Banner Portal
Moving Images and weaving networks in the Xingu Indigenous Territory
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Xingu
Audiovisual
Indigenous media
Indigenous cinema
Imagetic circuits

How to Cite

SERBER, Luiza. Moving Images and weaving networks in the Xingu Indigenous Territory. Maloca: Revista de Estudos Indígenas, Campinas, SP, v. 3, n. 00, p. e020003, 2020. DOI: 10.20396/maloca.v3i00.13497. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/maloca/article/view/13497. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In search of apprehending the dynamics of image production and circulation among Xinguano people, I traveled through different regions of the Xingu River basin, witnessing various situations in which audiovisual production assumes a central position in the villages - thus crossing borders conventionally underpinned by the region’s ethnology. In this trajectory, Upper, Middle and Lower Xingu were entangled in a weave sewn by various ways of making, thinking, watching and circulating films. The present reflection is constituted by an effort to weave a heterogeneous set of observations that result from a series of incursions to some of the peoples that today integrate the Xingu Indigenous Territory (TIX). In this essay, I seek to delineate the contours of an imagetic circuit that is configured between the different Xinguano villages and that, I suggest, generates effects on the establishment of relations, as well as on the crossing and redefinition of borders, between the peoples of the TIX. Based on my field observations, I propose that the regional Xinguano network is nowadays "tied", not only by commercial exchanges, marriages, accusations of witchcraft and joint political experiences, but also by a shared experience of using video.

https://doi.org/10.20396/maloca.v3i00.13497
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL, André G. Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: comunidades de cinema e cosmopolítica. Galáxia. n.33, São Paulo, p.77-93, 2016.

BRASIL, André; BELISÁRIO, Bernard. Desmanchar o Cinema: variações do fora-de-campo em filmes indígenas. Sociol. Antropol, v. 6, n.3, Rio de Janeiro, p.601-634, 2016.

CAIXETA DE QUEIRÓZ, Ruben. Cineastas Indígenas e Pensamento Selvagem. Devires. UFMG, v. 5, n. 2, p. 98-125, Belo Horizonte, 2008.

CARELLI, Vincent; GALLOIS, Dominique. Vídeo e Diálogo Cultural – Experiência do Projeto Vídeo nas Aldeias. Horizontes Antropológicos, v. 1, n. 2, p. 61-72, Porto Alegre, 1995.

CÓRDOVA, Amalia. Nomadic/Sporadic: The Pathways of Circulation of Indigenous Video in Latin America. Tese de doutorado. NYU, New York, 2015.

DEMARCHI, André; MADI DIAS, Diego (2018). Vídeo-Ritual: Circuitos Imagéticos e Filmagens Rituais entre os Mebêngôkre - Kayapó (Dossiê Olhares Cruzados). GIS - Gesto, Imagem E Som - Revista De Antropologia, v. 3, n. 1, p. 38-62, 2018.

FAUSTO, Carlos. Entre o passado e o presente: Mil anos de história indígena no Alto Xingu. Revista de Estudos e Pesquisas, FUNAI, Brasília, v. 2, n.2, p. 9-51, 2005.

FROTA, Mônica. Taking Aim e a Aldeia Global: A Apropriação Cultural e Política da Tecnologia de Vídeo pelos Índios Kayapós. Mnemocine. 1993.

GALLOIS, Dominique Tilkin (Org.). Redes de relações nas Guianas. São Paulo: Associação Editorial Humanitas: Fapesp, 2005.

GINSBURG, Faye. Indigenous Media: Faustian Contract or Global Village? Cultural Anthropology, v. 6, n. 1, p. 92 – 112, 1991.

GINSBURG, Faye. Embedded Aesthetics: Creating a Discursive Space for Indigenous Media. Cultural Anthropology, v. 9, n. 3, p. 365-382, 1994.

GINSBURG, Faye. Indigenous Media from U-Matic to Youtube: Media Sovereignty in the Digital Age. Sociologia e Antropologia, v. 6, n. 3, p. 581-599, Rio de Janeiro, 2016.

GINSBURG, F.; ABU-LUGHOD, L.; LARKIN, B. Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Los Angeles: University of California Press, 2002. p.75–89.

GOW, Peter. Cinema da Floresta. Filme, Alucinação e Sonho na Amazônia Peruana. Revista de Antropologia da USP. v. 36, p.37-54. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1995.

GUERREIRO, Antonio. 2015. Ancestrais e suas sombras: uma etnografia da chefia Kalapalo e seu ritual mortuário. Campinas: Editora da Unicamp.

GUERREIRO, Antonio. Do que é Feita uma Sociedade Regional? Lugares, Donos e Nomes no Alto Xingu. ILHA. v. 18, n. 2, p. 23-55, 2016.

HECKENBERGER, Michael. The Ecology of Power: Culture, Place, and Personhood in the Southern Amazon, A.D. 1000-2000. New York and London: Routledge, 2005.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. Ed. Rio de janeiro: Ed. 34, 1994.

MENEZES BASTOS, Rafael J. A musicológica kamayurá: para uma antropologia da comunicação no Alto-Xingu. Brasília: Fundação Nacional do Índio, 1978.

MENEZES BASTOS, Rafael J. Indagação sobre os Kamayura, o Alto Xingu e outros nomes e coisas: Uma etnologia da sociedade Xinguara. Anuário Antropológico, 1994.

SERBER, Luiza de Paula Souza. Regimes de produção e circulação imagética no Território Indígena do Xingu. Dissertação de Mestrado (Antropologia Social), Universidade Estadual de Campinas, 2018.

TURNER, Terence. Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video. Anthropology Today. v. 8, n. 6, p. 5-16, 1992.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Luiza Serber

Downloads

Download data is not yet available.