Nascido para morrer
a cruz como símbolo do sacrifício e redenção em representações da Anunciação de Cristo
Keywords:
Christian art, Iconography, Cross, Annunciation of Christ, Sacrifice, RedemptionAbstract
The iconography of the cross as a visual materialization of the death of Christ in order to save mankind is sometimes shown in representations of the Annunciation of Christ. It serves to show that His fate had already been sealed. The cross appears either as a crucifix, usually between the angel Gabriel and the Virgin Mary, or being carried by Christ Child, who is occasionally pictured being projected towards Mary. This paper analyzes the symbol of the cross in some annunciations created between the 14th and 15th centuries and the theological grounds for this iconography.
Downloads
References
Agostinho de Hipona, A Trindade, São Paulo, Paulus, 1994, p. 168.
Bíblia, Gênesis. In Bíblia Sagrada. Tradução Ecumênica, São Paulo, Edições Loyola, 1994, p. 24.
Bíblia, Levítico. In Bíblia Sagrada. Tradução Ecumênica, São Paulo, Edições Loyola, 1994, p. 160.
Adelbert Denaux, Jesus Christ, High Priest and Sacrifice according to the Epistle to the Hebrews, em Alberdina Houtman et al. (Ed.). The Actuality of Sacrifice: Past and Present, Leiden e Boston, Brill, 2014.
Bíblia, Hebreus (9:11-15). In Bíblia Sagrada. Tradução Ecumênica, São Paulo, Edições Loyola, 1994, p. 2358/2359.
Richard Viladesau, The Beauty of the Cross: The Passion of Christ in Theology and the Arts, from the catacombs to the Eve of the Renaissance, New York: Oxford University Press, 2006.
Bíblia, João (1:29) In Bíblia Sagrada. Tradução Ecumênica, São Paulo, Edições Loyola, 199.
Jacopo de Varazze, Legenda áurea: vida de santos, São Paulo, Companhia das Letras, 2003.
Ana Paula Tavares Magalhães, “Concepção da história em Boaventura (1221-1274): encarnação, franciscanismo e redenção”, Acta Scientiarum, Vol 34, Nº1. Maringá, 2012.
Tamara Quírico, “A morte de Deus e a morte do homem: Paixão de Cristo, juízo final e triunfo da morte no fim da Idade Média”, Nava. Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes, Cultura e Linguagens Instituto de Artes e Design, Juiz de Fora, UFJF, v. 1, p. 8-25, 2015.
Barbara Baert, A Heritage Of Holy Wood: The Legend Of The True Cross In Text And Image, Leiden e Boston, Brill, 2004.
Julio I. González Montañés, “Parvulus Puer in Annuntiatione Virginis: Un estudio sobre la iconografía de la Encarnación”, Espacio, Tiempo y Forma, Serie Vil, H. del Arte, t. 9, 1996.
“Mateus” em Bíblia Sagrada. Tradução Ecumênica, São Paulo, Edições Loyola, 1994, p. 1915.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Clara Habib de Salles Abreu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.