Banner Portal
Exploring the air: science education for students with autism in the final years of midlle school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Inquiry-based learning
Autism
Science Education

How to Cite

MOURA, Tiago Fernando Alves de; CAMARGO, Eder Pires de. Exploring the air: science education for students with autism in the final years of midlle school. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021006, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14673. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this study is to socialize a pedagogical proposal that aimed to contribute to the integral development of six students aged between nine and thirteen years diagnosed with autism. We base our work in Inquiry-Based Teaching Sequences proposed by Dr. Anna Maria Pessoa de Carvalho, exploring situations in which the displacement of air moves objects. For data collection, we used audio records, which were later transcribed and notes in a field notebook. The data obtained were tabulated and categorized according to the different stages of a Content Analysis proposed by Bardin. The activities provided students with conceptual, procedural, and attitudinal developments. We highlight the contribution that multisensory materials can add to the apprentices' teaching process, allowing for more complex explanations about the relationships between air and the movement of objects.

PDF (Português (Brasil))

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Trad. Maria Inês Corrêa Nascimento. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2002.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf >. Acesso em: 08 de agosto. 2020.

CAMARGO, Eder Pires de. O Ensino de Física no Contexto da Deficiência Visual: Elaboração e Condução de Atividades de Ensino de Física para Alunos Cegos e com Baixa Visão. Tese de Doutorado, UNICAMP, Campinas 2005.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de et al. Conhecimento Físico no Ensino Fundamental. São Paulo: Editora Scipione, 1998.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

CUNHA, Eugênio. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2010.

GASPAR, Alberto.; HAMBURGER, Ernst Wolfgang. Museus e centros de ciências. In: Roberto Nardi. (Org.). Pesquisas em ensino de Física. 1ed.São Paulo: Escrituras, 1998, v. 1, p. 105-125.

GASPAR, Alberto. Experiências de ciências.2ª ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2014.

KURTZ, Lisa. Visual Perception Problems in Children with AD/HD, Autism, and Other Learning Disabilities: A Guide for Parents and Professionals. American pbk, ed. 2006.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª edição, São Paulo: E.P.U., 2013.

LUPTON, Hugh. Histórias de Sabedoria e Encantamento. Trad: Mônica Stahel. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salgado. Impasses sobre o Conhecer e o Ver. In: O perceber e o relacionar-se do deficiente visual: orientando professores especializados. Brasília: CORDE, 1994.

ORRÚ, Silvia Ester. Autismo, linguagem e educação: interação social no cotidiano escolar. 3 ed. Rio de Janeiro: Wak Ed; 2012, 188p.

WOOLLEY, Jacqueline; MCINNIS Brown, Melissa. The development of children’s concepts of invisibility. In: Cognitive development vol. 34, p. 63-75. 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.