Afro-diasporic aesthetics in the singing and performance of black Brazilian singers
PDF (Português (Brasil))
Errata 1 (Português (Brasil))
Errata 2 (Português (Brasil))

Keywords

Diaspora
Singing
Performance
Black
Aestethics

How to Cite

CRUZ, Luciana; ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção de. Afro-diasporic aesthetics in the singing and performance of black Brazilian singers. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e022011, 2022. DOI: 10.20396/proa.v12i00.17361. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17361. Acesso em: 25 aug. 2024.

Abstract

This article seeks to understand how black singers of the current Brazilian music scene, articulate singing and performance, within an afro-diasporic perspective. Interviews were conducted with singers Ellen Oléria, Luedji Luna, Preta Rara and Xênia França, who have been standing out in the current Brazilian music scene. The aim is to understand how the singing and performance of each of the singers is related to black aesthetics, and how this aspect has contributed to the construction of new narratives and to a greater strength in their artistic expressions as singers and black women.

https://doi.org/10.20396/proa.v12i00.17361
PDF (Português (Brasil))
Errata 1 (Português (Brasil))
Errata 2 (Português (Brasil))

References

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção. Expressividade no canto. In: Kyrillos, L. R. (organizador). Expressividade, da teoria à prática. Rio de Janeiro: Revinter, 2005, p. 91-104.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção; DUPRAT, André. Voz Cantada. In: FERNANDES, F. D. M.; MENDES, B. C. A.; NAVAS, A. L. P. G. P. (organizadores). Tratado de Fonoaudiologia. 2. ed. São Paulo: ROCA, 2010, p. 770-79.

ANDRADA E SILVA, Marta Assumpção et al. In: OLIVEIRA, I. B. et al. (organizadores). Atuação fonoaudiológica em voz profissional. São Paulo: GEN/Roca, 2011, p. 141-57.

BUROCCO, Laura. Afrofuturismo e o devir negro no mundo. Revista do PPGAV/EBA/UFRJ, Rio de Janeiro, n. 38, p. 49-59, jul. 2019.

COLLINS, Patricia Hill. Se perdeu na tradução? Feminismo negro, interseccionalidade e política emancipatória. Revista Parágrafo, v. 5, n. 1, 2017.

DAVINI, Silvia. Voz e palavra – música e ato. In: Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. MATOS, Cláudia Neiva; TRAVASSOS, Elizabet; MEDEIROS, Fernanda Teixeira de (org). Rio de Janeiro: 7 letras, 2008.

DELAZZERI, Paola Menegat. A voz no blues: identidade, questões de gênero e racialização. Revista Orfeu, v. 3, n. 2, p. 72-95, 2018.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. O sentido dos sentidos: A educação (do) sensível. 2003. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2003.

FREITAS, Débora. Educação musical formal, não-formal e informal: um estudo sobre processos de ensino da música nas igrejas evangélicas do Rio de Janeiro. 2008. Monografia (Licenciatura em Música) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de janeiro, 2008.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro: modernidade e dupla consciência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2019.

GUERREIRO, Goli. A Trama dos Tambores. Salvador: Editora 34, 2000.

GUERREIRO, Goli. Terceira Diáspora: culturas negras no mundo Atlântico. Salvador: Corrupio, 2010.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte; Brasília: UFMG; representação Unesco, 2003.

HALL, Stuart. Diáspora ou a lógica da tradução cultural. Revista Matrizes, v. 10, n. 3, p. 47-58, 2016.

IROBI, Esiaba. O que eles trouxeram consigo: carnaval e persistência da performance estética africana na diáspora. Projeto História, v. 44, p. 273-93, jun. 2012.

JESUS, Rafaela Francisco de. A Performance negra de Victoria Santa Cruz e suas reverberações na construção de escrevivências e feminismos negros. 2020. Dissertação (Mestrado em Performances Culturais) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal de Goiás, Goiás, 2020.

KI ZERBO, Joseph. História Geral da África. Brasília: Unesco, 2010.

LIGIÉRO, Z. (organizado). Performance e Antropologia de Richard Schechner [tradução de Augusto rodrigues da Silva Júnior]. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

MARTINS, Leda Maria. Afrografias da memória: O Reinado do Rosário no Jatobá. São Paulo: Perspectiva, 1997.

MESSINA, Marcelo et al. Música experimental, técnicas estendidas e práticas criativas como ferramentas decoloniais: um relato de várias torções e tensões. PROA: Revista de Antropologia e Arte, v. 1, n. 10, p. 101-21, jan.-jun., 2020.

MOSQUETTA, Pedro Henrique; VIEIRA, Jorge. Música na era do streaming. Revista Sociologias, ano 20, n. 49, p. 258-292, set.-dez., 2018.

OLIVEIRA, Janaína Pimenta. A voz do negro. 1999. Monografia (Especialização em voz) – Centro de Especialização em Voz, Salvador, 1999.

QUEIROZ, Luiz Ricardo Silva. Até quando Brasil? Perspectivas decoloniais para (re)pensar o ensino superior em música. PROA: Revista de Antropologia e Arte, v. 1, n. 10, p. 153-99, jan.-jun., 2020.

SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência moderna. Estudos Avançados 2(2), 46-71, 1988.

SILVA, Luciane. Corpo em diáspora: colonialidade, pedagogia de dança e técnica Germaine Acgony. 2017. Tese (Doutorado em Artes da Cena) – Instituto de Artes, Universidade de Campinas, São Paulo, 2017.

SODRÉ, Muniz. O Terreiro e a Cidade. A forma social negro-brasileira. Rio de Janeiro: Mauad, 2019.

VÁSQUEZ, Adolfo Sànchez. Convite à estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.

VILLAS, Paula. Vozes entre festas: a performance vocal, da etnografia à cena. In: MATOS, Cláudia N.; TRAVASSOS, E.; MEDEIROS, F. T. (organizadores). Palavra cantada: ensaios sobre poesia, música e voz. Rio de Janeiro: 7 letras; 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Proa: Revista de Antropologia e Arte

Downloads

Download data is not yet available.