Carnival is today because tomorrow is never
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Carnival
Street theater
Ritual
Pícaros incorrigíveis

How to Cite

LEMOS, Alysson; DOTE, Alice. Carnival is today because tomorrow is never: the party as ritual in the play "Devorando Heróis". PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 9, n. 1, p. 122–141, 2019. DOI: 10.20396/proa.v9i1.17283. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17283. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This article is a reflection from the networks of creation of the playDevorando heróis: a tragédia segundo os pícaros, from the street theater collective Os Pícaros Incorrigíveis (Fortaleza/CE). From the perspective of the thinking/doing of the artist-researcher and relying on methodological resources of performance anthropology, we seek to understand how carnival is used as a device for dramaturgical construction and how the carnival ritual happens in this street performance. Finally, we understand that the aesthetic choices of the spectacle point to a poetics of artistic creation and of existence crossed by carnival. The linkage between the elements party, theater, art, and life is found in the picaresque carnival of Devorando Heróis and crosses the ethics of the collective, which also guides its mode of existence in the party.

https://doi.org/10.20396/proa.v9i1.17283
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. História da educação, ASPHE/FaE/UFPel, Pelotas, n. 14, 2003, pp. 79-95. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/asphe/article/viewFile/30223/pdf. Acesso em: 9 mar. 2017.

AGAMBEN, Giorgio. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGAMBEN, Giorgio. Estado de exceção. São Paulo: Boitempo, 2008.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. A cultura popular na idade média: o contexto de François Rabelais. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1987.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

BOTOSO, Altamir. Romance Picaresco e Malandro: a consagração do anti-herói. Revista Trama, Cascavel, v. 12, n. 25, 2016, pp. 205-235. Disponível em: . Acesso em: 8 mar. 2018.

BURKE, Peter. Cultura popular na Idade Moderna. São Paulo: Companhia de Bolso, 2010.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. V. 1. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

DAMATTA, Roberto. Carnaval, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

DAWSEY, John C. Novos anjos: iluminações profanas e teatro em caminhões. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 7, n. 1-2, jan. 2005a, pp. 237-256. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/1617/1338. Acesso em: 28 fev. 2018.

DAWSEY, Jhon C. Victor Turner e Antropologia da Experiência. Cadernos de Campos, São Paulo, n. 13, 2005b, pp. 163-176. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50264. Acesso em: 28 fev. 2018.

DAWSEY, John C. Por uma antropologia benjaminiana: repensando paradigmas do teatro dramático. Revista Mana, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, out. 2009, pp. 349-376. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132009000200002. Acesso em: 28 fev. 2018.

DEVORANDO HERÓIS: a tragédia segundo os pícaros. Coletivo Os Pícaros Incorrigíveis (teatro de rua). Texto: Beto Menêis. Direção: Murillo Ramos. Fortaleza/CE, 2016. Projeto do espetáculo disponível em: http://mapa.cultura.ce.gov.br/files/agent/6661/projeto_devorando-her%C3%B3is.pdf. Acesso em: 20 fev. 2018.

ÉSQUILO. Prometeu acorrentado. Trad. J.B. Mello e Souza. São Paulo: Martin Claret, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 2013.

FAVRET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de Campo, v. 13, n. 13, 2005, pp. 149-153. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50262. Acesso em: 11 jun. 2018.

GONZÁLEZ, Mario Miguel. O romance picaresco. São Paulo: Ática, 1988.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

LÖWY, Michael. Walter Benjamin: aviso de incêndio: uma leitura das teses “Sobre o conceito de história. São Paulo: Boitempo, 2005.

MOURA, Gyl Giffoni Araújo. “Devorando heróis” e Hélio Oiticica: atuações em Idades da Pedrada (1968 e 2016). Anais dos Seminários de Pesquisa do PPGADC. Campinas, 2017, [s.p.]. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/ppgadc/article/view/841/1001. Acesso em: 15 fev. 2018.

SALLES, Cecília Almeida. Redes de criação: construção da obra de arte. São Paulo: Horizonte, 2006.

SCHECHNER, Richard. Performance e Antropologia de Richard Schechner. Organizado por Zeca Ligiéro. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

SÓFOCLES, Ájax. 2 ed. Org. e trad. por Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Galoust Gulbenkian, 2013.

TURNER, Victor W. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.

ZENICOLA, Denise Mancebo. Performance e ritual: a dança das Iabás no Xiré. Rio de Janeiro, Mauad, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Alysson Lemos, Alice Dote

Downloads

Download data is not yet available.