Banner Portal
Soft competencies in international policies for post-pandemic Professional and Technological Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Professional and technological education
Soft skills
Internationalization of education
Technical culture

How to Cite

FREIRE, Emerson; DELGADO, Darlan Mercelo; BATISTA, Sueli Soares dos Santos. Soft competencies in international policies for post-pandemic Professional and Technological Education. RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 3, n. 00, p. e021008, 2021. DOI: 10.20396/rbec.v3i00.14748. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/14748. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

Based on bibliographic and documentary research, this paper intends to study and debate whether the notion of competencies supported in soft skills would still be able to face the challenges posed after the 2008 crisis, even more, today with Covid -19. For this purpose, it also considers a context of internationalization of education governed by guidelines forged in multilateral agencies that advocates a solid technical and technological knowledge, such as Vocational and Technological Education. What is perceived is a growing side effect of the application of this notion, a weakness in the formation by knowledge strongly anchored in content based on the exact sciences such as mathematics, physics, chemistry, logic, among others, and, even less, in human science contents, such as history, philosophy, sociology. All of these considered important for, indeed, a solid formation of a technical culture, as conceptualized by the French philosopher Gilbert Simondon.

https://doi.org/10.20396/rbec.v3i00.14748
PDF (Português (Brasil))

References

Akkari, A. (2011). Internacionalização das políticas educacionais. Rio de Janeiro: Vozes.

Apple, M. (2004). Entre o neoliberalismo e o neoconservadorismo: educação e conservadorismo em um contexto global. In: BURBULES, Nicholas C.; TORRES, C. A. Globalização e educação: perspectivas críticas. Trad. Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed.

Bahl, A. & Dietzen, A. (Eds.). (2019). Work-based learning as a pathway to competence-based education: a UNEVOC network contribution. UNEVOC: Bonn.

Batista, S., Freire, E. & Delgado, D. (2020). Cursos superiores de tecnologia no contexto da internacionalização e da expansão da educação profissional e tecnológica no Estado de São Paulo. Série-Estudos, Campo Grande, MS, 25(54), 191-219. http://dx.doi.org/10.20435/serie-estudos.v25i54.1381

Bauman, Z. (1999). Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro-RJ: Zahar.

Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida. Rio de Janeiro-RJ: Zahar.

Brasil. (2017) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 13.415/2017, de 13 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm. Acesso 01 mar 2020.

Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. (2020). CPS avalia competências técnicas e socioemocionais de estudantes. Disponível em: https://www.cps.sp.gov.br/cps-avalia-competencias-tecnicas-e-socioemocionais-de-estudantes/. Acesso 18 jul 2020.

Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. (2019) Rol de competências socioemocionais. Disponível em: http://cpscetec.com.br/cpscetec/arquivos/2019/socioemocionais.pdf. Acesso 18 jul 2020.

Coda, R. (2016). Competências comportamentais: como mapear e desenvolver competências pessoais no trabalho. São Paulo: Atlas.

Dardot, P. & Laval, C. (2016). A Nova Razão do Mundo - Ensaio sobre a Sociedade Neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 402 p.

Delgado, D. (2015). Inovação em educação na berlinda: da instrumentalização à emancipação. Linhas Críticas, Brasília, DF, 46, 764-783, set./dez. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193543849011. Acesso 12 fev 2021.

Delgado, D. & Gomes, L. R. (2015). Inovação em política e gestão da educação profissional e tecnológica: uma abordagem pela teoria crítica. São Paulo: Centro Paula Souza, 2015.

Delors, J. & Nanzaho, Z. (1996). Educação um tesouro a descobrir. Editora Cortez.

Doti, M. & Freire, E. (2020). A urgência da filosofia em cursos superiores de tecnologia: para além da pragmática da eficiência e da normatividade. Revista de Filosofia Moderna e Contemporânea. 8(2), 405-418. http://doi.org/10.26512/rfmc.v8i2.27343.

Dutra, J. (2017). Competências: conceitos, instrumentos e experiências. 2 ed. São Paulo: Atlas.

Fatec Sorocaba. (2020). Testes Tessera e Workkeys para prováveis formandos.Disponível em: http://www.fatecsorocaba.edu.br/noticia583.asp.

Freire, E. (2018). “Faltam-nos poetas técnicos”: em direção a uma formação tecnoestética. In:

Freire, E.; Verona, J. A.; Batista, S.S.S. Educação Profissional e Tecnológica: extensão e cultura. Jundiaí: Paco Editorial.

Harvey, D. (2013). Condição pós-moderna. 24 ed. São Paulo: Loyola, 2013.

Hirata, H. (1998). Da polarização das qualificações ao modelo da competência. In: FERRETTI, C. J. et al. (Orgs.). Tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. 4 ed. Petrópolis-RJ: Vozes,

Huber, G. (1991) Organizational Learning: the contributing process and the literatures. Organization Studies 17 (1): 49-81.

Kon, A. (2016) A economia do trabalho: qualificação e segmentação no Brasil. Rio de Janeiro: Alta Books.

Ministério da Educação. (2019) BNCC. Base Nacional Curricular Comum - BNCC (2019). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/historico/BNCC_EnsinoMedio_embaixa_site_110518.pdf.

Nascimento S.R. (2020) Empresa júnior no ensino técnico médio integrado: laboratório de aprendizagem para o desenvolvimento socioemocional, 161 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo.

Nonaka, I. (1997). A empresa criadora de conhecimento. In: STARKEY, K. Como as organizações aprendem: relatos do sucesso das grandes empresas. São Paulo: Futura, 1997.

Sacristán, J., Gómez, A., Rodríguez, J., Santomé, J., Rasco, F., Méndez, J. ,..Pimenta, S. (2011). Educar por competências: o que há de novo? Porto Alegre: Artmed.

Shrivastava, P. (1983). A typology of organizational learning systems. Journal of Management Studies, 20 (1), 7-28.

Silva, M. (2008). Currículo e competências: a formação administrada. São Paulo: Cortez.

Simondon, G. (1969). Du mode d'existence des objets techniques. Paris: Aubier - Montaigne.

Simondon, G. (1989) L'individuation psychique et collective: à la lumière des notions de forme, information, potentiel et métastabilité. Paris: Aubier.

United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organizarion. (1999) Establishment of an international long-term programe for the development of technical and vocational education following the second international congress on technical and vocational education (Seoul, Republic of Korea, april 1999). Paris, 1999. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117403.

United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization. (1996). Educação, um tesouro a Descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO/Edições ASA.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization – International Centre for Technical and Vocational Education and Training. (2020). Virtual conference on skills for a resilient youth: virtual conference report. Bonn,. Disponível em: https://unevoc.unesco.org/home/UNEVOC+Publications/lang=en/akt=detail/qs=6386

Vargas, F. (2014). Nuevas competencias para el profesional del siglo XXI. Jornada Catarinense da Indústria. Jornada Catarinense da Indústria. Disponível em: http://santacatarinapelaeducacao.com.br/fmanager/senaimov/apresentacoes/arquivo39_1.pdf

Zarifian P. (2012). Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2012.

Zarifian P. (2003) O modelo da competência: trajetória histórica, desafios atuais e propostas. São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Emerson Freire, Darlan Marcelo Delgado, Sueli Soares dos Santos Batista

Downloads

Download data is not yet available.