Noopolitics of consumption and colonization
Na imagem, a margem esquerda contém informações bibliográficas da revista, enquanto no centro superior encontra-se o logotipo. Abaixo do logotipo, há um desenho rabiscado com quatro pessoas parcialmente sobrepostas, cada uma com poses diferentes das mãos: duas com as mãos próximas ao peito, uma cobrindo os ouvidos mais ao fundo e outra puxando a cabeça para a direita.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Contemporary indigenous art
Noopolitics of consumption
Colonization
Environment

How to Cite

BEVILAQUA, Patrícia Magalhães; TAVARES JUNIOR, Frederico. Noopolitics of consumption and colonization: resistances and (re) existences in contemporary indigenous art. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 13, p. e023005, 2023. DOI: 10.20396/proa.v13i.17246. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17246. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This article is based on an ongoing research carried out at the Eicos program - Psychossociology of Communities and Social Ecology at UFRJ, integrated to the Psyccon group (Psychosocial Communicative Processes of Consumption and Communication), and proposes the idea that the dissemination of society and consumer culture can be configured as significant contemporary mechanisms of colonization of different indigenous populations, not only by the invasion and exploitation of productive sectors in their territories, but also by noopolitics, directed towards consumption, associated with the very offers of industrialized products, capable of producing transformations in their territories. ways of life, subjectivities, social relationships, daily rituals and landscapes. Exploring the friction between different cultures, worlds and cosmovisions, the narrative follows the imprint of consumption, through an approach centered on action, agency and the mediation exercised by contemporary indigenous art. The article's scenario covers questions about the Anthropocene, a present era of environmental and health catastrophes, and also addresses the systematic obliteration of the knowledge and practices of indigenous populations. However, it finds signs of resistance to this subjective and even territorial invasion in the creation of singulars universes, which are inscribed in the arts, spirituality and political manifestations that are increasingly frequent and powerful.

https://doi.org/10.20396/proa.v13i.17246
PDF (Português (Brasil))

References

ASSUMPÇÃO, Ombela. ReAntropofagia: Denilson Baniwa. Desvio, 2019. Disponível em: https://revistadesvioblog.wordpress.com/. Acesso em: 13 abr. 2020.

BARBOSA, Lívia. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: Martins, 2009.

DANOWSKI, Déborah; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Há um mundo por vir? ensaio sobre os medos e os fins. Florianópolis: Cultura e Barbárie / Instituto Socioambiental, 2014.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

DELEUZE, Gilles. Espinoza: Filosofia Prática. São Paulo: Escuta, 2002.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O Anti-Édipo: Capitalismo e Esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, (Coleção Trans), 2010.

ESBELL, Jaider. Índios: identidades, artes, mídias e conjunturas. Revista em Tese, v.22, n. 2, p. 11-19, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/11778/10083. Acesso em: 03 out. 2020.

ESBELL, Jaider. A arte indígena contemporânea como armadilha para armadilhas. Página do artista, 2020. Disponível em: http://www.jaideresbell.com.br/site/2020/07/09/a-arte-indigena-contemporanea-como armadilha-para-armadilhas/. Acesso em: 03 set. 2020.

GELL, Alfred. Arte e Agência: Uma teoria Antropológica. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. Coimbra: Revista Crítica de Ciências Sociais, 2008. Disponível em: http://journals.openedition.org/rccs/697. Acesso em: 23 ago. 2020.

GUAJAJARA, Erisvan. Povos indígenas em diálogo: etnocomunicação como ferramenta de luta contra a agenda anti-indígena. [Entrevista concedida a] Samela Sateré. Instituto Sócio Ambiental – ISA. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.facebook.com/watch/live/?v=2953824134877440. Acesso em: 25 mar. 2022.

MUNDURUKU, Daniel; TERENA, Naíne Terena. A gente somos: reantropofagizando o Brasil. Mekukradjá: círculo de saberes. Itaú Cultural, 2022 Disponível em: https://www.itaucultural.org.br/secoes/agenda-cultural/mekukradja-fala-de-modernismo-exclusao-arte-e-ancestralidade Acesso em: 18 fev. 2022.

HELGUERA, Pablo. Pedagogia no campo expandido. In: HELGUERA, Pablo; HOFF, Mônica (org). Pedagogia no campo expandido. Porto Alegre: Fundação 93 Bienal de Artes Visuais do Mercosul, 2011.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

KORFMANN, Michael. Kant: autonomia ou estética compromissada? Pandaemonium Germanicum, n. 8, p. 23-38, 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/pg/article/view/67108. Acesso em: 20 abr. 2019.

KRENAK, Aílton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LAZZARATO, Maurizio. A política no império: as revoluções do capitalismo. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

OITICICA FILHO, César. Encontros: Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2013.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2005.

Sem autor. Exposição Victor Brecheret (1894-1955). Rio de Janeiro: Pinakotheke Cultural Revista Museu, 2018. Disponível em: https://www.revistamuseu.com.br/site/br/galeria/4694-exposicao-victor-brecheret-1894-1955-pinakotheke-cultural-rj.html. Acesso em: 11 jul. 2020.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina Editora - UFRGS, 2011.

ROSA, Sallisa. Horta de mandioca: um caminho artístico ancestral. Canal Contemporâneo, 14 jul. 2019. Disponível em: http://www.canalcontemporaneo.art.br/arteemcirculacao/archives/009243.html. Acesso em: 28 out. 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SOUZA SANTOS, Boaventura; MENESES, Maria Paula (org). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009.

SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2006.

SZTUTMAN, Renato. Encontros: Eduardo Viveiros de Castro. Rio de Janeiro: Azougue, 2007.

TAVARES, Frederico. Ecopoder, capitalismo rizomático e a noopolítica do consumo. Conselho Regional de Administração – CRA RJ, 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=W9WDgJ7X568. Acesso em: 10 dez. 2020.

TSING, Anna L. Friction: an ethnography of global connection. New Jersey: Princeton University Press, 2005.

VARGAS, Rosa C. R; TAVARES, Frederico. Mídia e consumo: subjetividade como mercadoria. Curitiba: Appris, 2018.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectivismo e multinaturalismo na América Indígena. Rio de Janeiro: O Que Nos Faz Pensar, 2004. Disponível em: https://oquenosfazpensar.fil.puc-rio.br/oqnfp/article/view/197/196. Acesso em:25 abr. 2021.

WAGNER, Roy. O apache era o meu reverso. [Entrevista concedida a] FERRARI, Florência; et al. Revista de Antropologia, v. 54, n. 2, p. 955-978, 2011. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/002348540. Acesso em: 20 ago. 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Patrícia Magalhães Bevilaqua, Frederico Tavares Junior

Downloads

Download data is not yet available.