Banner Portal
Pre-university Preparatory Course Colmeia
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Pre-university preparatory course
Welcoming
Bond
Socio-spatial impacts

How to Cite

Rimoli, J., Curitiba, J. A., & Alves, J. D. G. . (2020). Pre-university Preparatory Course Colmeia: Welcoming, Bond and Socio-spatial impacts. International Journal of Outreach and Community Engagement, 1(1), 19–30. https://doi.org/10.20396/ijoce.v1i1.13821

Abstract

In view of the mission of popular pre-university preparatory course, regarding access to Higher Education, the objective of this work is to analyze the socio-spatial impacts of the extension project “Cursinho Pre-vestibular Colmeia - Youth building their future project”, located in the municipality of Limeira. The methodology consists of two strategies, being a) geoprocessing of the spatial distribution of students in the municipality and b) applying a questionnaire to a sample of 21 alumni, aiming at the analysis of the social and subjective dimension. The results showed that Colmeia has a wide range of spatial scales (local, regional and interstate), guaranteeing a capillarity in its spatial distribution in peripheral neighborhoods, due to its educational reputation, disclosure, gratuity that guarantees access and permanence, following criteria socioeconomic evaluation and fulfilled the function of university extension between the university and society. It was also found that the welcoming and the pedagogical bonds that were formed were experiences with meanings, significance and collaborate for approvals in the entrance exams and emancipations of the students.

 

https://doi.org/10.20396/ijoce.v1i1.13821
PDF (Português (Brasil))

References

Borges, F. S., Landim, H. F., Vieira, S. N., & Gomes, M. De S. (2020). Ações Formativas Integradas. Revista de Educação Popular, 19(1), 258-272. http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49947

Brandão, C. R., Assumpção, R. (2009). Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire.

Chaer, G.; Diniz, Rafael R. P., & Ribeiro, E. A. (2012) A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, 7(7), 251-266. http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/maio2013/sociologia_artigos/pesqusia_social.pdf

Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34.

Freire, P. (1983). Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.

Minayo, M. C. S. (2004). O desafio do conhecimento. Petrópolis: Vozes.

Minayo, M. C. S, Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2016). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. (pp. 95). Petrópolis: Vozes. https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf

Mitrulis, E., & Penin, S. T. S. (2006) Pré-vestibulares alternativos: da igualdade à equidade. Cadernos de Pesquisa, 36(128), 269-298. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742006000200002.

Organização das Nações Unidas – ONU (2015). 17 Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Acesso em 29 de agosto de 2020. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/

Pereira, T. T. S. O. (2013). Pichon-Rivière, a Dialética e os Grupos Operativos. Revista da SPAGESP, 14(1), 21-29. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702013000100004

Rimoli, J. et al. (2019). Cursinhos comunitários e o direito à educação: a história do cursinho pré-vestibular Colmeia. Revista Em Extensão, 18(2), 56-75. https://doi.org/10.14393/REE

Santos, A.B., Gomes, G. C., & Ferreira, S. A. M. (2017). Ações Formativas Integradas (AFIN): resultados e desafios do curso preparatório para ingresso no ensino superior na Universidade Federal de Uberlândia. Rev. Ed. Popular, 16(3), 122-138. http://www.seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38047

Santos, B. S. (2005), Desigualdad, Exclusión y Globalización: Hacia la Construcción Multicultural de la Igualdad y la Diferencia, Revista de Interculturalidad, 1, 1-51. http://hdl.handle.net/10316/41728

Santos, M. (2001). Por uma outra globalização - do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record.

Relph, E. C. (2012). Reflexões sobre a emergência, aspectos e essência de lugar. In: Marandola, J. R. E., Holzer, W., Oliveira, L. (Orgs.) Qual o espaço do lugar? São Paulo: Perspectiva.

Tuan, Yi-Fu. (1983). Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel.

Tuan, Yi-Fu. (2011). Espaço, tempo, lugar: um arcabouço humanista. Geograficidade, 1(1), 4-15. https://doi.org/10.22409/geograficidade2011.11.a12804

Turra Neto, N. (2015). Espaço e lugar no debate sobre território. Geograficidade, 5(1), 52-59. https://doi.org/10.22409/geograficidade2015.51.a12918

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 International Journal of Outreach and Community Engagement

Downloads

Download data is not yet available.