Banner Portal
My classroom has been changed
PDF (Português (Brasil))

Keywords

teaching during the pandemic period
remote teaching
educational technologies
COVID -19

How to Cite

VIANNA, Deise M.; BARBOSA-LIMA, Maria da Conceição; ARAÚJO, Renato Santos. My classroom has been changed: What now? . Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021001, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/15484. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In 2020 we have undergone radical changes in social, school, and private life. A new virus (called SARS-CoV-2), which caused COVID, has radically transformed school activities. Students, teachers, and school support staff had to close schools, just as all cities were evacuated. For school life, continuity alternatives were made through communication over the Internet. Several difficulties, for the implementation of remote teaching, are analyzed, such as didactic material and access for students, production of classes with interactive methodologies, by digital means, school infrastructure to disseminate teaching productions, among other issues. The questions raised are as follows: even after the pandemic period, our schools will present a new model? Will the new classroom teaching model change with greater integration between school - community - research institutions? 

PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BBC. Coronavírus: OMS declara pandemia. News Brasil. BBC. 2020. Disponível: <https://www.bbc.com/portuguese/geral-51842518>. Acesso em 06 de set. 2020.

BELVER, M. La Comunidad de Madrid prohibirá el uso de móviles en clase a partir del curso 2020-2021. Educación. El Mundo. 23 de dez, 2019. Disponível em: < https://www.elmundo.es/madrid/2019/12/23/5dfd1c70fdddff9e8e8b461f.html>.

BÉVORT, E.; BELLONI, M.L. Mídia-educação: conceitos, história e perspectivas. Educ. Soc., Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009.

BUZATO, M.K. O Letramento Eletrônico e o Uso do Computador no Ensino de Língua Estrangeira: Contribuições para a Formação de Professores. Dissertação de mestrado. Unicamp. 2001. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/270554/1/Buzato_MarceloElKhouri_M.pdf>

FOLHA DE SÃO PAULO. França proíbe celulares nas escolas públicas. Mundo. 31 de jul, 2018. Disponível em https: /www1.folha.uol.com.br/mundo/2018/07/franca-proibe-celulares-nas-escolas-publicas.shtml#:~:text=Desde%20a%20promulga%C3%A7%C3%A3o%20de%20uma,proibi%C3%A7%C3%A3o%20em%20seu%20regulamento%20interno>.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra. 1986.

GRUBER, A. Covid-19: o que se sabe sobre a origem da doença. Artigos. Jornal da USP. Disponível em: <https://jornal.usp.br/artigos/covid2-o-que-se-sabe-sobre-a-origem-da-doenca/>. Acesso em 06 de set. 2020.

IBGE. PNAD Contínua TIC 2018: Internet chega a 79,1% dos domicílios do país. Agência IBGE notícias. Brasília. Disponível em: <https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/27515-pnad-continua-tic-2018-internet-chega-a-79-1-dos-domicilios-do-pais>

IOC. Instituto Oswaldo Cruz. NOTA TÉCNICA N.º 1/2020/PG-EBS/IOC-FIOCRUZ. 2020. Disponível em: <http://www.fiocruz.br/ioc/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?sid=282>

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Primeiro caso de Covid-19 no Brasil permanece sendo o de 26 de fevereiro, disponível em <https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/47215-primeiro-caso-de-covid-19-no-brasil-permanece-sendo-o-de-26-de-fevereiro> Acesso em 28 de agosto de 2020

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.

SASSERON, L.H. e MACHADO, V.B. Alfabetização científica na prática inovando a forma de ensinar Física. 1ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017

SCHWAB, K. A quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2016.

SEIXAS, R. O dia que a Terra parou. Disponível em: <https://www.vagalume.com.br/raul-seixas/o-dia-em-que-a-terra-parou.html>. Acesso em 08 de agosto de 2020.

UNESCO. Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. – Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: <https://educacaointegral.org.br/wp-content/uploads/2019/08/Qualidade-da-infraestrutura-das-escolas-p%C3%BAblicas-do-ensino-fundamental-no-Brasil-UNESCO-Digital-Library.pdf>

ZUIN, V. G.; ZUIN, A. A. S. O celular na escola e o fim pedagógico. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 143, p. 419-435, Jun. 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.