Banner Portal
Audiovisuals in physics textbooks
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Textbook
Critical Perspective
Science Education
Audiovisuals
Education

How to Cite

DOMINGUES, Silmara Rodrigues; NETO, Jorge Megid; PEREIRA, Aldo Aoyagui Gomes. Audiovisuals in physics textbooks: Approaches in critical perspective for science education. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 15, n. 00, p. e022002, 2023. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/18409. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The integration of audiovisuals into Science Education is the object of study by many researchers, proposing their incorporation into teaching and learning proposals from a critical and intrinsic perspective to the curriculum, not just with an illustrative, instrumental and complementary character. Assuming that textbooks are the main pedagogical materials that teachers and students of brazilian public basic education have access to, in this work we seek to highlight situations present in Physics textbooks that propose the use of audiovisual in a critical perspective, instigate studies of socioscientific aspects of the contents treated and take into account the active and protagonist participation of the students. When analyzing six collections approved in the Brazilian Textbook Programo f 2018, we identified many instances of the use of audiovisual media in a merely illustrative way and to reinforce the transmission of content by the teacher. However, in three of these collections, we identified some rare proposals in line with advances in research on the use of audiovisuals in Science Education. We will present some of these proposals with the intention of serving as an example to basic education teachers for more critical approaches and for the design of activities in which students can have a more active participation in the construction of their knowledge.

PDF (Português (Brasil))

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229 p.

BARRETO FILHO, B.; SILVA, C. X. da. Física aula por aula: mecânica, 1º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016a.

BARRETO FILHO, B.; SILVA, C. X. da. Física aula por aula: termologia, óptica, ondulatória, 2º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016b.

BARRETO FILHO, B.; SILVA, C. X. da. Física aula por aula: eletromagnetismo, física moderna, 3º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016c.

BATISTA, A. A. G. Recomendações para uma política pública de livros didáticos. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental, 2001. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001876.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.

BONJORNO, J. R. et al. Física: Mecânica, 1º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016a

BONJORNO, J. R. et al. Física: termologia, óptica, ondulatória, 2º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016b.

BONJORNO, J. R. et al. Física: eletromagnetismo, física moderna, 3º ano. 3 ed. São Paulo: FTD, 2016c.

BRANDEMBERG, J. C. Enculturação, formação de professores e ensino de matemática: uma discussão sobre visão ampliada dos valores culturais e conhecimento aprofundado do conteúdo. Revista Margens, v. 9, n. 12, p. 186-202, 2015.

BRASIL. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Relatório de Gestão FNDE - 2006. Brasília, DF: Ministério de Educação, 2007. 269p. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/acessibilidade/item/2489-relat%C3%B3rios-de-gest%C3%A3o. Acesso em: 25 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação para inscrição no processo de avaliação e seleção de obras didáticas para o programa nacional do livro didático PNLD 2012 – Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2009a. Disponível em https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro. Acesso em: 25 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2015. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2013. Disponível em https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro. Acesso em: 25 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Edital de Convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional do Livro Didático PNLD 2018. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2015. Disponível em https://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro. Acesso em: 25 nov. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, Diretoria de Currículos e Educação Integral, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 nov. 2022.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio – Parte I - Bases Legais. Brasília, DF: 1999a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211. Acesso em: 24 nov. 2022.

BRASIL. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio – Parte III- Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: 1999b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/12598-publicacoes-sp-265002211. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Programa: Ensino Médio Inovador – Documento Orientador. Brasília, DF: Ministério da Educação, Diretoria de Concepções e Orientações Curriculares para a Educação Básica, 2009b. 29p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/documento_orientador.pdf. Acesso em: 9 out. 2022.

DOMINGUES, S. R. Abordagens dos recursos audiovisuais em livros didáticos de física aprovados no PNLD 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática), Instituto de Física Gleb Wataghin, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021.

GONÇALVES FILHO, A.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia, volume 1. 2 ed. São Paulo: Leya, 2016a.

GONÇALVES FILHO, A.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia, volume 2. 2 ed. São Paulo: Leya, 2016b.

GONÇALVES FILHO, A.; TOSCANO, C. Física: interação e tecnologia, volume 3. 2 ed. São Paulo: Leya, 2016c.

PEREIRA, A. A. G. Documentários de ciências na formação inicial de professores: contribuições para uma leitura crítica sobre o aquecimento global. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 1-18, ago. 2020. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/1577. Acesso em: 9 out. 2022.

PEREIRA, A. A. G. O documentário de divulgação científica e a discussão de aspectos da Física Moderna e Contemporânea na formação inicial de professores de Física. 2017. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto de Física “Gleb Wataghin”, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

PEREIRA, B. F. M. Cinema e Ciências: construindo possibilidades para promover a enculturação científica dos estudantes. 2018. Dissertação - (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/30886. Acesso em: 25 nov. 2022.

PIASSI, L. P.; PIETROCOLA, M. Ficção científica e o ensino de ciências: para além do método de encontrar erros em filmes. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 525-540, set/dez 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dLJHkBSMQHQ4YYhZQmPNT5s/?lang=pt. Acesso em: 17 out. 2022.

PIRES, E. G. A experiência audiovisual nos espaços educativos: possíveis intersecções entre educação e comunicação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n.1, p. 281-295, jan./abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/w7hTMM4d6gsYgDRtjscDNVp/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 25 out. 2022.

REZENDE FILHO, L. A. C. de; PEREIRA, M. V.; VAIRO, A. C. Recursos audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p. 183-204, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4202. Acesso em: 13 nov. 2022.

SANTOS, G. A. L. C. dos; REZENDE FILHO, L. A. C. de. Potencialidades da ação docente com o uso de audiovisuais no ensino de química. ETD-Educação Temática Digital, Campinas, v.24, n.2, p. 504-521, abr./jun. 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8660196/28632. Acesso em: 03 nov. 2022.

VIEIRA, R. C.; REZENDE FILHO, L. A. C. de. Da emissão à recepção: a construção do endereçamento em vídeos, produzidos por graduandos em Ciências Biológicas, destinados à estudantes do ensino básico. Research, Society and Development, v. 11, n. 1, e16111124577, 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.