Banner Portal
Processes of self-affirmation and retaking of territory
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous People
Tupinambá
Memoirs
Oral History
Indigenous perspective

How to Cite

RENDY YOBÁ, Letycia; DOS SANTOS PEREIRA, Simone. Processes of self-affirmation and retaking of territory: indigenous perspective through the narrative of Yakuy Tupinambá. Maloca: Revista de Estudos Indígenas, Campinas, SP, v. 4, n. 00, p. e021023, 2022. DOI: 10.20396/maloca.v4i00.15074. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/maloca/article/view/15074. Acesso em: 8 jul. 2024.

Abstract

In this paper, we aim to contribute with discussions about the indigenous issues in Brazil, more specifically the Tupinambá people from Olivença in the south of Bahia. From an ethnographic research, with contributions from Oral History, the transcribed interview with the indigenous Yakuy Tupinambá made it possible to emphasize elements of her affirmation as an indigenous. Such affirmation implies processes of existence, persistence and resistance. Her narrative enables one to understand how memories are important to her assertion, her people and her territory; it also reveals meanings of concerns about the
(un)told history, the process of (de)colonization, territorial recovery, among others issues

https://doi.org/10.20396/maloca.v4i00.15074
PDF (Português (Brasil))

References

Alarcon, Daniela F. 2013. O retorno da terra. As retomadas na aldeia Tupinambá da Serra do Padeiro, sul da Bahia. Dissertação de mestrado, UNB, Brasília, DF, Brasil.

Costa, Erlon F. de J. 2013. Da Corrida de Tora ao Poranci: a permanência histórica dos Tupinambá de Olivença no Sul da Bahia. Dissertação de mestrado, UNB, Brasília, DF, Brasil.

Cusicanqui, Silvia R. 2015. “Apuntes metodológicos y entrevistas”. In: Cusicanqui, Silvia R. Sociología de la imagen, Miradas ch’ixi desde la historia andina. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón, 283-320.

Evangelista, Marcela. B. 2010. “A transcriação em história oral e a insuficiência da entrevista”. Revista de História Oral Oralidades (1): 169-182.

Magalhães, Aline M. 2010. A luta pela terra como oração: sociogênese, trajetórias e narrativas do movimento tupinambá. Dissertação de mestrado, UFRJ, Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Magnani, José Guilherme. 2002. “De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana”. Revista Brasileira de Ciências Sociais 17 (49): 11-29. https://doi.org/10.1590/S0102-69092002000200002.

Marcis, Teresinha. 2000. Viagem ao Engenho Santana. Ilhéus: Editus. http://www.uesc.br/editora/livrosdigitais/vesantana.pdf.

Marcis, Teresinha. 2004. A “hecatombe de Olivença”: Construção e reconstrução da identidade étnica, 1904. Dissertação de mestrado, UFBA, Salvador, BA, Brasil.

Meihy, José Carlos S. B.; Holanda, Fabíola. 2015. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Contexto.

Meihy, José Carlos; Seawright, Leandro. 2020. Memórias e narrativas: história oral aplicada. São Paulo: Contexto.

Mejía Lara, Amiel Ernenek. 2012. “Estar na cultura”: Os Tupinambá de Olivença e o desafio de uma definição de indianidade no sul da Bahia. Dissertação de mestrado, UNICAMP, Campinas, SP, Brasil.

Pollak, Michael. 1989. “Memória, Esquecimento, Silêncio”. Estudos Históricos 2 (3): 3-15. http://www.uel.br/cch/cdph/arqtxt/Memoria_esquecimento_silencio.pdf.

Quadros, Jessica S. 2020. “Pisando na terra de tupinambá o encontro do povo bantu na morada dos encantados”. 32ª Reunião Brasileira de Antropologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://www.32rba.abant.org.br/arquivo/downloadpublic?q=YToyOntzOjY6InBhcmFtcyI7czozNToiYToxOntzOjEwOiJJRF9BUlFVSVZPIjtzOjQ6IjI1ODgiO30iO3M6MToiaCI7czozMjoiOGRjMmQwM2NlYTY5NGVlODc3ZjI3ZTE2YjM1MWYzYjMiO30%3D.

Santana, José Valdir; Magalhães, José Carlos. 2017. “Entre a normatização da educação escolar indígena no Brasil e modos indígenas de apropriação da escola: o caso dos Tupinambá de Olivença/Bahia”. 41º Encontro Anual ANPOCS. Caxambu, MG, Brasil. https://anpocs.com/index.php/encontros/papers/41-encontro-anual-da-anpocs/gt-30/gt20-26/10788-entre-a-normatizacao-da-educacao-escolar-indigena-no-brasil-e-modos-indigenas-de-apropriacao-da-escola-o-caso-dos-tupinamba-de-olivenca-bahia?path=41-encontro-anual-da-anpocs/gt-30/gt20-26.

Tavares, Ana Paula. 2017. “Um passeio pela História Oral: entrevista com Leandro Seawright (USP)”. Site Café História. https://www.cafehistoria.com.br/historia-oral-entrevista/.

Thompson, Paul. 2002. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Ubinger, Helen C. 2012. Os tupinambá da Serra do Padeiro: religiosidade e territorialidade na luta pela terra indígena. Dissertação de Mestrado, UFBA, Salvador, BA, Brasil.

Viegas, Susana de Matos. 2007. Terra calada: Os Tupinambá na Mata Atlântica do Sul da Bahia. Rio de Janeiro: 7 Letras; Almedina.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Letycia Rendy Yobá, Simone dos Santos Pereira

Downloads

Download data is not yet available.