Misadventures of subversion
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Oswald de Andrade
Teatro Oficina
Modernismo

How to Cite

LIMA, Bruna Della Torre de Carvalho. Misadventures of subversion: Oswald de Andrade, the Teatro Oficina and the two moments of O Rei da Vela. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 4, n. 00, p. 85–99, 2012. DOI: 10.20396/proa.v4i00.16472. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16472. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

O Rei da Vela, staged for the first time in 1967 by Teatro Oficina, became one of the most important emblems of cultural resistance to the military dictatorship. Written in 1933 by a communist Oswald de Andrade, the play called for a social revolution, but remained ostracised for over 30 years until it was revived by José Celso Martinez Corrêa. This article reflects on the reception of Oswald de Andrade's modernism in the Years of Lead, with a view to understanding the meaning that modernism regained from then on.

https://doi.org/10.20396/proa.v4i00.16472
PDF (Português (Brasil))

References

Adorno, Theodor W.; Horkheimer, Max. Indústria Cultural: o esclarecimento como mistificação

das massas. In: Adorno, Theodor W. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução

Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985 (1947).

Amaral, Aracy. Tarsila: sua obra e seu tempo. São Paulo: EDUSP, 2003 (1975).

Ancona Lopez, Telê Porto. Mário de Andrade: ramais e caminhos. São Paulo: Duas Cidades,

Andrade, Oswald de. De Teatro que é bom... In: Andrade, Oswald de. Ponta de lança. São Paulo: Globo,

Andrade, Oswald de. O Rei da Vela. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.

Andrade, Oswald de. O Rei da Vela. São Paulo: Globo, 2004.

Andrade, Oswald de. Serafim Ponte Grande. São Paulo: Globo, 2007 (1933).

Andrade Filho, Oswald de. Quem é o Rei da Vela. O Estado de S. Paulo, 23 set. 1967. Suplemento Literário.

Basualdo, Carlos (org.). Tropicália: uma revolução na cultura brasileira. São Paulo: Cosac Naify,

Benjamin, Walter. Sobre o conceito de História. In: Benjamin, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994, vol. I.

Brandão, Octavio. Agrarismo e industrialismo: ensaio marxista leninista sobre a revolta de São

Paulo e a guerra de classes no Brasil. São Paulo: A. Garibaldi, 2006 (1924).

Brito, Mário da Silva. História do Modernismo Brasileiro: antecedentes da Semana de Arte Moderna. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1997.

Candido, Antonio. Uma palavra instável (nacionalismo). Folha de S. Paulo, 27 ago. 1995.

Candido, Antonio. Literatura e Sociedade: Estudos de Teoria e História Literária. 10ª ed. revista pelo autor. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2008 (1965).

Coelho, Teixeira. 22 e o final (feliz) da arte brasileira. Folha de S. Paulo, 11 fev. 2012.

Corrêa, José Celso Martinez. O Rei da Vela: Manifesto do Oficina. In: Andrade, Oswald de. O Rei da Vela. São Paulo: Globo, 2004.

Corrêa, José Celso Martinez. O Rei da Vela. In: Coelho, Frederico; Cohn, Sérgio (orgs.). Encontros: tropicália. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2008 (1968).

Costa, Iná Camargo. A hora do teatro épico no Brasil. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

Coutinho, Lis de Freitas. O Rei da Vela e o Oficina (1967-1982): censura e dramaturgia. 2011. Dissertação de Mestrado - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Fonseca, Maria Augusta. Oswald de Andrade: biografia. São Paulo: Globo, 2007.

Gardin, Carlos. A cena em chamas. In: Andrade, Oswald de. Obras Completas. A Morta. [S.l.], Globo, 1991.

Gaspari, Elio. A ditadura envergonhada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

Lafetá, João Luiz. 1930: A crítica e o modernismo. São Paulo: Duas Cidades; 34, 2000 (1974; Coleção Espírito Crítico).

Magaldi, Sábato. Teatro da ruptura: Oswald de Andrade. São Paulo: Global, 2004.

Oliveira, Francisco de. Crítica à razão dualista / O ornitorrinco. São Paulo: Boitempo, 2003.

Pereira, Victor Hugo Adler. O Rei e as Revoluções Possíveis. In: Teles, Gilberto Mendonça et al. (orgs.). Oswald plural. Rio de Janeiro: UERJ, 1995.

Prado, Décio de Almeida. Peças, pessoas, personagens: o teatro brasileiro de Procópio Ferreira a Cacilda Becker. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

Prado, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 2001 (Coleção Debates).

Ridenti, Marcelo. O fantasma da revolução brasileira. São Paulo: UNESP, 1996.

Rosenfeld, Anatol. Texto/Contexto I. São Paulo: Perspectiva 2009 (Debates, 7).

Rocha, João Cezar de Castro; Ruffinelli, Jorge. Antropofagia hoje? Oswald de Andrade em cena. São Paulo: É Realizações, 2011.

Sarlo, Beatriz. Modernidade periférica: Buenos Aires 1920 e 1930. Tradução e posfácio Júlio

Pimentel Pinto. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Schwarz, Roberto. Cultura e política (1964-1969). In: Schwarz, Roberto. O pai de família e outros estudos.

Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

Schwarz, Roberto. A carroça, o bonde e o poeta modernista. In: Schwarz, Roberto. Que horas são? Ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2006 (1987).

Teles, Edson; Safatle, Vladimir (orgs.). O que resta da ditadura? A exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.

Veloso, Caetano. Verdade tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 2004 (1997).

Weber, Max. Economía y sociedad: esbozo de sociología comprensiva. México: Fondo de Cultura Económica, 1944 (1913-1921).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Bruna Della Torre de Carvalho Lima

Downloads

Download data is not yet available.