Banner Portal
A escolha de modelos clássicos e outros critérios estilísticos no processo de composição poética: o caso de epigramas revistos pelo humanista Antônio de Gouveia
PDF

Palavras-chave

Epigram. Humanism. Renaissance. Imitation. Generic poetry. Martial. Ovid. Virgil. Antônio de Gouveia. Intertextuality. Allusion.

Como Citar

LIMA, Ricardo da Cunha. A escolha de modelos clássicos e outros critérios estilísticos no processo de composição poética: o caso de epigramas revistos pelo humanista Antônio de Gouveia. Phaos: Revista de Estudos Clássicos, Campinas, SP, n. 7, 2012. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/phaos/article/view/9522. Acesso em: 26 abr. 2024.

Resumo

Comparing two editions of epigrammatic poetry published by the Portuguese humanist Antônio de Gouveia, in Lyon, France, in 1539 and 1540, it is possible to note the stylistic criteria of composition, based on characteristic resources of Classical Latin and on traditional elements of Ancient Literature, observing especially the imitation of the pattern of poets as Martial, Ovid and, above all, Virgil, whose influence is notable when the Renaissance poet did the revision of his work.
PDF

Referências

CATULO. O livro de Catulo. Tradução, introdução e notas deJoao Angelo Oliva Neto. Sao Paulo: Edusp, 1996.

GOUVEIA, Antônio de. Antonii Goueani Lusitani epigrammaton libn• duo. Lugdunum (Lyon), 1539.

GOUVEIA, Antônio de. Antonii Goueani Epigrammata. Eiusdem Epistolae Quattuor. Lugdunum (Lyon), 1540.

HINDS, Stephen. Allusion and intertext. Dynamics of appropriation in Roman poetry. Cambridge: CUP, 2003.

LAURENS, Pierre. L'abeille dans l'ambre. Paris: Les Belles-Lettres, 1989.

MATOS, Luís. Sobre António de Gouveia e a sua obra. Separata do Boletim Internacional de Bibliografia Luso-Brasileira, volume VI I, número 4. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1966.

MATOS, Luís. Les Portugais en France au XVIe siècle. Coimbra: UC, 1952.

MURARASU, D. La poésie néolatine et la renaissance des lettres antiques en France (15001549). Paris: J. Gamber, 1926.

OVÍDIO. Heroides. Amores. Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1986.

OVÍDIO. The art oflove and other poems. Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1985.

OVÍDIO. Tristia. Ex Ponto. Loeb Classical Library. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1988.

WEST, David & WOODMAN, Tony. Creative imitation and Latin literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1979.

WILLIAMS, Gordon. Tradition and originality in Roman poetry. Oxford: Clarendon Press, 1985.

Al someter textos a PhaoS, sus autores deben ser conscientes de que, si se aprueban para publicación, la revista tendrá sobre ellos todos los derechos de autor pertinentes. Los originales no se devolver. La revista adopta la Licencia de Creative Commons internacional.

Downloads

Não há dados estatísticos.