Banner Portal
Latin American art among distant neighbours and radical women
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Latin american art exhibitions
Art curatorship
History of latin american art

How to Cite

MARQUES, Cristiélen Ribeiro. Latin American art among distant neighbours and radical women. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 7, n. 1, p. 86–106, 2021. DOI: 10.20396/visuais.v7i1.15662. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/15662. Acesso em: 10 may. 2024.

Abstract

This article addresses the construction of an identity and a history of Latin American art from exhibitions that, in the contemporary scene, have gained prominence as criticism, language and artistic reception. It also highlights Brazil's position in the debates on the regional integration through two art exhibitions in the country, Radical Women: Latin American art 1960-1985 and Distant Neighbours: Latin American art in the MAC USP Collection. The approach around the form and function of these exhibitions, and the institutions and agents involved, points to convergences and divergences in the formation of a legacy of art recognized as Latin American and in the insertion of Brazil in this artistic production.

https://doi.org/10.20396/visuais.v7i1.15662
PDF (Português (Brasil))

References

ALEIXO, Mariah Torres. Argentina, Brasil, Chile entre feminismos e os direitos das mulheres. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 28, n. 2, e60428, 2020. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-026X2020000200800&lng=en&nrm=iso. Access in: 03 Dec. 2020. Epub June 05, 2020. https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n260428.

ALTSHULER, Bruce. Colecionando Arte Contemporânea em Museus e Relações entre Forma e Conteúdo de Exposições. In: GONÇALVES, Lisbeth Rebollo (Org.) Sobre Museus: Conferências. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea – MAC USP, 2010.

AMARAL, Aracy A. Does present day Latin American art... Lecture as part of the Symposium on Latin American Art & Literature, October 1975. Austin, Texas. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/en/item/776786#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1673%2C0%2C5895%2C3299. Acesso em: 30 nov. 2020.

BUENAVENTURA, J.; GROSSMANN, M. Deslocando o cânone: curadoria como história na arte da América Latina (CAP 5028) Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais ECA/USP, 2017. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/event_pres/cursos-disciplinas/deslocando-o-canone-curadoria-como-historia-na-arte-da-america-latina. Acesso em: 25 fev. 2021

COSTA, Cristina. A imagem da mulher. Um estudo de arte brasileira. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2002.

COSTA, Darc. Do sonho do Mercosul à realização da Unasul. In: GADELHA, Regina Maria A. F.. Mercosul a Unasul - avanços do processo de integração. São Paulo: Educ, 2013. p. 661-682

DUSSEL, Enrique. Transmodernidade e interculturalidade: interpretação a partir da filosofia da libertação. Soc. estado., Brasília, v. 31, n. 1, p. 51-73, Apr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69922016000100051&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 22 nov. 2020. https://doi.org/10.1590/S0102-69922016000100004.

FATIO, Carla F. Processos artísticos no continente latino-americano: perspectiva histórica e crítica da I Bienal Latino-americana de 1978 e o seu legado para a América Latina no Brasil. 2012. 547f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Gradução em Integração da América Latina, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

FAJARDO-HILL, Cecilia; GIUNTA, Andrea. Mulheres Radicais: arte latino-americana, 1965-1980. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2018.

FREIRE, Cristina. Exposição e pesquisa andam de mãos dadas no MAC-USP. [Entrevista concedida a] Amanda Péchy. AUN – Agência Universitária de Notícias. Arte e Cultura, 2018. Disponível em: <https://paineira.usp.br/aun/index.php/2018/07/02/exposicao-e-pesquisa-andam-de-maos-dadas-no-mac-usp/> Acesso em: 30 nov. 2020.

FREIRE, Cristina (Org.). Sobre Exposições: Conceitualismos em mostras no MAC USP (2000-2015). São Paulo: Museu de Arte Contemporânea, 2019. Disponível em: http://www.santoandre.sp.gov.br/pesquisa/con_detalhe.asp?ID=145615. Acesso em: 17 nov. 2020.

FREIRE, Cristina (Org.). Terra incógnita: conceitualismos da América Latina no acervo do MAC USP. São Paulo: MAC USP, 2015.

FREIRE, Cristina (Org.). Catálogo Vizinhos Distantes: arte da América Latina no Acervo do MAC USP. São Paulo: MAC USP, 2015. Disponível em: https://issuu.com/geaccmac/docs/catalogo_vizinhos_distantes_final. Acesso em: 20 nov, 2020.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre, RS: L&PM, 2019.

GEACC MAC USP. Vizinhos Distantes: Arte da América Latina no Acervo do MAC USP. Disponível em https://geacc.tumblr.com/vizinhosdistantes. Acesso em: 17 nov. 2020.

GIUNTA, Andrea. O que buscamos é transformar critérios. [Entrevista concedida a] Figas. Revista Figas. 15 de outubro de 2018. Disponível em: http://www.editorafigas.com.br/revista/tag/mulheres-radicais/. Acesso em: 28 nov. 2020.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Entre Cenografias. O museu e a exposição de arte no século XX. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2004.

GONÇALVES, Lisbeth Rebollo. Bienal 12: um espaço de intercâmbios. Revista USP, São Paulo, n. 126, p. 112-124, julho/agosto/setembro 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/176404/163948. Acesso em 1 dez. 2020.

HAMMER MUSEUM. Radical Women: Latin American Art, 1960-1985 Digital Archive. Los Angeles: Hammer Museum, 2019. Disponível em: https://hammer.ucla.edu/radical-women. Acesso em: 17 nov. 2020.

HOBSBAWN, Eric. Era dos Extremos: O breve século XX 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Uma aventura epistemológica. [Entrevista concedida] à Maria Immacolata Vassalo de Lopes. Matrizes, v. 2, n. 2, 2009.

MEDINA, Cuauhtémoc. Curando desde el sur: una comedia en cuatro actos. Revista Errata, Colômbia, n. 14, p. 108-122 jul-dez 2015. Disponível em: https://revistaerrata.gov.co/contenido/curando-desde-el-sur-una-comedia-en-cuatro-actos. Acesso em: 1 dez. 2020.

MEIRELES, Cecília. Poesia Completa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001. v. 2.

MUSEO DE BELLAS ARTES DE CARACAS. Triptico informativo: primer encuentro Iberoamericano de críticos de arte y artistas plásticos. Caracas, Venezuela: Museo de Bellas Artes de Caracas, 1978. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/en/item/850387#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1938%2C-1%2C6074%2C3400. Acesso em 30 nov. 2020.

PALADINO, Luiza Mader. Conceptualism in Transit: Horacio Zabala's Maps, Artelogie [Online], 15 | 2020, posto online no dia 07 janeiro 2019, consultado o 02 dezembro 2020. Disponível em: http://journals.openedition.org/artelogie/4851. DOI: https://doi.org/10.4000/artelogie.4851

PALADINO, Luiza Mader Paladino. A atualidade do corpo político em mulheres radicais. Revista Figas. 20 de outubro de 2018. Disponível em: http://www.editorafigas.com.br/revista/2018/10/20/a-atualidade-do-corpo-politico-de-mulheres-radicais. Acesso em: 15 nov. 2020.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Cristiélen Ribeiro Marques

Downloads

Download data is not yet available.