Banner Portal
The use of audiovisual media to work on the theme global warming in science teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Science teaching
Audiovisual media
Object of study
Global warming

How to Cite

SALES , Samanda Nunes; PEREIRA, Aldo Aoyagui Gomes. The use of audiovisual media to work on the theme global warming in science teaching . Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e022009, 2023. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18411. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The aim of this study was to investigate how the media, specifically audiovisual media, can contribute to the process of teaching and learning science, with regard to the theme of Global Warming. Our technical procedure was bibliographical research, and we surveyed converging works on the subject in question. Through the studies, we found that the media have ample potential when it comes to their use in science teaching, and specifically with regard to audiovisuals, we observed that the authors point out that the instrumental nature of these resources should be replaced by their analytical use. In relation to the topic of Global Warming, we note that audiovisuals can be a rich resource for critically dealing with the messages disseminated on this subject, in which teachers will be able to promote understanding of the social issues of science, such as credibility, credentials, expertise and conflicts of interest of those who speak for science in the media.

PDF (Português (Brasil))

References

ARROIO, Agnaldo; GIORDAN, Marcelo. O vídeo educativo: aspectos da organização do ensino. Química nova na escola, v. 24, n. 1, p. 8-11, 2006. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc24/eqm1.pdf >. Acesso em: 23 ago. 2023.

BARBOSA, Luis Gustavo D.'Carlos; LIMA, Maria Emília de Castro; MACHADO, Andréa Horta. Ciência, Política e Mídia na perspectiva centrada no esclarecimento: a sociologia de Alan Irwin em diálogo com a educação em ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 79-94, 2018. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/840>. Acesso em: 12 jul. 2023.

BARROSO, Marta F.; BORGO, Igor. Jornada no Sistema Solar. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 2, p. 2.502-2.512, 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbef/a/TmNTZX7Whf7YHVMMPWD9CwK/?format=pdf&lang=p>. Acesso em: 23 jun. 2023.

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação? 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009. cap. 1-2, p.1-29.

BÉVORT, Evelyne; BELLONI, Maria Luiza. Media education: concepts, history and perspectives. Educação & Sociedade, v. 30, n. 109, p. 1081-1102, 2009. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/5pBFdjL4mWHnSM5jXySt9VF/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 23 ago. 2023.

BOYKOFF, Maxwell T.; BOYKOFF, Jules M. Climate change and journalistic norms: A case-study of US mass-media coverage, Geoforum, 2007. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016718507000188>. Acesso em: 23 ago. 2023.

CAJAZEIRAS, Vera Lucia Lavrado Cupello; NOVIKOFF, Cristina. Pedagogia da Práxis e as tecnologias: um caminho para o ensino da Física. Cadernos UniFOA, v. 7, n. 18, p. 55-61, 2012. Disponível em: <https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/1090>. Acesso em: 21 ago. 2023.

CARVALHO, Luiz Marcelo. A natureza da ciência e o ensino de ciências naturais: tendências e perspectivas na formação de professores. Pro-posições, v. 12, n. 1, 2001. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644017>. Acesso em: Acesso em: 21 jul. 2023.

CUNHA, Marcia Borin da; GIORDAN, Marcelo. A imagem da ciência no cinema. Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 9-17, 2009. Disponível em: <http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_1/03-QS-1508.pdf >. Acesso em: Acesso em: 21 jul. 2023.

DAMICO, James S.; BAILDON, Mark. Rethinking reliability after students evaluate a Facebook page about health care in Singapore. Journal of International Social Studies, v. 5, n. 1, p. 51-63, 2015. Disponível em: <https://iajiss.org/index.php/iajiss/article/view/156>. Acesso em: 12 ago. 2023.

DAMICO, James S.; BAILDON, Mark; PANOS, Alexandra. Media Literacy and Climate Change in a Post-Truth Society. Journal of Media Literacy Education, v. 10, n. 2, p.11 – 32, 2018. Disponível em: <https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol10/iss2/2/>. Acesso em: 12 ago. 2023.

DELIZOICOV, Nadir Castilho; DELIZOICOV, Demétrio. História da ciência e a ação docente: a perspectiva de Ludwik Fleck. In: PEDUZZI, Luiz O. Q.; MARTINS, André Ferrer. P.; FERREIRA, Juliana Mesquita Hidalgo. (Org.). Temas de História e Filosofia da Ciência no Ensino. Natal: EDUFRN, 2012.

DORIGONI, Gilza Maria Leite; SILVA, João Carlos da. Mídia e Educação: o uso das novas tecnologias no espaço escolar. Santa Catarina: UNIOESTE, 2008.

FREITAS, Victor Menezes; QUEIRÓS, Wellington Pereira de; LACERDA, Nília Oliveira. O. Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de educação em ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 2, p. 592-633, 2018. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6584387>. Acesso em: 12 ago. 2023.

HÖTTECKE, Dietmar; ALLCHIN, Douglas. Reconceptualizing nature‐of‐science education in the age of social media. Science Education. p. 641–666, 2020. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.21575>. Acesso em: 23 ago. 2023.

KELLNER, Douglas; SHARE, Jeff. Educação para a leitura crítica da mídia, democracia radical e a reconstrução da educação. Educação & Sociedade, v. 29, n. 104, p. 687-715, 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/es/a/hcZr4mDdbgTfSy3NWt8RptQ/?lang=pt&format=html>. Acesso em: 23 ago. 2023.

MANZO, Kate. The usefulness of climate change films. Geoforum, v. 84, p. 88–94, 2017. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016718517301549>. Acesso em: 23 ago. 2023.

MORAN, José Manuel. As mídias na educação. In: MORAN, José Manuel. Desafios na Comunicação Pessoal. 3. ed. São Paulo: Paulinas, p. 162-166, 2007.

MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 10. ed. Campinas: Papirus, 2000.

NASCIMENTO, Fabrício do; FERNANDES, Hylio Laganá; MENDONÇA, Viviane Melo de. O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista histedbr on-line, v. 10, n. 39, p. 225-249, 2010. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639728>. Acesso em: 21 jul. 2023.

PEREIRA, Aldo Aoyagui Gomes. Documentários de ciências na formação inicial de professores: contribuições para uma leitura crítica sobre o Aquecimento Global. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 2, p. 01-18, 2020. Disponível em: <https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/issue/view/87>. Acesso em: 12 out. 2023.

RAMOS, Mariana Brasil. Na pauta das aulas de Ciências: discussão de controvérsias científicas na televisão. Tese (doutorado em ciências) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2010. Disponível em: <https://1library.org/document/zxlp974z-na-pauta-aulas-ciencias-discussao-controversias-cientificas-televisao.html>. Acesso em: 11 out. 2023.

RAMOS, Mariana Brasil; SILVA, Henrique César da. Educação em ciência e em audiovisual: olhares para a formação de leitores de ciências. Cadernos Cedes, v. 34, n. 92, p. 51-67, 2014. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/ccedes/a/hYtH9TBKqzH3F7h4BwBKCyD/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11 jul. 2023.

SANTOS, Priscilla Carmona dos; ARROIO, Agnaldo. A utilização de recursos audiovisuais no ensino de ciências: tendências nos Enpecs entre 1997 e 2007. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 12., Anais... Florianópolis: Abrapec, 2009. p. 1-12. Recuperado de: <https://www.researchgate.net/publication/290989975_A_utilizacao_de_recursos_audiovisuais_no_ensino_de_ciencias_Tendencias_nos_Enpecs_entre_1997_e_2007>. Acesso em: 23 ago. 2023.

SARTORI, Ademilde; ROESLER, Jucimara. Mídia e educação: linguagens, cultura e prática pedagógica. In: TORRES, Patricia Lupion (Org.). Algumas vias para entretecer o pensar e o agir. Curitiba: Senar-PR, 2007.

SCHULDT, Jonathon P.; KONRATH, Sara H.; SCHWARZ, Norbert. ‘‘Global warming’’ or ‘‘climate change’’? Whether the planet is warming depends on question wording. Public Opinion Quarterly, v. 75, n. 1, p. 115–124, 2011. Disponível em: <https://academic.oup.com/poq/article/75/1/115/1846776?login=true>. Acesso em: 15 jul. 2023.

SILVA, Rosana Louro Ferreira. Leitura de imagens da mídia e educação ambiental: contribuições para a formação de professores. Educação em Revista, v. 26, n. 2, p. 277-297, 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edur/a/khfq8wZd3GKYMkNwVT6PzDd/?lang=pt&format=html>. Acesso em: 23 ago. 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.