Banner Portal
Palaeontology, evolution and nature of science
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Games; History of the Earth
Palaeontology
History and Nature of Science

How to Cite

GARCIA MOREIRA, Luciana; DE MENDONÇA FIGUEIRÔA, Silvia Fernanda. Palaeontology, evolution and nature of science: Teaching the planet’s history via an educational game. Ciências em Foco, Campinas, SP, v. 14, n. 00, p. e021005, 2021. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/14668. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The Earth is in transformation since its origin and understanding that history is a complex task that requires different fields, such as Geology, Paleontology, and Biology. The problem underlying this article is: how to work the Planet's History without reinforcing the view of scientific knowledge as immutable and the result of isolated efforts by scientists? Therefore, we formulated a didactic game in a role-playing game (RPG) model presented here. The content approach, supported by Ludwik Fleck and his 'collective thought' conceptualization, privileged the History and Nature of Science. The game seeks to demystify the vision of science as solitary and individualistic work. Playfully, the game proposes problem situations related to the Planet's History, stimulating the students' conversation during the game, and the association of the information received by each one. The aim is to formulate hypotheses about the analyzed situation, reinforcing the idea of science as a collective construction.

PDF (Português (Brasil))

References

ABD-EL-KHALICK, Fouad. Teaching with and about Nature of Science, and science teacher knowledge domains. Science & Education, v. 22, n. 9, p. 2087-2107, 2013.

ALVES, Priscilla D. S. 2018. Um jogo de tabuleiro humano para auxiliar a aprendizagem de Geologia e Paleontologia na educação básica. Terræ Didatica, v. 14, n. 2, p. 185-192, 2018. Disponível em: www.ige.unicamp.br/terraedidatica/

BALBINOT, Margarete Cristina. Uso de modelos, numa perspectiva lúdica, no ensino de ciências. In: ENCONTRO IBERO-AMERICANO DE COLETIVOS ESCOLARES E REDES DE PROFESSORES QUE FAZEM INVESTIGAÇÃO NA SUA ESCOLA, 4.; 2005, Lageado (RS). Anais... Lageado, UNIVATES: [s.n.], 2005. p.1-8. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/2010/Ciencias/Artigos/perspectiva_ludica.pdf

BERTOCCHI, Natasha A. et al. “Jogo da Velha Mendeliano”: uma atividade lúdica para o ensino de Genética. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, v. 9, n. 3, p. 188-202, 2016.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC /SEF, 1998.

CACHAPUZ, Antônio et al. Da educação em ciências às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, v. 10, n. 3, p. 363-38, 2004.

CAMPOS, Luciana M. L. et al. Produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. 2002. Disponível em: http://www.unesp.br/prograd/PDFNE2002/aproducaodejogos.pdf

CANDIDO, Rafaela A. et al. utilização de Jogos como proposta lúdica para o ensino de Química Orgânica na Educação de Jovens e Adultos - PROEJA. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, II.; 2015, Campina Grande. Anais... Campina Grande, Realize Eventos e Editora, 2015. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/15351

CUNHA, Marcia B. da; Jogos no Ensino de Química: Considerações teóricas para sua utilização em sala de aula. Química Nova na escola, v. 34, n. 2, p. 92-98, 2012.

DELIZOICOV, Demétrio et al. Sociogênese do conhecimento e pesquisa em ensino: contribuições a partir do referencial fleckiano. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 19, p. 52-69, 2002.

GIL-PEREZ, Daniel et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, v.7, n. 2, p. 125-153, 2001.

HODSON, Derek. In search of a meaningful relationship: an exploration of some issues relating to integration in science and science education. International Journal of Science Education, v. 14, n. 5, p. 541-562, 1992.

JUCHEM, Henry; PEREIRA, Nilton M. Sobre o uso de jogos no ensino de história. Revista Brasileira de Educação Básica, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://rbeducacaobasica.com.br/sobre-o-uso-de-jogos-no-ensino-de-historia/?utm_source=Programas+de+P%C3%B3s-Gradua%C3%A7%C3%A3o&utm_camp

KISHIMOTO, Tizuko M. O Jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko M. et al. (Orgs.). Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. São Paulo: Cortez, 1996. p.10-28.

LEITE, Luciana M.; ROTTA, Jeane C. G. Digerindo a Química biologicamente: A ressignificação de conteúdos a partir de um Jogo. Química Nova na Escola, v. 38, n. 1, p. 12-19, 2016.

LORENZETTI, Leonir et al. A contribuição epistemológica de Ludwik Fleck na produção acadêmica em educação em ciências. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2011, Campinas/SP. Anais... Rio de Janeiro: Abrapec, 2011.

MENEZES, Luis C. Projeto pedagógico: mudar o quê, mudar por quê? Revista de Educação e Informática, n. 14, p. 29-34, 2000.

MESSEDER NETO, Hélio da S.; MORADILLO, Edilson F. de. O jogo no ensino de química e a mobilização da atenção e da emoção na apropriação do conteúdo científico: aportes da psicologia histórico-cultural. Ciência & Educação, v. 23, n. 2, p. 523-540, 2017.

NOBRE, Suelen B.; FARIAS, Ma. Eloisa. Jogo Digital como estratégia para o ensino de Biologia Evolutiva. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, p. 1-15, 2016.

OLESKO, Kathryn M. That science has been largely a solitary enterprise. In: NUMBERS, Ronald L.; KAMPOURAKIS, Kostas. (ed.) Newton’s apple and other myths about science. Cambridge: Harvard University Press, 2015. p.202-209.

OLIVEIRA, Bernardo J. et al. Jogo de cartas sobre a Natureza da Ciência e seu uso no ensino. In: FIGUEIRÔA, Silvia F. de M. (org.). História e filosofia das ciências da natureza e da matemática: ensino, pesquisa e formação de professores. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p.148-169.

PFUETZENREITER, Márcia R. O ensino da medicina veterinária preventiva e saúde pública nos cursos de medicina veterinária: Estudo de caso realizado na Universidade do Estado de Santa Catarina. 2003. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) - Centro de Ciências da Educação, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2003.

PORLÁN, Rafael et al. El cambio del profesorado de ciencias I: marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, v. 28, n. 1, p. 13-46, 2010.

RODRIGUES, Alzeir M et al. A utilização de jogos didáticos no ensino de Biologia: Uma revisão da literatura. Revista de Educação Educere et Educare, v. 13 Núm. Especial, 2017.

SABINO, Claudia de V. S. et al. Utilização e avaliação do jogo Arranha Céu adaptado para o ensino/aprendizagem de doenças transmitidas pela água. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v.6, n. 2, p. 65-75, 2016.

SCHÄFER, L.; SCHNELLE, T. Los fundamentos de la visión sociológica de Ludwik Fleck de la teoria de la ciencia. In: FLECK, Ludwick. La génesis y el desarrollo de un hecho científico. Madrid: Alianza Editorial, 1986.

SCHMIT, Wagner L. RPG e Educação: alguns apontamentos teóricos. 2008. Mestrado (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2008.

SENA, Samara de; et al. Aprendizagem baseada em jogos digitais: a contribuição dos jogos epistêmicos na geração de novos conhecimentos. Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 1, p. 1-11, 2016.

SEQUEIROS, Leandro. ¿Quién mato al dinosaurio? Sherlock Holmes y los fósiles. Algunos escenarios para la educación secundaria. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, v. 18, n. 1, p. 107-118, 2010.

SOBRAL, Anderson da C. S.; SIQUEIRA, Ma. Helena Z. R. de. Jogos Educativos na Aprendizagem de Paleontologia do Ensino Fundamental. Anuário do Instituto de Geociências, V.30, n.1, p.213-214, 2007.

TAIOLI, Fabio et al. (Org.). Decifrando a Terra. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 2009. 624 p.

VÁZQUEZ-ALONSO, Ángel; MANASSERO-MAS, María Antonia. Juegos para enseñar la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico. Educar, v. 53, n.1, p.149-170, 2017.

VIEIRA, Lorena B. G et al. Situação de Estudo: o que vem sendo publicado em eventos e periódicos da Área de Ensino de Ciências? Ensaio, v. 20, p. 1-29, 2018.

WICANDER, Reed; MONROE, James S. Fundamentos de Geologia. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ciências em Foco

Downloads

Download data is not yet available.