Abstract
The great demand for nutritional care by patients with chronic diseases (CD) in the services of the Unified Health System (SUS) can lead to standardized and little humanized care. On the other hand, giving up a standard consultation can bring benefits to the patient, in addition to allowing the therapeutic relationship to be re-signified in the care ...
References
Ayres, J. R. de C. M. (2004). O cuidado, os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde e Sociedade, 13(3), 16–29. https://doi.org/10.1590/S0104-12902004000300003
Baldoino, A. S., & Veras, R. M. (2016). Analysis of Service-learning activities adopted in health courses of Federal University of Bahia. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 50(spe), 17–24. https://doi.org/10.1590/S0080-623420160000300003
Boog, M. C. F. (1997). Educação nutricional: Passado, presente, futuro. Rev. nutr. PUCCAMP, 10 (1), 5–19.
Lopes, A. C. S., Rodrigues, M. T. G., & Santos, L. C. (2014). Nutritional counseling to individuals with diabetes mellitus in the Primary Health Care. Revista Médica de Minas Gerais, 24(3). https://doi.org/10.5935/2238-3182.20140094
Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. (2010). Cadernos HumanizaSUS. Cadernos HumanizaSUS, 2-Atenção Básica (Série B. Textos Básicos de Saúde). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/cadernos_humanizasus_atencao_basica.pdf
Nunes, E. D. (2003). A Sra. Tomasetti, Bloom e um projeto de ensino pioneiro. Ciência & Saúde Coletiva, 8(1), 287–297. https://doi.org/10.1590/S1413-81232003000100021
Pedroso, C. G. T., Sousa, A. A. de, & Salles, R. K. de. (2011). Cuidado nutricional hospitalar: Percepção de nutricionistas para atendimento humanizado. Ciência & Saúde Coletiva, 16(suppl 1), 1155–1162. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000700047
Rodrigues, E. M., Soares, F. P. de T. P., & Boog, M. C. F. (2005). Resgate do conceito de aconselhamento no contexto do atendimento nutricional. Revista de Nutrição, 18(1), 119–128. https://doi.org/10.1590/S1415-52732005000100011
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Sibele Santos Lima, Karine Lima Curvello-Silva