Banner Portal
Universities in Brazil, Spain and Italy in the COVID-19 Pandemic in a comparative perspective
PDF (Português (Brasil))

Keywords

COVID-19
Governance
Universities
Academic Rankings
Comparative Education

How to Cite

CASTIONI, Remi; ALMEIDA SALES DE MELO, Adriana. Universities in Brazil, Spain and Italy in the COVID-19 Pandemic in a comparative perspective. RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 2, p. e020003, 2020. DOI: 10.20396/rbec.v2i.13780. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/13780. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

How Brazilian, Spanish and Italian universities better placed in the Times Higher Education Ranking 2020, conducted their activities during the Covid-19 pandemic. Based on a web sites survey of the respective institutions and supported by the literature that analyzes the changes that have been occurring in higher education, in comparative perspective, an overview of how universities reacted to the restrictions imposed by the pandemic is outlined. A general trait is that foreign universities quickly migrated their teaching activities to the remote mode, while in Brazil only São Paulo’s State Universities reacts, while federal universities paralyzed their teaching activities at the Covid-19 pandemic beginning.

https://doi.org/10.20396/rbec.v2i.13780
PDF (Português (Brasil))

References

Altbach, P. (1998). Comparative Higher Education: knowledge, the University and development. Wesport: Ablex Publishing.

Antunes, F. (2008). O espaço europeu de ensino superior para uma nova ordem educacional?. ETD - Educação Temática Digital, 9, 1-28. https://doi.org/10.20396/etd.v9in.esp.725

Balbachevsky, E., & Kohtamäki, V. (2019). Autonomia e Governança Universitária: uma abordagem comparativa USP (Brasil) e UTA (Finlândia). In: Marcovitch, J., et al (org.). Repensar a Universidade: Impactos para a Sociedade. São Paulo: Com-Arte/FAPESP. P. 235-48.

Calderón, A. I., & França, C. M. (2018) Rankings acadêmicos na educação superior: tendências da literatura ibero-americana. Avaliação: revista da avaliação da educação superior, Sorocaba, v. 23, p. 448-466.

Calderón, A. I., Pedro, R. F., & Vargas, M. C. (2011). Responsabilidade social da educação superior: a metamorfose do discurso da UNESCO em foco. Revista Interface – Comunicação, Saúde, Educação. V.15, n.39, p.1.185-98, out-dez.

Capano, G. (2011). Government continues to do its job. A comparative study of governance shifts in the higher education sector. Public Administration, v. 89, n. 4, p. 1622–1642.

CAPES (2020). Research in Brazil. A report for CAPES by Clarivate Analytics. Brasília: Clarivate Analytics. Disponível em: https://bityli.com/ibJuX. Publicado em 01/2018. Acesso em: 30 abr. 2020.

CNE/MEC. (2020). Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Parecer N. 5/2020, aprovado em 28 abr. 2020. Brasília: CNE. Disponível em: https://bityli.com/x0IUi.

Melo, A. A. S. (2004). A mundialização da educação. Maceió: Edufal.

Osborne, S. P (2006). The New Public Governance? Public Management Review, v. 8, n. 3, p. 377–387.

Reimers, F. M., & Schleicher, A. (2020). A framework to guide an educational response to the COVID-19 Pandemic of 2020. OECD.

Sadlak, J. (2007). Why higher education is changing – Implications for access, governance, quality evaluation and funding. The Council of Higher Education, Ankara: Binkent University.

SantannaPisa (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.santannapisa.it/it. Acesso em: 15 mai.

SNS (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.sns.it/. Acesso em: 15 mai.

Torres, R. M. (2001). Educação para todos, a tarefa por fazer. São Paulo: Artmed.

UAB (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.uab.cat/. Acesso em: 15 mai.

UAM (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.uam.es. Acesso em: 15 mai.

UB (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.ub.edu/web/ub/ca/. Acesso em: 15 mai.

UFMG (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://ufmg.br/. Acesso em: 15 mai.

UFRGS (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: http://www.ufrgs.br/ufrgs/inicial. Acesso em: 15 mai.

UFSC (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://ufsc.br/. Acesso em: 15 mai.

UNAV (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.unav.edu/. Acesso em: 15 mai.

UNIBO (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.unibo.it/it. Acesso em: 15 mai.

Unicamp (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.unicamp.br/unicamp/. Acesso em: 15 mai.

UNIPD (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.unipd.it/. Acesso em: 15 mai.

UNISR (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.unisr.it/homepage. Acesso em: 15 mai.

UPF (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www.upf.edu/inicio. Acesso em: 15 mai.

USP (2020). Endereço eletrônico. Disponível em: https://www5.usp.br/. Acesso em: 15 mai.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education

Downloads

Download data is not yet available.