Contact zone in ruins
Na imagem, a margem esquerda contém informações bibliográficas da revista, enquanto no centro superior encontra-se o logotipo. Abaixo do logotipo, há um desenho rabiscado com quatro pessoas parcialmente sobrepostas, cada uma com poses diferentes das mãos: duas com as mãos próximas ao peito, uma cobrindo os ouvidos mais ao fundo e outra puxando a cabeça para a direita.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Racism
Art and power
Photography
Colonial exhibition
Italian colonialism

How to Cite

SILVA, João Pedro Rangel Gomes da. Contact zone in ruins: silencing and memories from the Colonial Exhibition of Naples in 1940. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 13, p. e023014, 2024. DOI: 10.20396/proa.v13i00.17309. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17309. Acesso em: 12 may. 2024.

Abstract

My goal in this article is to explore the survival of the occidental racist exhibition tradition of colonial and universal exhibitions, that exposed the exotic in relation to the supposedly white civilized European. I have as my main object the Colonial Exhibition of Naples, the memory produced (or not) about this event on the actual website of the expositive complex, and the contemporary repercussions in debates about the restoration process of the old Colonial Exhibition. The central questions are: How the colonial past could be left out in speaking about the actual expositive complex Mostra d’Oltremare? How does this occur even in discussions about space restoration? What makes this colonial past agency? The methodology adopted to address them is a documentary analysis of the sources and their images in the form of a montage, in light of reflections on thinking through images and montage by Samain (2012), Bruno (2009), and Warburg (2010).

https://doi.org/10.20396/proa.v13i00.17309
PDF (Português (Brasil))

References

ASMARINA - Voices and images of a postcolonial heritage. Direção: Alan Maglio e Medhin Paolos. Asmarina Project. Itália: 2015

BARTHES, Roland. A Câmara Clara - Coleção 50 Anos. Tradução Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.

BIERRENBACH, Ana. Os restauros das arquiteturas modernas da mostra d´Oltremare de Nápoles. Arquimemória 5, Salvador, 2017.

BRUNO, Fabiana. Fotobiografia: por uma metodologia da estetica em antropologia. 2009. Doutorado em Multimeios – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2009. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/284018>. Acesso em: 27 abr 2019.

CHALCRAFT, Jasper. Beyond Addis Ababa and Affile: Italian Public Memory, Heritage and Colonialism. SSRN Scholarly Paper, no ID 3304585. Rochester, NY: Social Science Research Network, 1 Dez 2018. Disponível em: <https://papers.ssrn.com/abstract=3304585>. Acesso em: 16 ago 2020.

CLIFFORD, James. Museus como zonas de contato. Períodico Permanente, v. 6, 2016. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/revista/numero-6-1/conteudo/museus-como-zonas-de-contato. Acesso em: 6 fev. 2024.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A Imagem Sobrevivente - História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. 1a ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

FERLITO, Alessandra. Re-inventare l’italianità: la Triennale delle Terre italiane d’Oltremare. Italianità, v. ano 6, n. 23, 1 Nov 2016. Disponível em: <http://www.roots-routes.org/re-inventare-litalianita-la-triennale-delle-terre-italiane-doltremare-napoli-alessandra-ferlito/>. Acesso em: 27 abr 2019.

FULLER, Mia. Moderns Abroad: Architecture, Cities and Italian Imperialism. 1 edition ed. London; New York, 2007.

GOMES, Mariana Selister. Dos Museus dos Descobrimentos às Exposições do Império: o Corpo Colonial em Portugal. Revista Estudos Feministas, v. 27, 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ref/a/wdDKB8fCS6hcW3xm8YK9hDp/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 20 dez 2023.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Editora Cobogó, 2020.

MCLAREN, Brian L. Architecture During Wartime: The Mostra d’Oltremare and Espo-sizione Universale di Roma. Architectural Theory Review, v. 19, n. 3, p. 299–318, 2 Set 2014.

MILLS, Charles. White Ignorance. In: SULLIVAN, Shannon; TUANA, Nancy. (Org.). Race and Epistemologies of Ignorance. New York: State University of New York Press, 2007. Disponível em: https://muse.jhu.edu/book/5200. Acesso em: 20 dez 2023.

SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012. Disponível em: <http://books.scielo.org/id/8kg4p>. Acesso em: 16 ago 2020.

STOLER, Ann Laura. Colonial Aphasia: Race and Disabled Histories in France. Public Culture, v. 23, n. 1, p. 121–156, 1 Jan 2011.

THOMAZ, Omar Ribeiro. Ecos do atlântico sul. Rio de Janeiro: UFRJ, 2002.

TRIANA, Bruna. Ensaios em preto e branco: arquivo, memória e cidade nas fotografias de Ricardo Rangel. Tese (doutorado). Universidade de São Paulo, 2020. Disponível em: <https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8134/tde-07052020-225703/>.Acesso em: 28 jan 2021.

VIEIRA, Marina Cavalcante. Figurações Primitivistas: Trânsitos do Exótico entre Mu-seus, Cinema e Zoológicos Humanos. Tese (doutorado). Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2019.

VON HENNEBERG, Krystyna Clara. Monuments, Public Space, and the Memory of Em-pire in Modern Italy. History & Memory, v. 16, n. 1, p. 37–85, 2004.

WARBURG, Aby. Atlas Mnemosyne. 1a ed. Madri: Akal, 2010.

WEKKER, Gloria. White Innocence: Paradoxes of Colonialism and Race. 1. ed. Durham: Duke University Press, 2016.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 João Pedro Rangel Gomes da Silva

Downloads

Download data is not yet available.