Generations on stage, filming with Mbyá-Guarani women
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous cinema
Indigenous women's cinema
Indigenous women
Women filmmakers

How to Cite

PINHEIRO, Sophia Ferreira. Generations on stage, filming with Mbyá-Guarani women: the process of making Pará Reté. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 182–216, 2022. DOI: 10.20396/proa.v11i1.16615. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16615. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

In this article, I do a film analysis of two preliminary versions of an unfinished film by the indigenous filmmaker Guarani-Mbyá Patrícia Ferreira Pará Yxapy. The film, titled Pará Reté, is about her mother, daughter and grandmother. Even though unfinished, these work in progress cuts have already been shown in some exhibitions and festivals. Evoking Claudia Mesquita’s concept of “filme-proces-so” (“Process-film”), I trace how everyday life and intimacy are inseparable from the process of making this film, as it also points to one of the particularities of the cinema made by indigenous women. I intend to demonstrate the different circumstances, characteristics of Patrícia’s work and how her film happens along with life, in order to meditate on her filmmaking process based on the her relationships with the characters and her dialogue with the Vídeo nas Aldeias crew.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i1.16615
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARENGA, Clarisse. Da cena do contato ao inacabamento da história: Os últimos isolados (1967-1999), Corumbiara (1986-2009) e Os Arara (1980-). Clarisse Alvarenga; prefácio de André Brasil. Salvador, Edufba, 2017. 298 p. il. Inclui bibliografia.

BENITES. Sandra. Viver na língua Guarani Nhandewa (mulher falando). Dissertação de mestrado. Programa de Pós-graduação em Antropologia Social – Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

BONILLA, Oiara; ROQUE, Tatiana. “Entrevista com Isabelle Stengers e Vinciane Despret”. In: Revista DR. http://revistadr.com.br/posts/entrevista-com-isabelle-stengers-e-vinciane-despret-2/. Acessado em 17 de Maio de 2021.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. In: BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa (Org.). Pensamento feminista hoje: perspectivas decoloniais. Rio de Janeiro: Bazar do Tepo, 2020 (p. 39-51).

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

JESUS, Suzana C. Pessoas na medida: processos de circulação de saberes sobre o nhande reko guarani na região das Missões. 2015. 241 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.

LASMAR, Cristiane. Mulheres indígenas: representações. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 7, n. 1 e 2, p. 143-156, 1999.

MARIN, Nadja; MORGADO, Paula. Filmes indígenas no Brasil: trajetória, narrativas e vicissitudes. In: BARBOSA, Andréa et al. A experiência da imagem na etnografia. São Paulo: Fapesp: Terceiro Nome, 2016. p. 87-108.

MARTINS, Carla L. M. Sob o risco do gênero: clausuras, rasuras e afetos de um cinema com mulheres. 2015. 285 f. Tese (Doutorado em Comunicação Social) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015.

MESQUITA, Cláudia. Obra em processo ou processo como obra? In: EDUARDO, Cleber; VALENTE, Eduardo; VIEIRA, João Luiz. Cinema Brasileiro Anos 2000: 10 questões. Transcrição e debate disponível em: http://www.revistacinetica.com.br/anos2000/debate05rj.php. Acessado em: 16 de maio de 2021.

MINH-HA, Trinh T. Diferente de você/Como você: mulheres pós-coloniais e as questões interligadas da identidade e da diferença. Tradução de Augusto de Castro. Forumdoc.BH 2012 [Catálogo], Belo Horizonte, p. 201-206, 2012.

OVERING, Joanna. Men Control Women?: The Catch-22 in Gender Analysis. International Journal of Moral and Social Studies, v. 1, issue 2, p. 135-56, 1986.

PINHEIRO, Sophia Ferreira. A imagem como arma: a trajetória da cineasta indígena Patrícia Ferreira Pará Yxapy. 2017. 283 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

PINHEIRO, Sophia Ferreira. Fazer filmes e fazer-se no cinema indígena de mulheres indígenas com Patrícia Ferreira Pará Yxapy. In: Revista Teoria e Cultura. Dossiê “Interpretando a etnografia visual: imagens e a construção de significados antropológicos” v. 15 n. 3, dez 2020 (p. 16-31). Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/33002. Acessado em: 17 de maio de 2021.

PISSOLATO, Elizabeth P. A duração da pessoa: mobilidade, parentesco e xamanismo Mbya (Guarani). 2006. 366 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

PRATES, Maria Paula. Dualidade, pessoa e transformação: relações sociocosmológicas mbyá-guarani no contexto de três aldeias no RS. In: KERN, Arno A.; SANTOS, Maria Cristina; GOLIN, Tau (Org.). Povos indígenas. Passo Fundo, RS: Méritos, 2009. (História Geral do Rio Grande do Sul, 5).

SERAFIM, José Francisco; RÊGO, Francisco Gabriel. Deuses, chuvas e homens: um estudo da mise en scène no documentário Bicicletas de Nhanderú. In: Revista Teoria e Cultura. Dossiê “Interpretando a etnografia visual: imagens e a construção de significados antropológicos” v. 15 n. 3, dez 2020 (p. 177-187). Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/TeoriaeCultura/article/view/33003. Acessado em: 15 de maio de 2021.

XAKRIABÁ, Célia Nunes Correa. O Barro, o Genipapo e o Giz no fazer epistemológico de Autoria Xakriabá: reativação da memória por uma educação territorializada. 2018. 218 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Desenvolvimento Sustentável) – Universidade de Brasília, Brasília, 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Proa: Revista de Antropologia e Arte

Downloads

Download data is not yet available.