Banner Portal
Cassio Vasconcellos's inventive photographic experimentation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Contemporary art
Photography
Creation.

How to Cite

SIMÃO, Selma Machado. Cassio Vasconcellos’s inventive photographic experimentation. Revista Visuais, Campinas, SP, v. 4, n. 1, p. 37–67, 2018. DOI: 10.20396/visuais.v4i6.12114. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/visuais/article/view/12114. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This article presents analyzes of a set of photographs belonging to the work of Cássio Vasconcellos. The study was developed through the phenomenological approach and documentary analysis, in addition to interviews with the artist. This Brazilian artist, born in São Paulo and recognized nationally and internationally, performs in his work interfaces with Visual Arts properties that go beyond the language initially chosen by him. They are perceptive and procedural possibilities that penetrate the pictorial and sculptural field. Thus, through the apparitions of works, there is a confluence of active languages of extended experiences. The study also turns to the contemporary context of the technical and expressive procedures of the artistic making using the research that reveals handcrafted and technological manipulations capable of bringing together: theory, technical mastery and aesthetic sensibility.

https://doi.org/10.20396/visuais.v4i6.12114
PDF (Português (Brasil))

References

BARTHES, Roland. A câmara clara. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

CAMPOS, M. "Correspondências Visuais" fica em exposição na Zipper Galeria até 30 de julho. Disponível em: http://culture-se.com/noticias/715. Acesso em: 01 abr. 2013.

CASTRO, J. P. Marketing ombro a ombro. Estratégias eficazes do consumidor activo, conectado e poderoso. Portugal: Texto Editores, 2011.

DANTO, Arthur. L’Art contemporain et la clôture de l’histoire. Paris: Seuil, 2000.

ENTLER, R. Um lugar chamado fotografia, uma postura chamada contemporânea. Disponível em: http://www.olhave.com.br/blog/wpcontent/uploads/2011/01/Um-lugar-chamado-fotografia-uma-postura-chamada-contempor%C3%A2nea_Ronaldo-Entler.pdf. Acesso em: 02 abr. 2013.

FLUSSER, V. A filosofia da caixa preta. São Paulo: Hucitec, 1985.

FONTCUBIERTA, J.; COSTA, J. Foto-diseño. Barcelona: Ceac, 1988.

FERMAN, M. Sobre a série Coletivos. Disponível em: http://www.cassiovasconcellos.com.br/galeria/coletivos/#texto-mariana. Acesso em: 07 jun. 2016.

JUNG, C. G. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 2. ed. Tradução de Maria Luíza Appy; Dora Mariana R. Ferreira da Silva. Petrópolis: Vozes, 2002.

KOSSOY, B. Fotografia e memória: reconstituição por meio da fotografia. In: SAMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Hucitec/Senac, 2005.

KNELLER, G. F. Arte e ciência da criatividade. São Paulo: Ibrasa, 1978.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MERLEAU-PONTY, M. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 2000.

MERLEAU-PONTY, M. O olho e o espírito. São Paulo: Cosac & Naif, 2004.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Paisagens urbanas. São Paulo: Senac, 1996.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Coletivo, por Nelson Brissac. Disponível em: http://cassiovasconcellos.com.br/wp-content/uploads/2013/12/COLETIVO-Nelson-Brissac.pdf. Acesso em: 02 abr. 2013.

PLAZA, Julio. Uma poética pós-fotográfica. In: Revista Iris Foto, São Paulo, 04/1993.

SAMAIN, Etienne. O fotográfico. São Paulo: Hucitec, 1998.

Downloads

Download data is not yet available.