Banner Portal
“A flower bloomed in the street”
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Popular education
University extension programs
Self-organization
Preparation course for university admission

How to Cite

Carvalho, F. dos S., Catini, C. de R., Lopes, K. da S., Oliveira, V. A. B., Ortolano, A. E. V., Schlindwein, I. G. C., & Pereira, D. V. (2023). “A flower bloomed in the street”: Coletivo Popular Flor de Maio’s extensionist experience in Hortolândia-SP . International Journal of Outreach and Community Engagement, 4(00), e023001. https://doi.org/10.20396/ijoce.v4i00.18455

Abstract

The present article is a brief presentation and systematization of Coletivo de Educação Popular Flor de Maio’s experiences, particularly those corresponding to its practice as a Popular Preparation Course for University Admission between 2015 and 2019, a period in which it was supported by the Community Extension Projects (PEC) of the State University of Campinas. In the introduction, we concisely expose the importance of the relationship between the historical and social context of our collective’s formation, the territory where it operates - the city of Hortolândia, located in the metropolitan region of Campinas - and the composition of our political pedagogical practice. Then, we ran through the two basic categories of this practice: Popular Education and self-organization, separating our use of these terms from stolen and shaped meanings by the business logic. After that, we describe the activities that were made possible thanks to the resources received from the University - from the providing of students and educators' basic needs for maintenance, to excursions and the opening of new classes. Conclusively, we reflect on the construction of the University Extension Program as a communication process that seeks freedom practices and the University democratization.

https://doi.org/10.20396/ijoce.v4i00.18455
PDF (Português (Brasil))

References

Andrade, C.D. (2000). A Rosa do Povo. 21ª ed., Rio de Janeiro: Editora Record.

Anunciação, S. (2013). Intensificação de movimento pendular agrava desarranjo espacial na macrometrópole de SP. Em: Johansen, I.. Edição do Jornal da Unicamp traz três reportagens da Demografia. Demografia Unicamp: blog dos estudantes. Disponível em: <https://demografiaunicamp.wordpress.com/2013/12/11/edicao-do-jornal-da-unicamp-com-tres-reportagens-da-demografia/>. Acesso em 04 de abril de 2023.

Catini, C.R. (2021). A educação bancária, “com um Itaú de vantagens”. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v.13, n.1, p. 90-118, abril.

Esquerda Diário - Redação (2017). CAC HORTOL NDIA | Carta aberta aos frequentadores do Centro de Arte e Cultura de Hortolândia. Esquerda Diário. Disponível em: <https://esquerdadiario.com.br/Carta-aberta-aos-frequentadores-do-Centro-de-Arte-e-Cultura-de-Hortolandia>. Acesso em 08 de abril de 2023.

Felício, E. (2021). Sankara e Sawadogo: agroecologia e revolução. Teia dos Povos. Disponível em: <https://teiadospovos.org/sankara-e-sawadogo-agroecologia-e-revolucao/>. Acesso em 09 de abril de 2023.

Freire, P. (1985). Comunicação ou Extensão. 8º. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra S/A, 65 p. v. 24. Disponível em: https://fasam.edu.br/wp-content/uploads/2020/07/Extensao-ou-Comunicacao-1.pdf. Acesso em 20 de março de 2023.

Freire, P. (2001). Pedagogia dos sonhos possíveis / Paulo Freire; Ana Maria Araújo Freire organizadora. - São Paulo: Editora UNESP.

Freire, P. (2014). Pedagogia do oprimido (56 ed. rev. e atual.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (2021). Educação como prática de liberdade / Paulo Freire – 50ª ed. – São Paulo: Paz e Terra.

IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2022). Cidades e Estados: Hortolândia (SP). IBGE. Disponível em <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/sp/hortolandia.html>. Acesso em 04 de abril de 2023.

Jara, O. (1984). Los desafios de la educacion popular. San Jose: Centro de Estudios y Publicaciones Alforja.

Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias: una propuesta teórica y práctica / Oscar Jara H. -- 1. ed. -- San José, Costa Rica: Centro de Estudios y Publicaciones, ALFORJA.

Jara, O. (2020). La educación popular latinoamericana: historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. Santiago de Chile, Colectivo Caracol – El apañe de los piños, Editorial Quimantú.

Korol, C. (2006) Educación Como Acción Cultural Para La Libertad. Em Claudia Korol, Caleidoscopios de Rebeldías. Argentina, Ediciones America Libre.

Korol, C. (2019). La Educación Popular en clave de debate. El Viejo Topo. Disponível em: <https://www.elviejotopo.com/topoexpress/la-educacion-popular-en-clave-de-debate/>. Acesso em 03 de abril de 2023.

Lopes, G.E. (2015). Memória em construção: Hortolândia e sua gente em narrativas e imagens / Gustavo Esteves Lopes. - 1. ed. - Americana, SP: Adonis. Disponível em: <https://mapadacultura.hortolandia.sp.gov.br/wp-content/uploads/2021/06/Memoria_em_construcao_Hortolandia_e_sua.pdf>. Acesso em 04 de abril de 2023.

Porto, G. & Scinocca, A.P. (1999). Violência no interior: Sumaré é a 21ª mais violenta do Estado e tem 3,5 vezes mais mortes que Americana. Folha Campinas. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/fsp/campinas/cm1710199901.htm>. Acesso em 04 de abril de 2023.

Torres, R.M. (1988). Intervenção de Rosa Maria Torres. Em: Pinto, J.B.. A questão do conhecimento e do poder na educação popular. Coautoria de Rosa Maria Torres, Orlando Fals Borda. Ijuí, RS: Editora Unijuí.

TV Hortolândia (2017). Confusão em reintegração de posse de prédio público em Hortolândia. Portal Hortolândia. Disponível em: <https://portalhortolandia.com.br/noticias/tv-hortolandia/confusao-em-reintegracao-de-posse-de-predio-publico-em-hortolandia-36007/>. Acesso em 08 de abril de 2023.

Varani, A.C.S. (2015). Cursinho alternativo Herbert de Souza: história e luta / Anna Cláudia Sales Varani. - Orientadora: Carolina de Roig Catini. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP: [s.n].

Vega, M. (2022). “Educação e a memória são o que vai fortalecer essa luta”: Entrevista com Marisol Vega sobre as lutas no Chile após a explosão social de 2019. Entrevista por Coletivo de Educação Popular Flor de Maio. Repórter Popular. Disponível em: <https://reporterpopular.com.br/educacao-e-a-memoria-sao-o-que-vai-fortalecer-essa-luta/>. Acesso em 10 de abril de 2013.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 International Journal of Outreach and Community Engagement

Downloads

Download data is not yet available.