Banner Portal
Agroecology in professional agricultural education in Brazil, Colombia and Cuba
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Epistemology
Agricultural Professional and Technological Education
Agroecology
Comparative Education
Comparative study

How to Cite

APPIO, Célia Regina; LAMAR, Adolfo Ramos. Agroecology in professional agricultural education in Brazil, Colombia and Cuba: some educational epistemological considerations. RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 5, n. 00, p. e023001, 2023. DOI: 10.20396/rbec.v5i00.17549. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/17549. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This research looks at agroecological educational conceptions and epistemologies in Vocational and Technological Education in Brazil, Colombia and Cuba through a comparative study. We carried out bibliographical and documentary research and analyzed it qualitatively. We researched theses and dissertations that support the epistemology of Agroecology in Vocational and Technological Education, focused on agricultural teaching and pedagogies specific to the agroecological proposal. We concluded that the dialog of knowledge contributes to the construction of agroecological knowledge. The theoretical basis is similar, but the lack of articulation regarding the implementation of agroecological policies is a major obstacle to sustainable rural development.
https://doi.org/10.20396/rbec.v5i00.17549
PDF (Português (Brasil))

References

ABA. Associação Brasileira de Agroecologia. Acesso em: 24 jan. 2022. https://aba-agroecologia.org.br/sobre-a-aba-agroecologia/sobre-a-aba/

Altieri, M. (2012). Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. Expressão Popular.

ANA. Articulação Nacional de Agroecologia. Acesso em: 24 jan. 2022. https://agroecologia.org.br/o-que-e-a-ana/

Aquino, A. M. (2002). Agricultura Urbana em Cuba: análise de alguns aspectos técnicos. Embrapa Agrobiologia.

Bereday, G. Z. F. (1972). Método comparado em educação. Editora Nacional & Editora da USP.

Caporal, F. R., & Costabeber, J. A. (2002). Agroecologia: enfoque científico e estratégico. Agroecologia e Desenvolvimento Rural Sustentável, 3(2), 13–16.

Caporal, F. R., & Costabeber, J. A. (2004). Agroecologia e extensão rural. Contribuições para a Promoção do Desenvolvimento Rural Sustentável. MDA/SAF/DATER-IICA.

Caporal, F. R., Costabeber J. A., & Paulus, G. (2011). Agroecologia: matriz disciplinar ou novo paradigma para o desenvolvimento rural sustentável. In F. R. Caporal, & E. O. Azevedo (Orgs.), Princípios e perspectivas da agroecologia (pp. 45–80). IF Paraná – Ensino à Distância. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/consagro/files/2012/03/CAPORAL-Francisco-Roberto-AZEVEDO-Edisio-Oliveira-de-Princípios-e-Perspectivas-da-Agroecologia.pdf

Ciavatta, M. (2009). Estudos comparados: sua epistemologia e sua historicidade. Trabalho, Educação e Saúde, 7, 129–151. http://doi.org/10.1590/s1981-77462009000400007

FAO – Food and Agriculture Organization (2017, 04 dezembro). La agroecologia toma fuerza com America Latina y el Caribe. https://www.fao.org/argentina/noticias/detail-events/es/c/1070991/

FAO (2021), Agroecologia: Transicion hacia sistemas alimentarios sostenibles (Unidad 1) [Curso de autoaprendizaje]. FAO. Disponível em: https://www.fao.org/family-farming/detail/es/c/1418836/

Ferreira, A. G. (2008). O sentido da Educação Comparada: Uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Educação, 31(2), 124–138. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2764

Funes, F. (2007). Agroecologia, agricultura orgânica y sostenibilidad. ACTAF.

Gliessman, S. R. (2002). Agroecología: Procesos Ecológicos en Agricultura Sostenible. CATIE.

Kazamias, A.M. (2012). Homens esquecidos, temas esquecidos: os temas históricos-filosófico-culturais e liberais humanistas em educação comparada. In R. Cowen, A. M. Kazamias & E. Ulterhalter (Eds.), Educação Comparada: Panorama Internacional e Perspectiva (pp. 55–79). UNESCO & CAPES. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217707

Lamar, A. R., & Roach, E. F. F. (2019). Los desafios epistemológicos de la educación científica para el desarrollo de la agricultura en Cuba. Ciência & Educação (Bauru), 25(4), 855–872. https://doi.org/10.1590/1516-731320190040002

Luzzi, N. (2007). O debate agroecológico no Brasil [Tese de Doutorado, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro]. TEDE. https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/tede/693

Martínez, R. (2008). Manejo sostenible de la subcuenca ranchuelo en la cuenca hidrográfica sagua la gra [Dissertação de Mestrado, Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas]. DSpace. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/2214

Montalda, R., Sarandón, S., Gazzano, I., Jacobi, J., & Rist, S. (2021). Marco Conceptual y Contexto de la Agroecología. In FAO (2021), Agroecologia: Transicion hacia sistemas alimentarios sostenibles (Unidad 1) [Curso de autoaprendizaje]. FAO.

Roach, E. F., & Lamar, A. R. (2019). Educação científica e realidade agropecuária em Cuba: algumas ideias sobre sua mudança epistemológica. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 14(3), 928–941. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i3.11530

Sabourin, E., Patrouilleau, M. M., Le Coq, J. F., Vazquez, L., & Niederle, P. (Orgs.) (2017). Políticas públicas a favor de la agroecología em América Latina y El Caribe. Evangraf/Criação Humana & Red PP-AL – FAO.

Salómon, S. (2004). Importancia de la educación ambiental en la introducción de los fertilizantes orgánicos para una agricultura sustentable en Cuba. [Apresentação]. XIV Congreso del Instituto Nacional de Ciências Agrícolas, Cuba.

Schmitt, C., Niederle, P., Ávila, M., Sabourin, E., Petersen, P., Silveira, L., Assis, W., Palm, J., & Fernandes, G. B. (2017). La experiencia brasileña de construcción de políticas públicas em favor de la Agroecologia. In E. Sabourin, M. M. Patrouilleau, J. F. Le Coq, L. Vazquez, & P. Niederle (Orgs.). Políticas públicas a favor de la agroecología em América Latina y El Caribe (pp. 73–122). Evangraf/Criação Humana & Red PP-AL – FAO.

Schriewer, J. (2018). Pesquisa em educação comparada sob condições de interconectividade global (G. Korndörfer & L. M. Sande, Trad.). Oikos.

Seijo, I. R. (2012). La preparación del docente de la especialidade agropecuária para dirigir el desarollo de las habilidades profesionales básicas de los técnicos de nivel medio en agronomía desde una concepción agroecológica y sostenible [Tese de Doutorado, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela”]. DSpace. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8183

Sevilla Guzmán, E. (2008). Agroecología y agricultura ecológica: hacia una “re” construcción de la soberanía alimentaria. Agroecología, 1, 7–18. Recuperado de https://revistas.um.es/agroecologia/article/view/13

Silva, E. M. da. (2017). Trajetória histórica e memória da educação profissional em agropecuária no Brasil/Bahia: aproximações e diferenças com Cuba [Tese de Doutorado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus Vitória da Conquista]. PPGMLS. http://www2.uesb.br/ppg/ppgmls/wp-content/uploads/2017/06/Tese-Estácio-Moreira-Da-Silva.pdf

Val, V. (2012). Sembrando alternativas; cosechando esperanzas. (Re)campesini-zación agroecológica en las lomas del Escambray, Provincia de Villa Clara, Cuba. [Dissetacao de Mestrado, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social]. Repositório CIESAS. http://repositorio.ciesas.edu.mx//handle/123456789/176

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Célia Regina Appio, Adolfo Ramos Lamar

Downloads

Download data is not yet available.