Embodiment as art
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Anthropology of art
Ritual
Agency
Comensality
Performance

How to Cite

CAMPOS, Ana Paula de Souza. Embodiment as art: an analysis of the exu festivities in Umbanda temples in the west zone of Rio de Janeiro. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 8, n. 1, p. 8–31, 2018. DOI: 10.20396/proa.v8i1.16991. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16991. Acesso em: 22 jul. 2024.

Abstract

In this paper I propose to analyze the exu parties in Umbanda temples in the west zone of the city of Rio de Janeiro focusing on the relationship between people and things in these ritual moments. Indeed, this relationship occurs according to a relation of exchange where gifts are offered to the exu by his clientele in exchange for work requests. At the exu parties people, entities and visitors circulate; gifts and requests; according to an exchange relationship, through a network of complex intentionalities that make these intentionalities objectified, through the objects exchanged and the performances that circulate at the parties in celebration of the exus. The focus will be on the phenomenon of incorporation, understanding it as art, as well as the objects that are used to construct the ritual performance of the entities at the parties, thus discussing the agency of objects and people in this specific social context.

https://doi.org/10.20396/proa.v8i1.16991
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Caleb Faria. A agência de Gell na Antropologia da Arte. In: Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 14, n. 29, p. 315-338, jan./jun., 2008.

BIRMAN, Patricia. Fazer estilo criando gêneros: estudo sobre a construção religiosa da possessão e da diferença de gêneros em terreiros de umbanda e candomblé no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Eduerj, 1995.

BIRMAN, Patricia. O que é Umbanda. São Paulo: Abril Cultural: Brasiliense, 1985.

CARDOSO, Vania & HEAD, Scott. Matérias nebulosas: coisas que acontecem em uma festa de exu. In: Revista Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, 35(1): 164-192, 2015.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Editora LTC, 1989.

GELL, Alfred. A rede de Vogel, armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. In: Arte e Ensaios – Revista do Programa de Pós- Graduação em Artes Visuais. Escola de Belas Artes. UFRJ. Ano VIII – número 8: 174-191, 2001.

GELL, Alfred. A tecnologia do encanto e o encanto da tecnologia. Concinnitas, ano 6, v. 8 (1), pp. 41-63: 2005.

GELL, Alfred. Definição do problema: a necessidade de uma antropologia da arte. In: Revista Poiésis, n. 14, p. 245-261. Dez., 2009.

ERIKSEN, Thomas Hylland & NIELSEN, Finn Sivert. História da Antropologia. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LANGDON, Esther Jean. Performance e sua Diversidade como Paradigma Analítico: A Contribuição da Abordagem de Bauman e Briggs. In: Revista Antropologia em primeira mão, n. 1, Florianópolis: UFSC, 1995.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. Umbanda. 2. ed. São Paulo: Editora Ática, 1991.

MAUSS, M. Ensaio sobre a dádiva. Forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. In: Sociologia e Antropologia. V.II. São Paulo: Edusp, 1974.

NEGRÃO, Lísias Nogueira. Entre a cruz e a encruzilhada. São Paulo: Edusp, 1996.

ORTIZ, Renato. A morte branca do feiticeiro negro: umbanda e sociedade brasileiro. São Paulo: Brasiliense, 1999.

SILVA, Vagner Gonçalves da. Candomblé e umbanda: caminhos da devoção brasileira. 2. Ed. São Paulo: Selo Negro, 2005.

VICTORIANO, Benedicto Anselmo Domingos. O prestígio religioso na Umbanda: dramatização e poder. São Paulo: Annablume, 2005.

Downloads

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Ana Paula de Souza Campos

Downloads

Download data is not yet available.