Bahia. Brasília, DF: IPHAN; Salvador: UFBA, 2017. (Cadernos de memória 4)

MACDOUGALL, David. The Corporeal Image: Film, Ethnography, and the Senses. 2005.

MAUSS, Marcel. As Técnicas Corporais. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia, vol. 2. São Paulo: EPU/EDUSP, 1974.

NOVAES, Sylvia Caiuby. Imagem, magia e imaginação: desafios ao texto antropológico. Mana, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 455-475, 2008.

OHATA, Milton (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

REIS, Daniel. Patrimônios culturais como campos de embate: cidades, (i)materialidades, culturas. In: SOARES, Inês; PRAGMACIO, Mario (Orgs.). Tutela jurídica e preservação do patrimônio imaterial. Rio de Janeiro: juspodvm, 2018.

SALLES, João Moreira. A dificuldade do documentário. In: Martins, José Souza; Eckert, Cornelia; Caiuby Novaes, Sylvia (Orgs.). O imaginário e o poético nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 2005, p. 57-71.

SENNETT, Richard. O artífice. Tradução de Clóvis Marques. 2ªed. Rio de Janeiro, Record, 2009.

SILVA, Flora Pereira da. Cheick Oumar Sissoko e o cinema da verdade: A concepção africana da sétima. 2015. Entrevista com Cheick Oumar Sissoko. Disponível em: http://www.afreaka.com.br/cheick-oumar-sissoko-e-o-cinema-da-verdade/. Acesso em: 24 fev. 2017.

SZTUTMAN, Renato. A utopia reversa de Jean Rouch: de Os mestres loucos a Petit à petit. Devires, Belo Horizonte, V.6, n.1, Jan/Jul. 2009.

TURNER, Victor e TURNER, Edith. Performing Ethnography. The Drama Review: TDR, Vol. 26, No. 2, Intercultural Performance. (Summer, 1982), pp. 33-50. 1982.

ZANARDI, Paula. Embates entre a preservação ambiental e o patrimônio cultural: Os cortadores de pedra na Chapada Diamantina. Cadernos NAUI, Florianópolis, v. 08, n.15, jul-dez, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Paula Pflüger Zanardi

Downloads

Download data is not yet available.