Screens and reflections at Aiha village
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Visual anthropology
Indigenous media
Cinema
Xingu
Photography

How to Cite

PEDRO, Thomaz. Screens and reflections at Aiha village. PROA: Revista de Antropologia e Arte, Campinas, SP, v. 11, n. 1, p. 171–181, 2022. DOI: 10.20396/proa.v11i1.16664. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/proa/article/view/16664. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This photo essay addresses the presence of screens and the act of watching indigenous media in the Aiha village of the Kalapalo people of the Xingu Indigenous Territory (MT, Brazil). This watching, therefore, is not a passive act, but undergoes interpretation, judgment, and appreciation. Through photos and contextualization, I seek to show that watching indigenous media in the village is affected by and also affects a number of aspects of the Kalapalo way of life.

https://doi.org/10.20396/proa.v11i1.16664
PDF (Português (Brasil))

References

BAIRON, Sérgio; LAZANEO, Caio. S. BATISTELLA, Roberta. Fundamentos da Produção Partilhada do Conhecimento e o saber do Mestre Griô. Revista Diversitas, v. 3,p. 246-265, 2015.

BARCELOS NETO, A. Apapaatai: rituais de máscaras no Alto Xingu. 1. ed. Sao Paulo: Editora da Universidade de Sao Paulo, 2008.

BRASIL, Andre Guimarães. 2016. Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: comunidades de cinema e cosmopolítica. Revista Galaxia, São Paulo, ISSN 1982-2553, n. 33, set.-dez., 2016, p. 77-93

CARNEIRO DA CUNHA, Manuela. 2009. Cultura com aspas.São Paulo: Cosac Naify.

DEMARCHI, Andre e MADI DIAS, Diego. 2018 Vídeo-Ritual: Circuitos Imagéticos E FilmagensRituais Entre Os Mebêngôkre (Kayapó). GIS - Gesto Imagem e Som - Revista deAntropologia. São Paulo, v. 3, n.1.

FAUSTO, Carlos. No Registro da Cultura. IN:Vídeo nas Aldeias 25 anos: 1986-2011. Olinda: Vídeo nas Aldeias, 2011

GINSBURG, Faye. 1995a. "Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and the Production of Identity," in Fields of Vision: Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, Leslie Deveraux and Roger Hillman, eds., University of California Press

GINSBURG, Faye. 2002. Screen Memories: Resignifying the Traditional in Indigenous Media. IN: GINSBURG, Faye; et al. (Org) MediaWorlds: Anthopolgy on new terrain. Los Angeles: University of California Press.

GINSBURG, Faye. 2011. Native Intelligence. IN: BANKS, M. & RUBY, J. Made to Be Seen. Chicago: The UniversityChicago Press.

GRASSENI, Cristina. 2011 Skilled Visions: Toward an Ecology of Visual Inscriptions. IN:BANKS, M. & RUBY, J. Made to Be Seen.Chicago: The University Chicago Press.

FRANCHETTO,B. e HECKENBERGER, M. (Orgs.) Os Povos do Alto Xingu: história e cultura. Riode Janeiro: Editora UFRJ, pp.21-62.LAZANEO,Caio. 2017. Produção Partilhada e Reticularidade Fílmica. Tese de doutorado Apresentada a Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo.

PENONI, Isabel. 2018. Filmes Feitos Para“Guardar” Ou Os Dois “Caminhos” Do Cinema Kuikuro. Revista Mana vol.24 no.2Rio de Janeiro maio/ago.

MONACHINI, Veronica. Concepções e Transformações da Infância: um estudo etnográfico sobre as crianças da aldeia Aiha Kalapalo. Monografia de Conclusão de Curso.Campinas: Instituto de Filosifia e Ciencias Humanas PPGAS - UNICAMP, 2015

NOVO, Marina Pereira. 2018. “Esse É O Meu Patikula”:Uma Etnografia Do Dinheiro E Outras Coisas Entre Os Kalapalo De Aiha. Tese de Doutorado PPGAS UFSCAR, São Carlos.

SERBER, 2020. Circulando Imagens e Tecendo Redes no Território Indígena do Xingu. Maloca - Revista de Estudos Indígenas. São Paulo, n.4 v.1 2020 .

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Proa: Revista de Antropologia e Arte

Downloads

Download data is not yet available.