Dossier presentation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous cinema

How to Cite

CÓRDOVA, Amália; ATHIAS, Renato; LACERDA, Rodrigo. Dossier presentation: Indigenous cinema: past, present and future. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 11–21, 2022. DOI: 10.20396/proa.v11i1.16575. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16575. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

The objective of this dossier is to take the pulse of contemporary debates on indigenous cinema. Although there are more articles about this production in Brazil, we also included texts from other geographies, predominantly from Latin America, or Abya Yala, in order to catalyze comparisons, contrasts and dialogues between diverse experiences. The dossier demonstrates that indigenous cinema and reflections on it are heterogeneous, thus accounting for the multiple languages, logics, and disciplinary perspectives from which this corpus is being analyzed, and which are challenged by the diverse practices and processes that constitute this production.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i1.16575
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARENGA, Clarisse. Da cena do contato ao inacabamento da história: Os últimos isolados (1967-1999), Corumbiara (1986-2009) e Os Arara (1980-).

Salvador, Edufba, 2017.

ATHIAS, Renato. Objetos indígenas vivos em museus: Temas e problemas sobre a patrimonialização. In: ATHIAS, R.; LIMA FILHO, M.; ABREU, R. Museus e

Atores Sociais: Perspectivas Antropológicas. Recife: Editora da UFPE/ABA Publicações, 2016. p. 189-211.

BARTHES, Roland. A câmara clara. Lisboa: Edições 70, 2012.

BAZIN, André. What is cinema? Volume 1. Berkeley: University of California Press, 2005.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BRASIL, André. Bicicletas de Nhanderu: lascas do extracampo. Devires, vol. 9, no. 1, p. 98-117, 2012.

CAIXETA DE QUEIROZ, Ruben; DINIZ, Renata Otto. Cosmocinepolítica tikm’n-Maxakali: Ensaio sobre a invenção de uma cultura e de um cinema indígena (Dossiê Olhares Cruzados). GIS - Gesto, Imagem E Som - Revista de antropologia, vol. 3, no. 1. p. 63-105, 2018.

CESAR, Amaranta. Cinema como ato de engajamento: documentário, militância e contextos de urgência. C-Legenda, no. 35, p. 11-23, 2017.

DE LA CADENA, Marisol. Cosmopolítica indígena nos Andes: reflexões conceituais para além da “política”. Maloca: Revista de Estudos Indígenas, vol. 2, p.

-37, 2020.

DE LA CADENA, Marisol; BLASER, Mario (Eds.). A World of Many Worlds. Durham: Duke University Press, 2018.

GINSBURG, Faye. Indigenous media: faustian contract or global village? Cultural Anthropology, vol. 6, no. 1, p. 92-112, 1991.

KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu: palavra de um xamã yanomami. , São Paulo: Companhia das letras, 2015.

KRENAK, Ailton. In. Entrevistas. COHN, Sergio (Org.). Rio de Janeiro, Beco do Azougue, 2007.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Editora Schwarcz, 2019.

NAGIB, Lúcia; JERSLEV, Anne (Orgs.). Impure cinema: intermedial and intercultural approaches to film. London: I. B. Tauris, 2014.

OVERING, Joana. A estética de produção: o senso de comunidade entre os Cubeo e os Piaroa. Revista de Antropologia, vol. 34, p. 7-33, 1991.

OVERING, Joana; PASSES, Alan (Eds.). The anthropology of love and anger: the aesthetics of conviviality in native Amazonia. Londres: Routledge, 2000.

POVINELLI, Elizabeth A. The cunning of recognition: indigenous alterities and the making of Australian multiculturalism. Durham: Duke University Press,

STENGERS, Isabelle. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, n. 69, p. 442-464, 2018.

STRATHERN, Marilyn. The gender of the gift: problems with women and problems with society in Melanesia. Berkeley: University of California Press, 1988.

VASQUEZ, Rolando; MIGNOLO, Walter. Decolonial AestheSis: Colonial Wounds/Decolonial Healings. Social Text, 2013. URL: https://socialtextjournal.org/

periscope_article/decolonial-aesthesis-colonial- woundsdecolonial-healings.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectival anthropology and the method of controlled equivocation. Tipití: journal of the society for the anthropology of

lowland South America, Vol. 2, No. 1, p. 3-20, 2004.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os Involuntários da Pátria. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2017.

WORTH, Sol; ADAIR, John. Through Navajo eyes: An exploration in film communication and anthropology. Bloomington: Indiana University Press, 1972

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Proa: Revista de Antropologia e Arte

Downloads

Download data is not yet available.