The street language in the theaters by Nelson Rodrigues and Plínio Marcos
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Street language
Theater criticism
Artistica validation
Marginality
Nasty theater

How to Cite

RICARDO, Raphael Giammattey Machado. The street language in the theaters by Nelson Rodrigues and Plínio Marcos . PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 102–114, 2017. DOI: 10.20396/proa.v7i2.16800. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16800. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The article details Nelson Rodrigues' nasty theater project and Plínio Marcos' marginal characters in the light of a procedure used by both playwrights in their texts for the stage: street language. Through the analysis of certain critiques of the authors' plays, we highlight the functioning of legitimating instances and underline the role that street language assumes for their artistic validation. Through the apprehension of the idea of what is behind a theatrical success, we examine the meaning of marginality, both for an author who practically founded the Brazilian theatrical modernity, and for another who changed the map of the realist experiences until then performed on the country's stages.

https://doi.org/10.20396/proa.v7i2.16800
PDF (Português (Brasil))

References

BURCH, Nöel. Estruturas de Agressão. In: BURCH, Nöel. Práxis do cinema. (tradução Marcelle Pithon, Regina Machado). São Paulo: Perspectiva, 2011.

CARREIRA, André. Reflexões sobre o conceito de Teatro de Rua. In: Narciso Telles, Ana Carneiro (Org.). Teatro de rua: Olhares e perspectivas. Rio de Janeiro: E-Papers Serviços Editoriais, 2005.

MENDES, Oswaldo. Bendito maldito: uma biografia de Plínio Marcos. São Paulo: Leya, 2009.

MOTA, Lia Duarte. Plínio Marcos: faces de um personagem marginal. In: Alexandre Faria, João Camillo Penna, Paulo Roberto Tonani do Patrocínio (Org.). Modos da Margem: Figurações da marginalidade na literatura brasileira. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2015.

RODRIGUES, Sonia. (Org.). Nelson Rodrigues por ele mesmo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

TORRES, Walter Lima. Ensaios de Cultura Teatral. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

CONTIERO, Lucinéia. Plínio Marcos: uma biografia. 2007. 344 f. Tese (Doutorado em Letras) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, 2007.

COSTA, Letícia Tomazella. A fortuna crítica de Vestido de Noiva e Álbum de Família, de Nelson Rodrigues: casamento e/ou divórcio? 2010. 175 f. Dissertação (Mestrado em Letras) –Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biocências, Letras e Ciências Exatas, São José do Rio Preto. 2010.

HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro, Ed. Objetiva, 2001.

DOIS PERDIDOS NUMA NOITE SUJA. Disponível em: <http://www.pliniomarcos.com/criticas/2perdidos-sp-paulo.htm>. Último Acesso em: 14/08/2017.

ESSE ANALFABETO ESPERAVA OUTRO MILAGRE DE CIRCO. Disponível em:

<http://www1.folha.uol.com.br/folha/ilustrada/ult90u7694.shtml>. Último Acesso em: 14/08/2017.

NAVALHA NA CARNE É APENAS UM ESPETÁCULO, MAS COMO DÓI. Disponível em: <http://www.pliniomarcos.com/criticas/navalha-sp-sabato.htm>. Último Acesso em: 14/08/2017.

PLÍNIO MARCOS FAZ CAMPANHA DE TEATRO POPULAR NOS SINDICATOS.

Disponível em: <http://www.pliniomarcos.com/criticas/maquinas-apolinario.htm>. Último Acesso em: 14/08/2017.

PRÉDIOS DE SÃO PAULO: GALERIA METRÓPOLE. Disponível em: <http://acervo.estadao.com.br/noticias/acervo,predios-de-sao-paulo-galeria-metropole,9643,0.htm>. Último Acesso em: 14/08/2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Raphael Giammattey Machado Ricardo

Downloads

Download data is not yet available.