Banner Portal
The world of beads among Upper Xingu Matipu
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous ethnology
Amerindian arts
Matipu people
Upper Xingu
Graphics
Beads

How to Cite

LEITE, Gabriela Aguillar. The world of beads among Upper Xingu Matipu. Maloca: Revista de Estudos Indígenas, Campinas, SP, v. 3, n. 00, p. e020004, 2020. DOI: 10.20396/maloca.v3i00.13488. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/maloca/article/view/13488. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

“Young girls just want to make necklaces and bracelets,” Kui told me, referring to her daughters' lack of interest in other techniques and materials used for the production of traditional artifacts in Alto Xingu (MT), such as braiding with buriti, employed to make mats and nets. Centered among the Matipu people, speakers of a variant of the Karib language, this paper aims to reflect on the protagonism of kolar-making activity1, especially shared among women in the village of Ngahünga. Whether mediating relationships in their own daily lives (between women or between women and men), or in foreign networks (with whites and other non-Xingu Indians), producing beads with beads is an activity in which women mostly spend much of their time, creativity, work, interest and aspirations. Through production, sale, and their own gift-giving system, women lock their relationships in and out of the Xingu Indigenous Territory (TIX). Currently, many attend events and fairs of indigenous culture, participate in the Xinguana and indigenous national militancy, go to the city to settle various subjects or simply "walk", as they say. At such times, as with body paintings, they construct and transform their own visual repertoires, conformed to their creations: they extend references to motifs and combinations, include the use of new colors and textures - and thus produce their own forms of sociality. Interest is thus focused on the materials, techniques and repertoire of graphic motifs, analyzed through field research conducted between 2015 and 2017 at TIX. Finally, by looking also at creations among Xinguan men, we seek to discuss more broadly the potentialities of productions with the accounts to inform us about the individual trajectories and the latest political developments in the dynamics. of differentiation between people and peoples in Alto Xingu.

 

https://doi.org/10.20396/maloca.v3i00.13488
PDF (Português (Brasil))

References

AGUILLAR LEITE, Gabriela. Criatividade visual e transformações entre o povo Matipu do Alto Xingu. 2018. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Estadual de Campinas – Campinas.

BARCELOS NETO. Apontamentos para uma iconografia histórica xinguana. In: FRANCHETTO, Bruna; HECKENBERGER, Michael (Orgs.) Os povos do Alto Xingu: história e cultura. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001. p. 193- 218.

BARCELOS NETO. Processo criativo e apreciação estética no grafismo Wauja. Cadernos de Campo, v. 12, nº 12. São Paulo: USP, 2004. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316- 9133.v12i12p87-110. Acesso em: mai. 2016.

DEMARCHI, André. Figurar e desfigurar o corpo: peles, tintas e grafismos entre os Mebêngôkre (Kayapó). In: Quimeras em diálogo: grafismo e figuração na arte indígena. Rio de Janeiro: 7 Letras, p. 247- 276, 2014.

FAUSTO, Carlos. Banquete de gente: comensalidade e canibalismo na Amazônia. Mana [online], v. .8, n. 2, p.7-44, 2002.

FIGUEIREDO, Marina Vanzolini. A flecha do ciúme: o parentesco e seu avesso segundo os Aweti do Alto Xingu. 2010. 458 f. Tese (Doutorado em Antropologia) Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

FRANCHETTO, Bruna (Org.). Ikú Ügühütu Higei: Arte Gráfica dos Povos Karib do Alto Xingu. Rio de Janeiro: Museu do Índio- Funai, 2003.

FRANCHETTO, Bruna (Org.). Evidências linguísticas para o entendimento de uma sociedade multilíngue: o Alto Xingu. In Franchetto, Bruna. (Ed.). Alto Xingu: uma sociedade multilíngue. Rio de Janeiro: Museu do Índio - Funai, 2011. p. 3-38.

GALAN, Camila. Num mundo de muitos corpos: um estudo sobre objetos e vestimentas entre os Wajãpi no Amapá. 2015. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

GELL, Alfred. Art and Agency: an Anthropological Theory. Oxford: Clarendon Press, 1998.

GRAEBER. David. Toward An Anthropological Theory of Value. Palgrave Macmillan, 2001.

GUERREIRO JÚNIOR, Antonio. Parentesco e aliança entre os Kalapalo do Alto Xingu. 2008. 218 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

GUERREIRO JÚNIOR, Antonio. Ancestrais e suas sombras: uma etnografia da chefia Kalapalo e seu ritual mortuário. 2012. 511 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) Universidade de Brasília, Brasília.

GUERREIRO JÚNIOR, Antonio. Ancestrais e suas sombras: uma etnografia da chefia Kalapalo e seu ritual mortuário. 2015. Campinas: Editora da UNICAMP.

HECKENBERGER, Michael J.; FRANCHETTO, Bruna. Introdução: História e cultura xinguana. In: FRANCHETTO, Bruna; Heckenberger, Michael J. (Eds.). Os Povos do Alto Xingu: História e Cultura. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2001. p. 7-18.

HECKENBERGER, M. J. Estrutura, história e transformação: a cultura xinguana na longue durée, 1000-2000 d.C. In: FRANCHETTO, B. e HECKENBERGER, M. J. (Ed.). Os Povos do Alto Xingu: História e Cultura. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2001. p. 21-62.

Lagrou, Els; SEVERI, Carlo (Orgs.) Quimeras em diálogo: grafismo e figuração na arte indígena. Rio de Janeiro: Editora 7 Letras, 2013.

Lagrou, Els; SEVERI, Carlo (Orgs.). No caminho da miçanga: um mundo que se faz de contas. Museu do Índio - Funai Rio de Janeiro, 2016.

Lagrou, Els; SEVERI, Carlo (Orgs.). Entre xamãs e artistas: entrevista com Els Lagrou. Revista Usina, 20ª Edição, 2015. Disponível em: https://revistausina.com/2015/07/15/entrevista-com-els-lagrou/. Acesso em 20 de janeiro de 2018.

MEHINAKU, Mutua. TETSUALÜ: Pluralismo de línguas e pessoas no Alto Xingu. 2010. 221 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

KUECHLER, Susanne. Materials and Design. In: Alison Clarke (ed.) The Anthropology of Design. Vienna: Springer, 2010.

STRATHERN, Marilyn. O Gênero da Dádiva. Campinas: Editora da Unicamp, 2006.

VAN VELTHEM, Lucia. O Belo é a Fera: A estética da produção e da predação entre os Wayana. Lisboa: Museu Nacional de Etnologia: Assírio & Alvim, 2003.

VILAÇA, Aparecida. Comendo como gente: formas do canibalismo wari’ (Pakaa-Nova). Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1992.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Indivíduo e Sociedade no Alto Xingu: os Yawalapíti. 235 f. Dissertação (Mestrado em Antropologia) Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 1977.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Etnologia Brasileira. In MICELLI, Sérgio (Org.) O que ler na Ciência Social brasileira. Volume 1, São Paulo: Editora Sumaré, 1999.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Perspectivismo e multinaturalismo na América Indígena. In A Inconstância da Alma Selvagem: 347-399, 2002.

WAGNER, Roy. [1987]. Figure-ground reversal among the Barok. IN HAU: Journal of Ethnographic Theory, v. 2, n. 1, p. 535–542, 2012. Disponível em: https://www.haujournal.org/index.php/hau/article/view/hau2.1.024. Acesso em Janeiro de 2018.

WAGNER, Roy. [1987]. A Invenção da Cultura. São Paulo: Cosacnaify, 2010

WERE, Graeme. Lines that Connect: Rethinking Pattern and Mind in the Pacific. Honolulu: University of Hawaiʻi Press, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Gabriela Aguillar Leite

Downloads

Download data is not yet available.