Abstract
It is a topic of artistic research, that is, the surfaces, surfaces, as on images of images, now appear, now almost disappear. Textures of biological origin, vegetables or woods, matrices for drawings, for engravings and, finally, resurge in the photographs. The primordial question arises: what do the overlapping layers reveal? The boundaries between disappearance and appearance; between a life and a death, in the images.
References
BAUDRILLARD, Jean. A arte da desaparição. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, Núcleo de Tecnologia da Imagem, 1997.
BAUDRILLARD, Jean. A troca impossível. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2002.
BLANCHOT, Maurice. A conversa infinita. A experiência limite. São Paulo: Ed. Escuta, 2007.
CAMPOS, Haroldo. Qohélet = O-que-sabe: Eclesiastes: poema sapiencial. São Paulo: Perspectiva, 1990.
DERRIDA, Jacques. Demeure. Maurice Blanchot. Paris: Galilée, 1998.
DIDI-HUBERMAN. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.
DIDI-HUBERMAN. Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.
DIDI-HUBERMAN. Ser crânio. Lugar, contato, pensamento, escultura. Belo Horizonte: Editora c/ Arte, 2009.
DIDI-HUBERMAN. La ressamblance par contact. Paris: Les Éditions de Minuit, 2008.
EICHENBERG, Fritz. The art of the print. Masterpieces, history, techniques. New York: Harry N. Abrams, 1976.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Limiar, aura e rememoração. Ensaios sobre Walter Benjamin. São Paulo: Editora 34, 2014.
Imagens. Unicamp nº 3 – Dez 1994. (Revista)
JANKÉLÉVITCH, Vladimir. La mort. Paris: Flammarion France, 1977.
JANKÉLÉVITCH, Vladimir. Pensar la muerte. Falando de Cultura Economica. Buenos Aires: s/ed, 2006.
MAUREN, Veronique, RIBAUPIERRE, Claire. Le corp évanoui. Les imagens subites. Paris: Ed. Hazan, 1999.
SILVAN, Gérard, MINZELES, Henri. Yiddishland. Paris: Ed. Hazan, 1999.
TODOROV, Tzvetan. Em face do extremo. Campinas: Papirus, 1995.
WEINRICH, Harald. Lete. Arte e crítica do esquecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.