Banner Portal
After all, does education travel well?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comparative Education
Cultural Transfer
Globalization
Teacher

How to Cite

GOMES, Candido Alberto; PIMENTEL, Gabriela Sousa Rêgo. After all, does education travel well? . RBEC: Brazilian Journal of Comparative Education, Campinas, SP, v. 2, p. e020001, 2020. DOI: 10.20396/rbec.v2i.12229. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/rbec/article/view/12229. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

The central core of comparative education (EC) is otherness. Discipline emerges from the dawn of globalization, even in search of successful national experiences. In a historical course of changes in its theoretical and methodological foundations, certain trends today accentuate students' comparative global assessment and worldwide transferability of experiences. Accused of cultural imperialism or taking respectful positions of differences, the EC recognizes advantages and limitations of transfers. Unlike the reduction to quasi-universal numbers and formulas, it is prudent to look at various dimensions, including intranational ones, to separate the immanent from cultures from their transcendence.

https://doi.org/10.20396/rbec.v2i.12229
PDF (Português (Brasil))

References

BARROSO, João. O estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 92, p. 725-751, 2005.

BARTLETT, Jamie. The people vs tech: how the internet is killing democracy (and how we save it). Londres: Ebury, 2018.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Rio: Zahar, 2017.

BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark (Orgs.). Pesquisa em educação comparada: abordagens e métodos. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade; Liber Livro, 2015.

BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark. Introdução. In: BRAY, Mark; ADAMSON, Bob; MASON, Mark (Orgs.). Pesquisa em educação comparada: abordagens e métodos. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade; Liber Livro, 2015 a. p. 27-44.

CARVALHO, Luís Miguel. Intensificação e sofisticação dos processos da regulação transnacional em educação: o caso do programa internacional de avaliação de estudantes. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 136, p.669-683, jul.-set., 2016.

CASASSUS, Juan. A escola e a desigualdade. Brasília: Liber Livro, UNESCO, 2007.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

CUNHA, Célio da. Educação na América Latina: pressupostos e alcance de estudos comparativos. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 41, p. 153-174.

DE GAULEJAC, Vincent. Gestão como doença social: ideologia, poder gerencialista e fragmentação social. São Paulo: Ideias e Letras, 2007.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

DURKHEIM, Émile. A evolução pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 1995.

GANASCIA, Jean-Gabriel. Sciences in silico. In: ZARKA, Yves Charles; TAUSSIG, Sylvie; GODIN, Christian. Les révolutions du XXIe siècle. Paris: PUF, 2018. p. 151-162.

GOMES, Candido Alberto. A perspectiva comparada em educação: fator de imposição cultural. Forum Educacional, Rio, v. 13, n. 1-2, p. 26-45, fev./maio 1989.

GOMES, Candido Alberto. A educação em novas perspectivas sociológicas. 4. ed. São Paulo, EPU, 2012.

HALL, Edward T. The silent language. Nova Iorque: Anchor, 1990.

HENRY, M.; LINGARD, B.; RIZVI, F.; TAYLOR, S. The OECD, globalisation and

education policy. Oxford: Pergamon Press, 2001.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2004

ISTP. International Summit on the Teaching Profession, OECD Publishing. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/education/international-summit-on-the-teaching-profession_23127090

OECD. Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Education. Disponível em: http://www.oecd.org/education/>. Acesso em: 13 jul. 2018. Acesso em 16 jul. 2018

LA DATACRATIE. Pouvoirs, Paris, Du Seuil, n. 164, jan. 2018.

NÓVOA, António. The blindness of Europe: new fabrications in the European educational space. Sisyphus, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 104-123, 2013.

OXFAM. Uma economia para os 99%. Relatório completo, 2017. Disponível em: <https://www.oxfam.org.br/sites/default/files/economia_para_99-relatorio_completo.pdf>. Acesso em: 16 dez. 2018.

PERRENOUD, Philippe. A ambiguidade dos saberes e da relação com o saber na profissão de professor. In: Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza, do mesmo autor. Porto Alegre: Artmed Ed, 2001, p. 135-193.

RAMOS, Alberto Guerreiro. A redução sociológica. 2ª ed. Rio: Tempo Brasileiro, 1965.

SCHAFER, Wolf. Global civilization and local cultures. International Sociology, Londres, v. 16, n. 31, p. 301-319, set. 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 RBEC: Revista Brasileira de Educação Comparada

Downloads

Download data is not yet available.