Abstract
The present photo essay is part of an experimental fieldwork methodology using polaroid photographs. They were taken by the anthropologist and survivors of the 2000s Ebola epidemic in the community of Komende Luyama, Sierra Leone in 2015. Therefore, the essay aims to reveal an experimentation during fieldwork in Sierra Leone and later in ethnography in a broader and more elaborate way.
References
BENJAMIN, W. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e história da cultura. São Paulo: Brasilense, 1994. (Obras Escolhidas; v. 1).
BENJAMIN, W. Charles Baudelaire um lírico no auge docapitalismo. São Paulo: Brasilense, 1994. (Obras Escolhidas; v. 3).
BENJAMIN, W. Rua de mão única. São Paulo: Brasilense, 1995. (Obras Escolhidas; v. 2).
BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: Quando a vida é passível de luto?. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
DAWSEY, John Cowart. Turner, Benjamin e Antropologia da Performance: O lugar olhado (e ouvido) das coisas. In: Campos 7(2):17-25, 2006.
DIDIER-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 1998.
FELDMAN, Allen. On Cultural Anesthesia: from Desert Storm to Rodney King. In: American Ethnologist, maio, 1994.
GAGNEBIN, Jeanne Marie. Lembrar escrever esquecer. São Paulo: Editora 34, 2005.
GINZBURG, Carlo. História noturna: decifrando o Sabá. São Paulo : Companhia das Letras, 2012.
GINZBURG, Carlo. O fio e os rastros: verdadeiro, falso, fictício. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes. São Paulo: Companhia das Letras: 2012.
PIMENTA, Denise Moraes. Ensaio sobre a promessa: circulação de devotos, palavras, graças e objetos (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, 2012.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v2, n3, 1989.
SONTAG, Susan. A doença como metáfora. Rio de Janeiro: Estações Graal, 1984.
SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. Rio de Janeiro: Companhia das Letras, 2003.
SONTAG, Susan. Sobre a fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Denise Moraes Pimenta