Abstract
The present article aims to answer the question: is Rita Loureiro a primitive or an erudite painter? Such questioning is pertinent because the artist's paintings seem to have characteristics that fit into the primitive style, such as many figures in the pictorial space and elements of popular culture, even being classified as a naïf painter by Hélène Renard. However, Gilda de Mello e Souza suggested that the artist is erudite by listing approximations between the Amazonian painter and Renaissance painters, even though Loureiro did not attend art academies, being self-taught. Based on the reading and analysis of two of her works, we will compare her style with the styles of renowned artists such as Hieronymus Bosch, Dutch painter, and Henri Rousseau, French artist of naïf painting. Our focus will be to analyze the styles through pictorial construction, studying techniques and elements of painting from the analysis of visual syntax based on Donis Dondis. In this way, when we compare the styles of these artists, we will have the following hypothesis: Rita Loureiro is erudite for having a style aligned to the classical and away from the primitive.
References
ARANTES, Otília Beatriz Fiori. Mário Pedrosa: Itinerário Crítico. São Paulo: Scritta Editorial, 1991.
ARTE Primitiva. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3183/arte-primitiva. Acesso em: 20 maio 2018.
AQUINO, Flávio de. Aspectos da pintura primitiva brasileira. Rio de Janeiro: Editora Spala, 1978.
BOSCH. Coleção Mestres da Pintura. São Paulo, SP: Abril Cultural, 1977.
COVOLAN, Elaine Nunes de Aguiar. Esculturas Boschianas: Explorando possibilidades escultóricas a partir da obra de Hieronymus Bosch. 2011. [s. n.]. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Instituto de Artes, da Universidade Estadual de Campinas, 2011.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 3.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
FREITAS, Maria Helena Sassi. Pintura Naïve: conceitos, características e análises, quatro exemplos em São Paulo. 2011, 208 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) - Instituto de Artes da UNESP, São Paulo, 2011.
GOMBRICH, E. H. A História da Arte. Tradução Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HENRI ROUSSEAU, Pinturas, Biografia, Citações. O sonho, 1910 por Henri Rousseau. 2008. Disponível em: http://www.henrirousseau.net/the-dream.jsp. Acesso em: 20 maio 2019.
HIERONYMUS Bosch. Disponível em: https://www.ebiografia.com/hieronymus/. Acesso em: 20 maio, 2019.
LOUREIRO, Rita. Boi tema. Apresentação Gilda de Mello e Souza. Rio de Janeiro: Philobiblion, 1987.
LOUREIRO, Rita. Rita Loureiro: interpretação de Macunaíma. São Paulo: MAM, 1982.
LOUREIRO, Rita. Rita Loureiro: pinturas, a borracha da Amazônia. Apresentação de Olney Kruse. São Paulo: Galeria de Arte Paulo Vasconcellos, 1989.
RENARD, Hélène. Le Rêve et les Naïfs. Max Fourny - Ed. Art et Industries - Paris, França, 1981.
RITA Loureiro. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras. São Paulo: Itaú Cultural, 2018. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa1387/rita-loureiro. Acesso em: 17 abril 2018.
WOODFORD, Susan. A arte de ver a arte. São Paulo: Círculo do Livro, 1983.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2019 Edinaldo Gonçalves Coelho