Banner Portal
Nadir Afonso - or minimum e or maior
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Painting
Theoretical corpus
Aesthetic responsibility.

How to Cite

LAMBERT, Maria de Fátima. Nadir Afonso - or minimum e or maior: drynesses. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 4, n. 2, p. 86–116, 2018. DOI: 10.20396/visuais.v4i7.12128. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12128. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

The work of Nadir Afonso is approached with aesthetic, anthropological and historiographic responsibility. It is necessary to consider its totality, its polysemy, highlighting and identifying the minimum elements to achieve the greatest. The sociocultural responsibility, therefore, follows the reasoning, the others, making them indispensable parts of a theoretical and poetic corpus.

https://doi.org/10.20396/visuais.v4i7.12128
PDF (Português (Brasil))

References

AA. Catálogo Sem Limites (2010) Porto: Museu Nacional de Soares dos Reis e Museu do Chiado.

Afonso, Laura (2010) A crítica na obra de Nadir Afonso -O caso das obras de título citadino. Lisboa: Universidade Aberta. In: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/1724/3/TESE_%20A%20CR%C3%8DTICA%20NA%20OBRA%20de%20Nadir%20Afonso%20.pdf. (consulta 07 maio 2014).

Afonso, Nadir (2012) Nadir Afonso conversa com Agostinho Santos. Lisboa: Âncora Ed.

Afonso, Nadir (1998) O sentido da arte. Lisboa: Livros Horizonte.

Afonso, Nadir (1993) Le Sens de l’Art. Lisboa: INCM.(1995) Síntese estética. Porto: Árvore.

Afonso, Nadir (1997) Universo e pensamento. Porto: Edições Afrontamento.

Arasse, Daniel (1992) Le Détail -pour une histoire rapprochée de la peinture. Paris: Flammarion.

Barros, Manoel de (2010) Poesia Completa. S. P.: Texto Editores Ltda Leya.

Burckhardt, Jakob (1892–1894) Le Cicerone, guide de l’art antique et de l’art moderne en Italie. Paris, Firmin-Didot, 2 vol. (1ªedição alemã 1855) In: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k117172t.texteImage e https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1171736. (consulta 23 fevereiro 2014).

(1888) Renaissance und Barock: eine Untersuchung über Wesen und Entstehung des Barockstils in Italien. München: Theodor Ackewrman in https://warburg.sas.ac.uk/pdf/cnp65b2239390.pdf(consulta a 24 fevereiro 2014).

Castro, Laura e Lambert, Fátima (2001) Catálogo + de 20 grupos e episódios no Porto do séc. XX. Porto: Galeria Municipal (2 volumes).

Chirollet, Jean-Claude (2016) Esthétique du détail. Paris: Connaissances et SavoirsDeleuze, Gilles (1968) Différence et Répétition. Paris: PUF.

Derrida, Jacques (1967) L'écriture et la différence. Paris: Éditions du Seuil.

D'Ors, Eugeni(2004) Barroco. Barcelona: Tecnos.

Félebien, André (2007) Entretiens sur les vies et les ouvrages des plus excellents peintres anciens et modernes, 1666-1668. Paris: éd. Les Belles Lettres.

Gonçalves, R.M., Fróis, J.P. e Marques, E. “Primeiro Olhar” (2002) In: http://arte-factoheregesperversoes.blogspot.pt/2010/04/nadir-afonso-1.html (consulta 13 março 2014).

Holanda, Francisco de (1984) Da Pintura Antiga.Lisboa: INCM.

Lambert, Fátima e Fernandes, João (2001) Porto 60/70: os artistas e a cidade. Porto: Museu deArte Contemporânea de Serralves/ASA Ed.

Negreiros, Almada (1992) Textos de Intervenção. Lisboa: INCM.

Pessoa, Fernando (1980) Textos de Crítica e de Intervenção. Lisboa: Ática.

Sarduy, Severo (1987) Barroco. México: Fondo de Cultura Económicain http://filosofiadaarte.no.sapo.pt/barroco.html(consulta 11 janeiro 2014).

Vasarély, Victor et allie(1955) Manifeste Jaune. In: https://monoskop.org/Kinetic_art (consulta 13 março 2014).

(1972) Notes Brutes. Claude Desailly. “Introduction”. Paris: Denöel.

Downloads

Download data is not yet available.