Banner Portal
Scientific education through a critical and problematizing perspective to initial teacher training
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Paulo Freire
Science Teaching
STS

How to Cite

GOYOS PIERONI, Laís; DE SENZI ZANCUL, Maria Cristina. Scientific education through a critical and problematizing perspective to initial teacher training. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021004, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14886. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper presents activities developed with teachers in training focusing on the teaching of science in early childhood education and in the first grades of elementary school. The course “Scientific Education” is part of the list of options for the Pedagogy course of a public university in São Paulo and the experience reported here refers to the first semester of 2016 and 2017. Based on a Paulo Freire's perspective of education, the experience aimed to present science education as one of the components of basic education and highlight its role in student education, developing procedures related to the practice of scientific activity. It also sought to discuss the formative potentialities of spaces such as museums and science centers. The results obtained during the process, as well as the discussions and problematizations experienced, indicate the relevance of a of teacher education for the early years of elementary school that addresses the themes and issues related to scientific knowledge and their role in our society.

PDF (Português (Brasil))

References

BIZZO, N. Ciências: fácil ou difícil. São Paulo: Ática, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais Ensino Médio: bases legais. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovação. Percepção pública da ciência e tecnologia no Brasil. Brasília: CGEE/MCTI, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. 3ª ed. revista. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 set. 2018.

CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004.

CARVALHO, A. M. P.; VANNUCCHI, A. I.; BARROS, M. A.; GONÇALVES, M. E.; REY, R. C. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 1998.

CHALMERS, A. F. O que é ciência, afinal? São Paulo: Brasiliense, 1993.

CHASSOT, A. A ciência através dos tempos. São Paulo: Moderna, 2004.

DOMICIANO, T. D.; LORENZETTI, A. Educação CTS na formação inicial de professores: um panorama de Teses e Dissertações brasileiras. REnCiMa, v. 10, n. 5, p. 1-21, 2019.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCIA, E. A. C. Biofísica. São Paulo: Sarvier, 2007.

GARCÍA PALACIOS, E. M.; VON LISINGEN, I.; GONZÁLES GALBARTE, J. C.; LÓPEZ CERESO, J. A.; LUJÁN, J. L.; PEREIRA, L. T. V.; MARTÍN GORDILLO, M.; OSÓRIO, C.; VALDÉS, C.; BAZZO, W. A. (Eds.). Introdução aos estudos CTS (Ciência, tecnologia e sociedade). Madrid: Organização dos Estados Ibero-americanos para a Educação, a Ciência e a Cultura (OEI), 2003.

GASPAR, A. Câmara escura de orifício. In: GASPAR, A. Experiências de ciências para o ensino fundamental. São Paulo: Ática, 2005, p. 175-178.

GIL-PÉREZ, D. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.

HENNIG, G. J. Metodologia do ensino de ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1986.

LUIZ, A. A. Projeto astronomia na escola: a astronomia no ensino da matemática. 2010. (Monografia Licenciatura em Matemática). Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, SP, 2010.

MARANDINO, M. Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: GEENF/FEUSP, 2008.

MENDES, C. L. S.; COUTINHO, C. M. L. M.; ARAÚJO-JORGE, T. C. Experimentando com o microscópio. Com Ciência na Escola, v. 2, p. 1-12, 2014.

ORLANDI, A. S.; CASTRO, A. C. de. Órgãos dos sentidos. In: SCHIEL, D.; ORLANDI, A. S. (org.). Ensino de ciências por investigação. São Carlos: Universidade de São Paulo, Centro de Divulgação Científica e Cultural-CDCC, 2009, p. 113-138.

QUEIROZ, S. L.; CABRAL, P. F. O. Estudos de casos no ensino de ciências naturais. São Carlos: Art Point, 2016. Disponível em: https://sites.usp.br/cdcc/wp-content/uploads/sites/512/2019/06/2016-Estudos_de_Caso.pdf. Acesso em: 25 set. 2018.

RODRIGUES, B. C. R.; GALEMBECK, E. Desvendando objetos desconhecidos: uma experiência investigativa em aulas práticas de Bioquímica. In: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas, SP. Atas [...]. Campinas: ABRAPEC, 2011, p. 1-12.

SABADINI, E. A caixa fechada e o método científico. Chemkeys - Liberdade para aprender, 2004, p. 1-3. Disponível em: http://chemkeys.com/br/2004/07/17/a-caixa-fechada-e-o-metodo-cientifico/. Acesso em: 25 set. 2018.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no escuro. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica humanística em uma perspectiva freireana: resgatando a função do ensino de CTS. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v.1, n. 1, p. 109-131, 2008.

SANTOS, W.L.P. dos; MORTIMER, E. F. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, v. 7, n. 1, p. 95-111, 2001.

SANTOS, W.L.P. dos; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. ENSAIO – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 110-132, 2002.

SANTOS, W.L.P. dos; MORTIMER, E. F. Abordagem de aspectos sociocientíficos em aulas de ciências: possibilidades e limitações. Investigações em Ensino de Ciências, v. 14, n. 2, p. 191-218, 2009.

SCHEID, N. M. J. Temas controversos no ensino de ciências: apontamentos de natureza ética. Diálogo, v. 19, n. 1, p. 65-79, 2011.

SCHIEL, D.; ORLANDI, A. S. Ensino de ciências por investigação. São Carlos: Universidade de São Paulo, Centro de Divulgação e Cultura – CDCC, 2009. Disponível em: https://sites.usp.br/cdcc/wp-content/uploads/sites/512/2019/06/2009-EnsinoCienciasInvestigacao.pdf. Acesso em: 25 set. 2018.

SOUZA, T. M. M. de. A caixa de pandora: ensino médio. Portal do Professor, 2005. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=128. Acesso em: 25 set. 2018.

TRIVELATO, S. F.; SILVA, R. L. F. Ensino de ciências. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

VEIGA-NETO, A. Usando Gattaca: ordens e lugares. In: TEIXEIRA, I. A. C.; LOPES, J. S. M. (org.). A escola vai ao cinema. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 73-90.

VIECHENESKI, J. P.; CARLETTO, M. Por que e para quê ensinar ciências para crianças. RBECT, v. 6, n. 2, p. 213-227, 2013.

VIEIRA, K. R. C. F.; BAZZO, W. A. Discussões acerca do aquecimento global: uma proposta CTS para abordar esse tema controverso em sala de aula. Ciência & Ensino, v.1 (n. especial), p. 1-12, 2007.

VIVEIRO, A. A.; ZANCUL, M. C. S. Perspectivas para a formação de professores dos anos iniciais da escolarização em relação aos conteúdos de ciências. In: GOIS, J. (org.), Metodologias e processos formativos em ciências e matemática. São Paulo: Paco Editorial, 2014, p. 1-10.

ZANCUL, M. C. S. Ciências no ensino fundamental. In: DEMONTE, A.; INFORSATO, E. C.; GATTÁS, E. A. L.; ROMANATTO, M. C. (org.). Cadernos de formação: ciências e saúde. 2ª ed. São Paulo: Páginas & Letras, 2007, p. 135-145.

ZANCUL, M. C. S. O ensino de ciências e a experimentação: algumas reflexões. In: Pavão, A. C.; Freitas, D. (org.). Quanta ciência há no ensino de Ciências. São Carlos: EdUFSCar, 2008, p. 62-68.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.