Migrações do Clássico: a geografia da arte em Aby Warburg.

Authors

  • Priscila Risi Pereira Barreto UNIFESP

Keywords:

Aby Warburg, Iconology, Classicism, Paganism

Abstract

For Aby Warburg, during the Renaissance, the resumption of the ancient gods - idealized classics - was one of the ways that "modern man" found to free himself from servility to medieval demons, as processes of sublimation - recurrent and reactive - in which the " artistic man” triggers “mnemonically” an ancient cultural heritage and, in a state of tension between opposite poles, processes its empathic formulation – Pathosformel – through the work. Struggling between the need for guidance and the need for liberation (cosmic-spiritual), "modern men" such as Sandro Botticelli, Albrecht Dürer, and Francesco Cossa, exemplified these conflicts, which from the micro to the macro, Warburg observed in the details of their individual formulations, comprising, at the same time, what they expressed about the entire humanity, tracked by the tracks of cultures and epochs. Conceiving art as a process of sublimating struggle, conflict in a polar tension zone, in the sense of historical psychology of human expressiveness, expanded the young History of Art in thematic and time-spatial terms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BICUDO BÁRBARA, L. “Aby Warburg em português”. Discurso, [S.l.], v. 46, n. 1, 2016, p.261. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8863.discurso.2016.119164. Acesso em 12 jan. 2021.

CASSIRER, Ernst. A Filosofia das Formas Simbólicas. II: O Pensamento Mítico. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

DIDI-HUBERMAN, A imagem sobrevivente. História da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Editora Contraponto, 2013.

FERNANDES et al. (Orgs.) Revista Figura: Studies on the Classical Tradition, [S.l.], v. 4, n. 1, 2016. Disponível em: <http://figura.art.br/images/2016/2016_4.pdf>. Acesso em 12 jan. 2021

FERNANDES, Cássio da Silva. O legado antigo entre transferências e migrações. Revista Topoi (Rio J.), Rio de Janeiro, v. 15, n. 28, p. 338-346, jan./jun., 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/topoi/v15n28/1518-3319-topoi-15-28-00338.pdf. Acesso e 12 jan. 2021.

GINZBURG, C. Medo, reverência, terror: quatros ensaios de iconografia política. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas, Sinais. Morfología e História. 2 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

GUERREIRO, A. Aby Warburg e a História como Memória. Revista de História das Ideias. História e Verdade(s), Coimbra, 2002, v. 23, p. 389-407. Disponível em https://digitalisdsp.uc.pt/bitstream/10316.2/41705/1/Aby_Warburg_e_a_historia_como_memoria.pdf. Acesso em 12 jan. 2022

GOMBRICH, E. H. J. WARBURG, A. Una biografia intelectual. Madrid: Alianza, 1992.

MAHÍQUES, R. G. “Aby Warburg y la imagen astrológica. Los inicios de la Iconología”. Millars: Espai i Historia, [S.l.], n. 19, 1996, p. 67-90. Disponível em: <http://www.e-revistes.uji.es/index.php/millars/article/view/3024>. Acesso e 12 jan. 2021.

MICHAUD, P-A. Aby Warburg e a imagem-movimento. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

SALAZAR, Mauricio Oviedo. Per Monstra ad Sphaeram: la función del arte de la estampa en la concepción de Aby Warburg respecto del proceso de liberación astrológica, en la época del Renacimiento y la Reforma. Tese de Doutorado. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, v. 56, n. 146, 2017, p. 7-272, 2017. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5965257. Acesso em 12 jan 2018.

SCARSO, D. Fórmulas e arquétipos, Aby Warburg e Carl G. Jung. Lisboa, 2006. .p. 544. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/hyper/resources/dscarso. Acesso em: 18 mar. 2018.

SIMÕES, T. C. A. Entre o homem aventureiro e o homem histórico: Aby Warburg, 1896-1923. Dissertação (Mestrado em História). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, (Orientadora Cecília Martins de Mello). Rio de Janeiro, 2010.

STMILLI, Davide (org). La dialettica dell’immagine. Aut Aut, 321/322, 2004.

WAIZBORT, L. “Introdução à edição brasileira Pan+Dora”. In: PANOFSKY, E. D. A Caixa de Pandora: as transformações de um símbolo mítico. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

WARBURG, A. A renovação da Antiguidade pagã: contribuições científico-culturais para a história do Renascimento europeu. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

WARBURG, A. Histórias de fantasma para gente grande: escritos, esboços e conferências. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

WARBURG, A. O legado do antigo. Escritos inéditos. Campinas, SP: Ed. UNICAMP, 2018. v. 1.

Published

2022-07-09

How to Cite

Risi Pereira Barreto, P. (2022). Migrações do Clássico: a geografia da arte em Aby Warburg. Figura: Studies on the Classical Tradition, 10(01), 106–126. Retrieved from https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/figura/article/view/16056