Banner Portal
New School and commercial education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comparative education
Commercial education

How to Cite

GAIDARGI, Alessandra Maria Martins. New School and commercial education: comparative study Brazil/Portugal. RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 2, p. e020002, 2020. DOI: 10.20396/rbec.v2i.13604. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/13604. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The New School is one of the most studied movements in education, as it is a pioneering initiative in the student-centered educational process, focusing on the union of theory and practice, and its guidelines also apply to work with young people in work-oriented education. This study draws a comparison between two educational initiatives based on The New School, which took place in different countries, one in Brazil and the other in Portugal. This comparative study aims to highlight similarities between these experiences, and between Dewey's experiences and model, highlighting the singularities of each case and finding patterns in the initiatives of this education proposal.

https://doi.org/10.20396/rbec.v2i.13604
PDF (Português (Brasil))

References

Cunha, F. (1986). Filosofia da Escola Nova: do ato político ao ato pedagógico. Rio de Janeiro: EDUFF.

Dewey, J. (1953). Como pensamos. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Dewey, J. (1959). Democracia e educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Ferreira, A. G. (2008). O sentido da educação comparada: uma compreensão sobre a construção de uma identidade. Revista Educação, 31(2), 124-138.

Figueira, M. H. (2004). Um Roteiro da Educação Nova em Portugal. Lisboa: Livros Horizonte.

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra.

Groux, D. (1997). L’Éducation comparée: approches actuelles et perspectives de développement. Revue Française de Pédagogie, Institut National de Recherche Pédagogique, 121, 111-139.

Nóvoa, A. (2005). Evidentemente: Histórias da educação. Porto: ASA.

Ó, J. R. (2003). O Governo de si mesmo: Modernidade pedagógica e encenações disciplinares do aluno liceal – último quartel do século XIX, meados do século XX. Lisboa: Educa.

Teodoro, A. (2011). A educação em tempos de globalização neoliberal: os novos modos de regulação das políticas educacionais. Brasília: LiberLivro.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education

Downloads

Download data is not yet available.