Banner Portal
The internationalization of Brazilian universities
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Internationalization
Higher education
Comparative Education

How to Cite

VERHINE, Robert. The internationalization of Brazilian universities: personal perspectives of a researcher in the field of Comparative Education. RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 5, n. 00, p. e023004, 2023. DOI: 10.20396/rbec.v5i00.18376. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/18376. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In April 2023, at a meeting chaired by Prof. Luis Aguilar, I was honored by the Brazilian Society of Comparative Education for my contributions to the SBEC. I would like to point out that I was one of its founders in 1983 (40 years ago), having participated in various instances of its management, including as its President between 1997 and 2003. In this tribute session, in my speech of thanks, I recalled notable moments of the SBEC and also aspects of the trajectory of my career in Brazil since its inception in 1977, when I took on the role of visiting professor at the Federal University of Bahia. On that occasion, I was encouraged by many of those present at the SBEC meeting to record some of these memories and achievements in writing. This text seeks to meet this demand, at least in part, as it focuses on the academic activities I carried out in support of the internationalization of Brazilian universities, today a "hot topic", but a subject of great interest to me since my arrival in Brazil. The report is autobiographical in nature and so I believe that a few more general words about my career trajectory are appropriate.

https://doi.org/10.20396/rbec.v5i00.18376
PDF (Português (Brasil))

References

Araújo, B., Barral-Neto, M., & Verhine, R. E. (1994). Resultados preliminares do banco de dados sobre capacitação no exterior. In Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação da UFBA, Capacitação no exterior: guia geral (pp. 19–23). Universidade Federal da Bahia.

Barreto. C. R. M. (2019). Internacionalização do ensino superior no Brasil: o programa de Ciências sem Fronteiros na Universidade Federal da Bahia [Tese de Doutorado não publicada]. Universidade Federal da Bahia.

Boaventura, E. M. (2003). Educação planetária em face da globalização. Revista da FAEEBA Educação e Contemporaneidade, 5(1), 47–56.

Bóscolo, G. (2006). As ONGS e os desafios e seus processos identitários: pressões externas e inserção na educação comunitária das comunidades periféricas de Salvador [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia]. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/11092

Caetano, M. (2020). Análise das políticas de formação de professores em exercício [Dissertação de Mestrado não publicada] Universidade Nacional de Timor Lorosa [Convênio UNTL/UFBA].

Castillo, J.S. (2016). Democratização do acesso às universidades públicas: análise dos resultados das políticas cotas [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Federal da Bahia.

Knobel, M., & Verhine, R. E. (2017). Brazil’s For-Profit Higher Education Dilemma. International Higher Education, (89), 23–24. https://doi.org/10.6017/ihe.2017.89.9843

Labelle, T. J., & Verhine, R. E. (1975a). Education, social change and social stratification. In T. J. Labelle (Ed.) Educational alternatives in Latin America (pp. 3–71). UCLA Latin American Center.

Labelle, T. J., & Verhine, R. E. (1975b). Nonformal education and occupational stratification: implications for Latin America, Harvard Educational Review, 45(2), 160–190.

Labelle, T. J., & Verhine, R. E. (1981). Community-school interaction: a comparative and international perspective. In D. Davies (Ed.) Communities and their schools (pp. 211–268). McGraw-Hill.

Lima, M. L., & Contel, F. B. (2011). Internacionalização da educação superior: nações ativas, nações passiveis e a geopolítica de conhecimento. Alameda.

Machado, C. T. (2007). O Banco Mundial e a educação no Brasil: uma análise comparativa de processos de negociação [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia].

Martins, F. M. (2010). Autoavaliação institucional da educação superior: uma experiência brasileira e suas implicações para a educação superior do Timor-Leste [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia]. https://repositorio.ufba.br/handle/ri/10188

OECD (2014). Education at a glance – OECD indicators. OECD Publishers.

Plank, D. N., & Verhine, R. E. (2002). Flight from freedom: resistance to institutional autonomy in Brazil´s federal universities. In D. W. Chapman, & A. E. Austin (Eds.), Higher education in the developing world (pp. 69–92). Greenwood Press.

Plank, D. N., & Verhine, R. E. (2003). Corporativismo, estancamiento político y decaimiento institucional em las universidades federales de Brasil. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 33(1), 99–136. Recuperado de https://rlee.ibero.mx/index.php/rlee/issue/view/137/RLEE.XXXIII.1

Rosa, D. L., & Verhine, R. E. (2020). Edivaldo e a internacionalização da educação brasileira. In A. Baiardi, (Org.), Edivaldo Machado Boaventura: Acadêmico polivalente, construtor institucional, gestor e propositor de políticas educacionais (pp. 57–70). Academia de Ciências da Bahia.

Sander, B. (2014). Construindo pontes de cooperação internacional. Liber/Intereduc.

Verhine, R. E. (Org.) (1989). Educação: crise e mudança. Editora Pedagógica e Universitária.

Verhine, R. E. (1991). Higher Education In Brazil. In P. Altbach (Org.), International Higher Education: An Encyclopedia (V. 2, pp. 885–898). Garland.

Verhine, R. E. (1992). Survey of Events: 1991 – Brazil. Comparative Education Review, 36(2), 393–394. https://doi.org/10.1086/447115

Verhine, R. E. (1994). O estudo no exterior: um fenômeno da modernidade. In M. Barral-Neto (Org.), Capacitação no exterior: guia geral (pp. 09–12). UFBA.

Verhine, R. E. (2008). Pós-graduação no Brasil e nos Estados Unidos: Uma análise comparativa. Educação, 31(2), 166–172. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2767

Verhine, R. E. (2021). Quality Assurance in Higher Education: a Comparative Anaysis Between Brazil and the United States. In M. Morosini, C. Cassol, C. E. Faria, & C. Whitsed, (Orgs.), International Higher Education: Practices and Reflections from Brazil and Australia (pp. 289–316). Edipucrs.

Verhine, R. E. (2022). Higher education quality assurance: the case of the United States. Avaliação Estudos em Educacional, 33, e09022. https://doi.org/10.18222/eae.v33.9022

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2018). Brazil: problematics of the tripartite federal framework. In M. Carnoy, I. Froumin, & S. Marginson (Eds.), Higher education in federal countries: a comparative framework (pp. 212–257). Sage. https://doi.org/10.4135/9789353280734

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2020a). Higher education evaluation and regulation in Brazil. In: M. E. David, & M. J. Arney (Eds.), The SAGE Encyclopedia of Higher Education (pp. 84–85). Sage.

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2020b). The evaluation and regulation of for-profit higher education in Brazil: implications for SINAES. Práxis Educacional, 16(28), 265–282. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v16i38.6001

Verhine, R. E., & Dantas, L. M. V. (2021). Brazil’s national system for the evaluation of higher education: context, challenges and perspectives, Revista de Educação PUC-Campinas, 26. https://doi.org/10.24220/2318-0870v26e2021a5312

Verhine, R. E., & Freitas, A. A. (2012). A avaliação da educação superior: modalidades e tendências no cenário internacional. Ensino Superior – Unicamp, 3(7), 16–39.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Robert Verhine

Downloads

Download data is not yet available.