Abstract
In search of apprehending the dynamics of image production and circulation among Xinguano people, I traveled through different regions of the Xingu River basin, witnessing various situations in which audiovisual production assumes a central position in the villages - thus crossing borders conventionally underpinned by the region’s ethnology. In this trajectory, Upper, Middle and Lower Xingu were entangled in a weave sewn by various ways of making, thinking, watching and circulating films. The present reflection is constituted by an effort to weave a heterogeneous set of observations that result from a series of incursions to some of the peoples that today integrate the Xingu Indigenous Territory (TIX). In this essay, I seek to delineate the contours of an imagetic circuit that is configured between the different Xinguano villages and that, I suggest, generates effects on the establishment of relations, as well as on the crossing and redefinition of borders, between the peoples of the TIX. Based on my field observations, I propose that the regional Xinguano network is nowadays "tied", not only by commercial exchanges, marriages, accusations of witchcraft and joint political experiences, but also by a shared experience of using video.
References
BRASIL, André G. Rever, retorcer, reverter e retomar as imagens: comunidades de cinema e cosmopolítica. Galáxia. n.33, São Paulo, p.77-93, 2016.
BRASIL, André; BELISÁRIO, Bernard. Desmanchar o Cinema: variações do fora-de-campo em filmes indígenas. Sociol. Antropol, v. 6, n.3, Rio de Janeiro, p.601-634, 2016.
CAIXETA DE QUEIRÓZ, Ruben. Cineastas Indígenas e Pensamento Selvagem. Devires. UFMG, v. 5, n. 2, p. 98-125, Belo Horizonte, 2008.
CARELLI, Vincent; GALLOIS, Dominique. Vídeo e Diálogo Cultural – Experiência do Projeto Vídeo nas Aldeias. Horizontes Antropológicos, v. 1, n. 2, p. 61-72, Porto Alegre, 1995.
CÓRDOVA, Amalia. Nomadic/Sporadic: The Pathways of Circulation of Indigenous Video in Latin America. Tese de doutorado. NYU, New York, 2015.
DEMARCHI, André; MADI DIAS, Diego (2018). Vídeo-Ritual: Circuitos Imagéticos e Filmagens Rituais entre os Mebêngôkre - Kayapó (Dossiê Olhares Cruzados). GIS - Gesto, Imagem E Som - Revista De Antropologia, v. 3, n. 1, p. 38-62, 2018.
FAUSTO, Carlos. Entre o passado e o presente: Mil anos de história indígena no Alto Xingu. Revista de Estudos e Pesquisas, FUNAI, Brasília, v. 2, n.2, p. 9-51, 2005.
FROTA, Mônica. Taking Aim e a Aldeia Global: A Apropriação Cultural e Política da Tecnologia de Vídeo pelos Índios Kayapós. Mnemocine. 1993.
GALLOIS, Dominique Tilkin (Org.). Redes de relações nas Guianas. São Paulo: Associação Editorial Humanitas: Fapesp, 2005.
GINSBURG, Faye. Indigenous Media: Faustian Contract or Global Village? Cultural Anthropology, v. 6, n. 1, p. 92 – 112, 1991.
GINSBURG, Faye. Embedded Aesthetics: Creating a Discursive Space for Indigenous Media. Cultural Anthropology, v. 9, n. 3, p. 365-382, 1994.
GINSBURG, Faye. Indigenous Media from U-Matic to Youtube: Media Sovereignty in the Digital Age. Sociologia e Antropologia, v. 6, n. 3, p. 581-599, Rio de Janeiro, 2016.
GINSBURG, F.; ABU-LUGHOD, L.; LARKIN, B. Media Worlds: Anthropology on New Terrain. Los Angeles: University of California Press, 2002. p.75–89.
GOW, Peter. Cinema da Floresta. Filme, Alucinação e Sonho na Amazônia Peruana. Revista de Antropologia da USP. v. 36, p.37-54. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1995.
GUERREIRO, Antonio. 2015. Ancestrais e suas sombras: uma etnografia da chefia Kalapalo e seu ritual mortuário. Campinas: Editora da Unicamp.
GUERREIRO, Antonio. Do que é Feita uma Sociedade Regional? Lugares, Donos e Nomes no Alto Xingu. ILHA. v. 18, n. 2, p. 23-55, 2016.
HECKENBERGER, Michael. The Ecology of Power: Culture, Place, and Personhood in the Southern Amazon, A.D. 1000-2000. New York and London: Routledge, 2005.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Tradução de Carlos Irineu da Costa. 1. Ed. Rio de janeiro: Ed. 34, 1994.
MENEZES BASTOS, Rafael J. A musicológica kamayurá: para uma antropologia da comunicação no Alto-Xingu. Brasília: Fundação Nacional do Índio, 1978.
MENEZES BASTOS, Rafael J. Indagação sobre os Kamayura, o Alto Xingu e outros nomes e coisas: Uma etnologia da sociedade Xinguara. Anuário Antropológico, 1994.
SERBER, Luiza de Paula Souza. Regimes de produção e circulação imagética no Território Indígena do Xingu. Dissertação de Mestrado (Antropologia Social), Universidade Estadual de Campinas, 2018.
TURNER, Terence. Defiant Images: The Kayapo Appropriation of Video. Anthropology Today. v. 8, n. 6, p. 5-16, 1992.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Luiza Serber