Indigenous People in Cranio’s and Raiz’s spray
Errata (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Graffiti
Indigenous
Communication
Agency
Image

How to Cite

SILVA, Adriano Alves da; DEMARCHI, André Luis Campanha. Indigenous People in Cranio’s and Raiz’s spray: graffiti, communication, and the anthropology of art. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 12, n. 00, p. e022010, 2022. DOI: 10.20396/proa.v12i00.17360. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/17360. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

This article aims to analyze the indigenous images present in the graffiti of two contemporary Brazilian artists, Cranio and Raiz, respectively. It is important to understand, above all, how the two artists in question treat differently th indigenous peoples in their imagery production in the cities, and the possible consequences of these productions. On the one hand, Cranio presents the counterintuitivity of images from the construction of a hybrid indigenous character. Raiz, on the other hand, builds his indigenous characters by marking ethnic and cultural differences. In both cases, they bring the discussion about the place of the indigenous subject in society, contrary to the ideological erasure.

https://doi.org/10.20396/proa.v12i00.17360
Errata (Português (Brasil))
PDF (Português (Brasil))

References

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAUER, Martin; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Editora Vozes Limitada, 2017.

BAUMAN, Zygmunt. Confiança e medo na cidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro, 2001.

BELTING, Hans. Imagem, mídia e corpo: uma nova abordagem à iconologia. Revista Ghrebh , v. 1, n. 8, p. 32-60, 2006.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 7 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.

CANEVACCI, Massimo. A cidade polifônica: ensaio sobre antropologia da comunicação urbana. São Paulo: Studio Nobel, 1993.

COURTINE. Jean-Jacques. Os deslizamentos do espetáculo político. In: GREGOLIN, Maria do Rosário (Org.). Discurso e mídia: a cultura do espetáculo. São Carlos (SP): Editora Claraluz, 2003. p. 21-34. 2003.

COURTINE. Jean-Jacques. Discurso, história e arqueologia. (Entrevista). In: MILANEZ, Nilton.; GASPAR, Rodrigo. (Ed.). A (des)ordem do discurso. São Paulo: Contexto, 2010. p. 17-30.

COURTINE. Jean-Jacques. Análise do discurso político: o discurso comunista endereçado aos cristãos. São Carlos (SP): EdufScar, 2009. 250 p.

CUNHA, Manuela Carneiro da. Etnicidade: da cultura residual mas irredutível. Revista de cultura e política, v. 1, n. 1, p. 35-39, 1986.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia (1972). Lisboa: Assírio & Alvim. 2004.

DEMARCHI, André. Armadilhas, Quimeras e Caminhos: três abordagens da arte na antropologia contemporânea. Espaço Ameríndio, v. 3, p. 177-199, mar, 2013.

DEMARCHI, André. Índio não é preguiçoso! Algumas ideias equivocadas sobre o trabalho entre as populações indígenas. In: MOREIRA, Artemis. Anais da XVII Jornada do Trabalho, Porto Nacional, 2016.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Por uma genealogia do poder; organização e tradução de Roberto Machado. 13 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária. 1977.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, Michel. Outros espaços. In: FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos III. Estética: Literatura, pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Cinco ideias equivocadas sobre o índio. Cenesch Revista do Centro de Estudos do Comportamento Humano, Manaus: v. 1, p. 17-33. 2002.

GELL, Alfred. Arte e agência: uma teoria antropológica. São Paulo: Ubu Editora, 2018.

GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. Arte e Ensaios, v. 8, n. 8, p. 174-191, 2001.

GITAHY, Celso. O que é Graffiti. São Paulo: Brasiliense, 1999.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

LAGROU, Els. A fluidez da forma: arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica (Kaxinawa, Acre). Rio de Janeiro: Topbooks, 2007.

LEMOS, André; LÉVY, Pierre. O futuro da internet: em direção a uma ciberdemocracia planetária. São Paulo: Paulus, 2010.

MEMMI, Albert. Retrato do colonizado precedido pelo retrato do colonizador. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

MILANEZ, Nilton Correio, Intericonicidade: funcionamento discursivo da memória das imagens. Acta Scientiarum. Language and Culture [en linea] vol. 35 (Octubre-Diciembre), 2013.

PÊCHEUX, Michel. Discurso: Estrutura ou Acontecimento. São Paulo: Pontes, 1997.

PÊCHEUX, Michel et al. Papel de Memória. Trad. José Horta Nunes. Campinas, SP: Pontes, 1999.

ROSÁRIO, Lais. O grafite de Rai Campos: narrativas dos rituais indígenas. Monografia (Curso de Artes Visuais) Centro de Comunicação, Letras e Artes, Universidade Federal de Roraima, 2018.

SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. Annablume, 2011.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: a construção da obra de arte. Horizonte, 2016.

SEVERI, Carlo; LAGROU, Els (org.). Quimeras em diálogo: Grafismo e figuração na arte indígena. Editora 7Letras, 2018.

SILVA, Adriano. Os indígenas no spray de Cranio e Raiz: graffiti, comunicação e antropologia da arte. Dissertação de Mestrado (Comunicação e Sociedade). Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade, Universidade Federal do Tocantins, 2019.

SOUZA, Tânia Conceição Clemente de Souza. A análise do não verbal e os usos da imagem nos meios de comunicação. Revista Rua, Campinas, n º 7, 2001.

WALTY, Ivete Lara Camargos. Palavra e imagem: leituras cruzadas. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

YAMÃ, Yaguarê. Sehaypõri. Editora Peirópolis, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Proa: Revista de Antropologia e Arte

Downloads

Download data is not yet available.