Banner Portal
Accessible literature in the UNICAMP Vestibular
Uma pessoa selecionando as alternativas num formulário de vestibular
PDF (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
LEI 13.146 (Português (Brasil))
DECRETO 9.522 (Português (Brasil))

Keywords

Entrance examination
Accessibility
Inclusion
Literature
Disability
University

How to Cite

RIBEIRO, Maria Solange Pereira; TARTAROTTI, Roberta Cristina Dal’Evedove; LANDIM, Fernanda Alves; MARCO, Michele Lebre de; SUZIGAN, Ana Paula Postali. Accessible literature in the UNICAMP Vestibular: promoting inclusion in higher education. Revista Saberes Universitários, Campinas, SP, v. 3, n. 00, p. e024003, 2024. DOI: 10.20396/saberes.v3i00.18647. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/saberes/article/view/18647. Acesso em: 17 may. 2024.

Funding data

Abstract

In Brazil, according to the United Nations (UN), more than 45 million people have disabilities. Accessibility and inclusion are rights guaranteed by law and it is intended to gradually implement measures to remove barriers to equal access by people with disabilities to higher education. In this context, initiatives that allow the adaptation of bibliographic materials such as literature books are important to allow access to registered information. The objective of this paper is to present the implementation of the digital space of the Accessible Entrance Examination of the Accessibility Laboratory (LAB) of the Central Library of the State University of Campinas (UNICAMP). As a result, since its implementation in 2019, 496 downloads of the adapted literature have been recorded by people with disabilities, with a gradual increase in accesses, which demonstrates good prospects for an increase in the number of people with disabilities entering the university as students.

https://doi.org/10.20396/saberes.v3i00.18647
PDF (Português (Brasil))
ÁUDIO (Português (Brasil))
VÍDEO (Português (Brasil))
LEI 13.146 (Português (Brasil))
DECRETO 9.522 (Português (Brasil))

References

BRASIL. Decreto nº 9.522, de 08 de outubro de 2018. Promulga o Tratado de Marraqueche para facilitar o acesso a obras publicadas às pessoas cegas, com deficiência visual ou com outras dificuldades para ter acesso ao texto impresso, firmado em Marraqueche, em 27 de junho de 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/decreto/d9522.htm. Acesso em: 16 ago. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 15 ago. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 15 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Dia Mundial do Braille reflete sobre atendimento aos cegos. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/tags/tag/braille. Acesso em: 15 ago. 2023.

GIL, M. (org.) Deficiência visual. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação à Distância, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/

deficienciavisual.pdf. Acesso em: 28 ago. 2023.

GUERRA, E. S. F. M.; TRINDADE, S. S. Acessibilidade digital de documentos. 2018. Disponível em: https://lacessibilidade.bczm.ufrn.br/images/publicacoes. Acesso em: 29 jul. 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 15 ago. 2023.

UNICAMP tem apenas 0,2% de alunos com deficiência (PCD) matriculados. Carta Campinas. Manchete, Saber & Saúde. 28 abr. 2022. Disponível em: https://cartacampinas.com.br/2022/04/unicamp-tem-apenas-02-de-alunos-com-deficiencia-pcd-matriculados. Acesso em: 10 maio 2023.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Maria Solange Pereira Ribeiro, Roberta Cristina Dal'Evedove Tartarotti, Fernanda Alves Landim, Michele Lebre de Marco, Ana Paula Postali Suzigan

Downloads

Download data is not yet available.