Banner Portal
From the oceans to the screens
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Cinema
Education
Culture
Environment

How to Cite

DA COSTA, Conrado Losso. From the oceans to the screens: investigating the shar’s stereotype. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021012, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/15770. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The author investigates the subject-matter of stereotypes throughout this work, mainly related to sharks. To think and investigate about it, he triggers thoughts on culture, media artifacts, cinema, Cultural Studies, among others, and their causes in our subjectivities and in society. It was also necessary to think on how we human beings relate to other beings in the Animal Kingdom. What are the impacts of using human adjectives  on non-human animals? The work culminates in poster analysis and synopses of Hollywood movies about sharks. It is from his sensations and impressions that the author triggers the studies carried out throughout his trajectory, always thinking about the issue of stereotype and the influence that these images have on our imagination. Finally, he presents us with on the relationships between humans and sharks, and thoughts that encourage us to play with stereotypes (such as animations), break them, erase them.

PDF (Português (Brasil))

References

A BÍBLIA . O Pecado. Tradução da CNBB. Brasília: Canção Nova, 31.

ÁGUAS Rasas. Direção de Jaume Collet-Serra. Estados Unidos: Lynn Harris, 2016. (86min.), color. Legendado.

ALCÂNTARA, José Carlos. O homem é um animal político. Disponível em: https://www.brasil247.com/blog/o-homem-e-um-animal-politco. Acesso em: 18 nov. 2019.

DIAS, Fabiana. Práticas religiosas, espirituais e filosóficas. 2018. Disponível em: https://www.educamaisbrasil.com.br/enem/religiao/hinduismo. Acesso em: 14 maio 2021.

FONSECA, Carlos Alberto da. ÍNDIA, UMA HISTÓRIA CRÍTICA. Organon, PortoAlegre, v. 13, n. 27, p. 207-220, dez. 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNDO do Mar. Direção de Renny Harlin. Estados Unidos: Warner Bros. Entertainment, 1999. (105 min.), color.

GOMES, Marina Lopes e. Entre ruídos: encontros sonoros de uma pesquisa em educação. 2019. 264 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Educação e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/214612. Acesso em: 26 abr. 2021.

GUIMARÃES, Leandro Belinaso, SOUZA, Suzani Cassiani. Tópicos especiais em Educação e Biologia. 1. ed.; 1a. reimp. Florianópolis, SC . Capítulo 1 - Cultura e Pedagogia. Biologia/EAD/UFSC, 2009.

HALL, Stuart. Estudos Culturais e seu legado teórico. IN: SOVIK, Liv ( org.) Da Diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora: UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003.

INDÍA, Tudo. Hinduísmo. Disponível em: http://tudoindia.com.br/hinduismo/. Acesso em: 14 jan. 2021.

IUCN. IUCN Red List of Threatened Species. Disponível em: https://www.iucnredlist.org/. Acesso em: 2 maio 2021.

LI, Jie; LI, Jun (justin); XIE, Xiaoru; CAI, Xiaomei; HUANG, Jian; TIAN, Xuemei; ZHU, Hong; TIAN, Xuemei. Game consumption and the 2019 novel coronavirus.Health Emergency. [s.i.], p. 275-276 26 fev. 2020.

LOPES, Larissa. Tempo assistindo a vídeos no YouTube cresce 135% em 4anos. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Tecnologia/noticia/2018/09/tempo-assistindo-videos-no-youtube-cresce-135-em-4-anos.html. Acesso em: 19 set. 2018.

MARCELL, Fabiana de Amorim; FISCHER, Rosa Maria Bueno. Tópicos para Pensar a Pesquisa em Cinema e Educação. Educação e Realidade, [s. l], v. 36, n. 2, p. 505-519, jun. 2011.

MESQUITA, João Lara. Sopa de barbatana de tubarão: ‘iguaria’ provoca morte de mais de 70 milhões de tubarões todos os anos. 2019. Disponível em:https://marsemfim.com.br/sopa-de-barbatana-de-tubarao-crime-prossegue/. Acesso em: 07 jun. 2019.

MILTON JUNIOR. Qual A Religião Mais Seguida No Mundo? Disponível em: https://www.tricurioso.com/2018/07/26/qual-a-religiao-mais-seguida-no-mundo/. Acesso em: 7 jan. 2021.

PEREIRA, Ana Paula Valle. Invenções de mundo nas Educações ambientais: cinema, afetos e narrativas na Educação de Jovens e Adultos (EJA). 2018. 66 f. Monografia (Especialização) - Curso de CiênciasBiológicas, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.

PORTUGUESA, Michaelis Moderno Dicionário da Língua. Dogma. Disponível em: http://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/. Acesso em: 15 out. 2019.

SAVERS, Green. Por que é que os chineses comem animais exóticos? Disponível em: https://greensavers.sapo.pt/por-que-e-que-os-chineses-comem-animais-exoticos/. Acesso em: 26 dez. 2020.

SILVA, Lúcia Freitas da. Ataques de Tubarões ao Homem. 2003. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Curso de Ciências da Saúde, Centro Universitário de Brasília, Brasília, 2003.

TUBARÃO. Direção de Steven Spielberg. Estados Unidos: Zanuck/Brown Productions, 1975. (124 min.), color.

YEUNG, Jessie. Tubarões mataram 7 pessoas na Austrália neste ano, recordedesde 1934. Por quê? 2020. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/internacional/2020/10/19/tubaroes-mataram-7pessoas-na-australia-neste-ano-recorde-desde-1934-por-que. Acesso em: 19 out. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.