Banner Portal
From artistic creation to beauty conception
Nesta edição da Revista Visuais dedicamos uma especial homenagem ao artista plástico e professor  Francisco Laranjo. Nascido em Lamego, ao norte de Portugal, mudou-se  para o Porto  aos 18 anos onde concluiu o Curso Superior de Artes Plásticas da Faculdade de Belas Artes do Porto. Nesta Escola, nos anos 1990, obteve o título de Professor Catedrático e posteriormente o de Professor Emérito. Francisco Laranjo foi também o Diretor da FBAUP, deixando um importante legado para a sua comunidade. Seu trabalho como pintor é reconhecido internacionalmente, tendo exposto na Europa, Ásia e nas Américas. Foi premiado pela Fundação Calouste Gulbenkian e pela Sociedade Nacional de Belas Artes. Francisco Laranjo foi também um grande apoiador de artistas e investigadores de várias nacionalidades que tiveram a oportunidade de conhecer sua enorme sabedoria e distinta sensibilidade humana.
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Beauty
Mimesis
Expression

How to Cite

CASTRO, Geraldo Eanes Soares de. From artistic creation to beauty conception. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 111–125, 2023. DOI: 10.20396/visuais.v9i2.17626. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/17626. Acesso em: 13 may. 2024.

Abstract

We are used to having a particular view of the world and sometimes our way of thinking seems unquestionable. However, what sustains our ideas? Is there only one way of thinking about reality or the state of things?

The work presented here tries to problematize and put into tension different assumptions about art and beauty. This study presents a proposal to reflect on what sustains our value judgements about aesthetics (as a concept of beauty) and art (as artistic creation).

Nowadays, art seems to favour the possession of the work of art rather than its contemplation. Everything seems aestheticised and the boundaries between art and reality are becoming increasingly blurred.

https://doi.org/10.20396/visuais.v9i2.17626
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 1970.

BENJAMIN, Walter. The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility and Other Writings on Media. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2008.

CLIMENT, Carlos., & LANCE, Manuel. Las proporciones humanas y los cánones artísticos. Valencia: Ed. Universidad Politécnica de Valencia, 2007.

DANTO, Arthur. Qué es el arte. Barcelona: Ed. Lectulandia, 2013.

DANTO, Arthur. Após o fim da Arte: A arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Ed. Odysseus, 2013.

ECO, Umberto. História da Beleza. Rio de Janeiro: Edições Record, 2004.

HEGEL, Georg. Cursos de Estética. São Paulo: Ed. EDUSP. v. 1, 2001.

HEGEL, Georg. Cursos de Estética. São Paulo: Ed. EDUSP. v. 2, 2001.JIMÉNEZ, José. Teoría del arte. Madrid: Editorial Tecnos, 2002.

NIETZSCHE, Friedrich. Beyond Good and Evil. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

WILDE, Oscar. The Picture of Dorian Gray. London: Ed. Penguin, 2019.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista Visuais

Downloads

Download data is not yet available.