Colectionism and autenticity
Na imagem, há seis caixas de papelão com desenhos no fundo, dispostas em duas fileiras. Na fileira superior, a primeira caixa apresenta o desenho de uma árvore sem folhas, a segunda caixa apresenta uma tartaruga e a terceira caixa apresenta uma cadeira de rodinhas estofada. Na fileira inferior, a primeira caixa apresenta uma penteadeira com espelho de cabeça para baixo e as duas últimas caixas juntas formam o desenho de uma mesa de ponta cabeça. No canto superior direito, há o nome da revista e abaixo dele, a indicação de "10 anos". Na parte inferior, estão as informações sobre o volume e número da revista, bem como o ISSN.
PDF (Español (España))

Keywords

Colonialism
Autenticity
African art
Tradition
Tourist art

How to Cite

OVALLE, Bárbara Igor. Colectionism and autenticity: the european colectionism and the categorization of tradicional African art. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 9, n. 2, p. 189–202, 2019. DOI: 10.20396/proa.v9i2.17565. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17565. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The objective of the present work, based on Sidney Kasfir’s article “African Art and Authenticity: a text with a Shadow”, is to address the aspects related to the dissemination of traditional African art by the European collecting from the 18th and 19th centuries, which go from its reassessment, based on tradition and cultural authenticity, to the official categories that UNESCO has established to catalog and distinguish it from African tourist art.

https://doi.org/10.20396/proa.v9i2.17565
PDF (Español (España))

References

BAUDRILLARD, Jean. El sistema de los objetos.Ciudad de México: Siglo XXI, 1969.

BUSCA, Joëlle. L’art contemporain Africain: Du colonialisme au postcolonialisme. París, L’Harmattan, 2000.

DIAWARA, Manthia. Africa ́s Art of Resistance. In: DIAWARA, Manthia. In Search of Africa. Massachussets/Londres: Harvard University Press, 1998, p.174-212

FUNDACIÓN ANTONI TÀPIES. África explora: arte africano del siglo XX. 1993. Disponible en: http://www.fundaciotapies.org/site/spip.php?rubrique199. Acceso: 1 sept. 2016.

RANGER, Terence. El invento de la tradición en el África Colonial. En: HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. La Invención de la tradición. Barcelona: Crítica, 2002, p. 219-272.

KASFIR, Sidney. African Art and Authenticity: A Text with a Shadow. En: OGUIBE, Olu; ENWEZOR, Okwui. Reading the Contemporary: African Art from Theory to the Marketplace. Londres: Institute of International Visual Arts, 1999, p. 88-113.

MISOSOAFRICA, Un día en la vida de los bushmen. Santiago, 15 sept. 2011. Disponible en: http://misosoafrica.wordpress.com/2011/09/15/un-dia-en-la-vida-de-los-bushmen/. Acceso: 10 ago. 2017.

VANSINA, Jan. A arte e a sociedade após 1935. En: MAZRUI, Ali A.; WONDJI, Christophe História Geral da África: África desde 1935. Brasília: UNESCO, 2010. 8v. cap. 20. p. 697-760.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Bárbara Igor Ovalle

Downloads

Download data is not yet available.