Banner Portal
Physical education in DEdIC : the game as a mediator of pedagogical actions
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical education. Game. Non formal education. Preschool. Intergenerational

How to Cite

FABIANI, Débora Jaqueline Farias; CAVAZANI, Reinaldo Naia. Physical education in DEdIC : the game as a mediator of pedagogical actions. Revista Saberes Universitários, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 28–40, 2016. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/saberes/article/view/6929. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

The State University of Campinas (UNICAMP), through its institutional policy, provides the dependents of the university employees and students with access to Preschool and Nonformal Education. In this scene, there are Physical Education teachers who participate in the educational programs by developing pedagogical actions based on the game. Therefore, this report, which is both qualitative and descriptive, aims to introduce the teachers’ (sport pedagogues) role and the actions developed by them in the education system of DEdIC and in other programs of UNICAMP. The report presents the pedagogical practices promoted in Preschool and Nonformal Education, as well as the development of actions in the field of professional qualification, such as lectures and conferences. Hence, it is intended to contribute to the researches on Physical Education, in the academic context, to enlarge the debate about the leadership of children, teenagers, adults and elderly in the learning process, and to enable the reflection about the role the game has as both cultural knowledge and a mediator of pedagogical actions.
PDF (Português (Brasil))

References

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução a teoria e aos métodos. Porto: Porto Ed., 1994.

BORBA, Angela Meyer. A participação social das crianças nos grupos de brincadeira: elementos para a compreensão das culturas da infância. Educ. Foco, Juiz de Fora, v. 13, n. 2, p. 139-156, set 2008/fev 2009. Disponível em: http://www.ufjf.br/revistaedufoco/

files/2009/11/Artigo-08-13.2.pdf Acesso em: 12 nov. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Brinquedos e Brincadeiras de creche: manual de orientação pedagógica. Brasília: MEC, 2012.

CAMPOS, Marden Barbosa; BARBIERI, Alisson Flávio. Considerações teóricas sobre as migrações de idosos. Rev. Bras. Est. Pop., Rio de Janeiro, v. 30, Sup., p. S69-S84, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-30982013000400005&

script=sci_arttext. Acesso em: 19 nov. 2015.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo, SP: Cengage Learning, 1998.

ELKONIN, Daniil B. Psicologia do jogo. 2. ed. São Paulo, SP: WMF Martins Fontes, 2009.

FERRIGNO, José Carlos. A criança e suas relações intergeracionais. In: PARK, Margareth Brandini; FERNANDES, Renata Sieiro. Programa Curumim: memórias, cotidiano e representações. São Paulo, Ed. SESC, 2015.

FREIRE, João Batista; SCAGLIA Alcides José. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione, 2003.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo, SP: Scipione, 2010.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade: e outros escritos. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1976.

GARCIA, Valéria Aroeira. Educação não formal como acontecimento. Holambra: Setembro, 2015.

KRAMER, Sonia; LEITE, Maria Isabel. Infância: fios e desafios da pesquisa. 9. ed. São Paulo: Papirus, 2007.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES; Roberto Rodrigues. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência, ano 25, n. 39, p. 164-176, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/

view/2175-8042.2012v24n39p164/23401. Acesso em: 14 nov. 2015.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES; Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 414-430, jan./mar. 2014. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/fef/article/view/24459/16743. Acesso em: 12 nov. 2015.

NAVARRO, Mariana Stoeterau; PRODÓCIMO, Elaine. Brincar e mediação na escola. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v.34, n.3, p. 633-648, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892012000300008

&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 15 nov. 2015.

PAES, Roberto Rodrigues. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. 1996. 200 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1996.

PAES, Roberto Rodrigues. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do Ensino Fundamental. Canoas: Ed. Ulbra, 2002.

REDE NACIONAL PRIMEIRA INFÂNCIA. Plano Nacional pela Primeira Infância. Brasília: [s.n.], 2010.

REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: conceito e cenário contemporâneo. In: REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; MONTAGNER, Paulo Cesar. Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.

SAYÃO, Débora. Infância, prática de ensino de Educação Física e Educação Infantil. In: VAZ, Alexandre et al. (Org.). Educação do corpo e formação de professores: reflexões sobre a prática de ensino de Educação Física. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2002.

SARAMAGO, Silvia Sara Sousa. Metodologias de pesquisa empírica com crianças. Sociologia, Problemas e Práticas, Lisboa, n.35, p. 9-29, 2001. Disponível em: http://www.scielo.gpeari.mctes.pt/pdf/spp/n35/n35a01.pdf. Acesso em: 10 nov. 2015.

SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do ensino de educação física. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, 2009.

THOMAS, Jack K.; NELSON, Jerry R. Métodos de pesquisa em atividade física. 3 ed. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Diretoria Geral de Recursos Humanos. Departamento de Educação Infantil e Complementar. Planes: planejamento estratégico: 2015-2017. Campinas, SP: UNICAMP/DGRH/DEdIC, 2015a.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Diretoria Geral de Recursos Humanos. Departamento de Educação Infantil e Complementar. Projeto Político Pedagógico. Campinas, SP: UNICAMP/DGRH/DEdIC, 2015b.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Diretoria Geral de Recursos Humanos. Departamento de Educação Infantil Complementar. Portal DEdIC. Disponível em:

http://www.dgrh.unicamp.br/dedic. Acesso em: 11 nov. 2015c.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE CAMPINAS. Programa UniversIDADE. Disponível em: http://www.programa-universidade.unicamp.br/. Acesso em: 10 nov. 2015.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Creative Commons License
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Direitos Autorais para artigos publicados nesta revista são dos autores. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não comerciais. Sendo utilizados dados ou o artigo completo para outros fins, o autor deverá solicitar por escrito autorização ao editor para tais fins.

 

Downloads

Download data is not yet available.