Banner Portal
The im/possible as an artistic coefficient
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Political fiction
Contemporary art
Subjectivity
Contemporary photography

How to Cite

STUBS, Roberta. The im/possible as an artistic coefficient. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 5, n. 1, p. 79–105, 2019. DOI: 10.20396/visuais.v5i1.12137. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12137. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

This text is a shout of resistance that thinks the coextensivity between the artistic coefficient and the life coefficient as a production of worlds. I appeal to Gilles Deleuze, Félix Guattari, Michel Foucault, Jacques Rancière, Marcel Duchamp, and François Soulages to think about art, and the photographic image more specifically, as ethical-aesthetic-political fiction. In an invitation to invent other softness / sensibilities in the world, I understand fiction as a political exercise to demystify the absolute truths that crop our body and reality itself. In a context of emptying of our imaginative capacity, fiction becomes a tool that reactivates in our body / subjectivity critical-inventive flows. It is inthis sense that we bet on /im/possible as a way of overcoming an apparent exhaustion of the present and resignifying life. Drawing on some of my works, I explore the idea that on the ground of fiction, time gains several layers, the present expands in the encounter of thepast with the future, and reality unfolds in multiple and vast worlds.

https://doi.org/10.20396/visuais.v5i1.12137
PDF (Português (Brasil))

References

BELTING, Hans. O fim da história da arte: uma revisão dez anos depois. Editora Cosac Naify, 2006.

BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. São Paulo: Escuta, 2001.

CANTON, Katia. Novı́ssima arte brasileira: um guia de tendências. São Paulo: Iluminuras, 2000.

COCCHIARALE, Fernando; MEDEIROS, Roberval; CRIBARI, Isabela. Quem tem medo da arte contemporânea. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2005.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. Edusp, 2006.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo: cinema 2. Brasiliense,2005.

DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Quando as imagens tocam o real. Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG, v. 2, n. 4, 2012.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, v.1, n.5, 1975.

FOUCAULT, Michel. Uma estética da existência. In: Ética, sexualidade, polı́tica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, p. 288-293, 2004b.

FOUCAULT, Michel. O anti-édipo: uma introdução à vida não fascista. Cadernos de subjetividade (número especial sobre Gilles Deleuze). Pelbart, P. P.; Rolnik, S. (Org.) São Paulo: Núcleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Estudos de Pós-Graduados da PUC/SP, 1996.

FOUCAULT, Michel. Michel Foucault, uma entrevista: sexo, poder e a polı́tica da identidade. In: Verve, Revistad NuSol. São Paulo: Pós-graduação em Ciências Sociais, Pontifı́cia Universidade Católica, n-5, 2004a, p. 269.

GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético. São Paulo: Editora 34, 2000.

LEVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1997.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falou zaratustra. Editora Companhia das Letras, 2012.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Vontade de potência. Tradução, Prefácio e Notas de Mário Ferreira dos Santos. Petrópolis-RJ: Vozes, 2011.

O'DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço da arte. Martins Fontes, 2007.

PELBART, Peter Pal. O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: N-1 Edições, 2013.

RANCIÈRE, Jacques. A partilhado sensı́vel. São Paulo: Editora, v.34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O efeito de realidade e a polı́tica da ficção. Novos Estudos-CEBRAP, n. 86, 2010.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

MONTEJO NAVAS, Adolfo. Fotografia e poesia: afinidade seletivas. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falou zaratustra. Editora Companhia das Letras, 2012.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Editora Companhia das Letras, 2004.

SOULAGES, François. A ficção fotográfica. Catálogo da Exposição A invenção de um mundo. São Paulo: Itaú Cultural, 2009.

STUBS, Roberta. A/r/tografia de um corpo-experiência: arte contemporânea, feminismos e produção de subjetividade. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia e Sociedade. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/136107.

STUBS, Roberta. Devires de um corpo-experiência. Curitiba: Appris, 2019.

ZOURABICHVILI, François. Deleuzee o possível (sobre o involuntarismo na política). Gilles Deleuze: uma vida filosófica, 2000, 333-355.

Downloads

Download data is not yet available.